Redactieblog

477 x bekeken 1 reactie

Het verdriet van de boer (8)

De consument, wie is hij of zij? Moeilijk te zeggen, maar ze bepalen wel de toekomst van de landbouw.

De mond en de beurs van de consument sporen in het geheel niet met elkaar. Met de mond belijdt hij duurzaamheid en dierenwelzijn. In de supermarkt is hij al die schone gedachten vergeten en koopt hij wat goedkoop of lekker is.

Voor de boer een houding om dol van te worden. Natuurlijk willen wij graag zo duurzaam mogelijk produceren en onze dieren vertroetelen. Maar er moet wel brood op de plank komen. En dat vergeet de consument. Kijk maar naar de ontwikkeling van de biologische landbouw. Elk jaar nogal wat procenten meer, maar procenten van weinig blijft weinig. Te weinig.

Heel vervelend. Want de sleutel naar een duurzame landbouw ligt in handen van de consument. Maar dan moet men wel de goedkope aanbiedingen uit andere landen, waar het met de regeltjes niet zo nauw wordt genomen, laten liggen. Allemaal hetzelfde speelveld en dezelfde regels. Dan zijn wij in Nederland best in staat om concurrerend mee te doen.

Daarom past de zwarte piet voor onvoldoende duurzaamheid en dierenwelzijn niet bij de boer. Die doet graag precies wat de consument wil. Mits hij er redelijk voor wordt betaald.

Daar moeten mensen van Wakker Dier en Dierenwelzijnsorganisaties zich op richten. Degene aanpakken die het verdient.

Deze column is onderdeel van een reeks Het verdriet van de boer

Eén reactie

  • no-profile-image

    leo 2

    toch ook wel naief om eerst te produceren en dan maar aftewachten wat de prijs doet , een advies verkoop eerst je eindproduct en ga het dan maken . en ga vooral niet het risieco van de retail dragen.

Of registreer je om te kunnen reageren.