Redactieblog

405 x bekeken

Moderne kunst en landbouw

De plaats van de landbouw in de moderne kunst: zonnebloemzaadjes en koeienkoppen.

Kunst is momenteel verdacht zoals u weet. Ik durf dus nauwelijks toe te geven dat ik recent in Tate Modern was. Dat is het wereldberoemde museum voor moderne kunst in Londen. Ik was niet de enige, er waren die dag zo’n 10.000 bezoekers, misschien wel omdat de toegang gratis is. Om mijn bezoek te rechtvaardigen heb ik me gericht op de plaats van de landbouw in de moderne kunst.
Het was meteen raak, al op de begane grond ligt een giga-kunstwerk van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei. Een enorme zaal vol met porseleinen zonnebloemzaadjes, een laag van zo’n 10 centimeter. Men zegt dat het er 100 miljoen zijn, allemaal handbeschilderd. Er zit een gedachte achter: het kunstwerk is bedoeld om uitbuiting en armoede aan de kaak te stellen. Inderdaad, zo veel zaadjes schilderen is vast erg eentonig. Het kunstwerk is gesponsord door Unilever, en daarmee is ook de verwerkende industrie aanwezig in de moderne kunst. Bij ons thuis vroeger heette margarine kunstboter, dus zo gek is die sponsoring nog niet.

Er is in Tate Modern meer agro te vinden. Zo is er een zaal gewijd aan Andy Warhol, de kunstenaar die ooit iets vernieuwends bedacht heeft met een soepblik. Het soepblik staat niet in Londen, maar wel allerlei andere Warhol-kunst. De zaal is geheel beplakt met behang dat door Warhol ontworpen is: grote paarse koeienkoppen op een gele achtergrond. Het model voor de koeienkop kwam uit een Amerikaans landbouwtijdschrift. Dus misschien wordt deze Boerderij ooit nog eens beroemd.
In een andere zaal hangt fotowerk van Dennis Oppenheim, gemaakt op de landerijen van boer Waalkens in het Groninger Oldambt: combines op grote graanvelden. Alles bij elkaar vult de agrarische sector 2 tot 3 procent van alle expositieruimte van Tate Modern. Dat is ongeveer net zo veel als het aandeel van de agro-sector in de Engelse economie. Zou dat nou toeval zijn?

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.