Redactieblog

261 x bekeken

Onze melkfabriek

Het mislukken van de fusie van DOC met DMK is te wijten aan slechte communicatie.

Tussen China en Amerika door was ik twee dagen thuis. Dat bood me de kans het algemene en het agro-nieuws in een versneld tempo door te nemen. Bij beide nieuwssoorten was het euro voor en euro na. Bij het overige agro-nieuws viel de opkomst en ondergang van de fusie van de Drentse zuivelcoöperatie DOC met het Duitse DMK op. In twee weken van aankondigen naar afblazen. Nieuws over 'de' DOC interesseert me niet alleen als vakidioot. Mijn vader leverde aan de DOC. Als kind mocht ik op donderdag met hem mee naar de oude fabriek om melkgeld en kaas op te halen. De fabriek in Hoogeveen staat nog geen 2 kilometer van onze vroegere boerderij. DOC is een stukje van mijn identiteit!
Dat DOC zou worden overgenomen door DMK, maakte mij niet blij. Niks tegen Duitsers, maar een stukje van je identiteit verkoop je niet maar zo aan het buitenland. En dan ook nog aan een bedrijf dat in het verleden berucht was vanwege zijn lage melkprijs. Daar komt bij dat DMK als kostenminimalisator bekend staat. Onze kaascoöperatie zie ik liever overgenomen worden door een bedrijf dat gericht is op hoge toegevoegde waarde, niet door een bedrijf dat elke gespendeerde euro er een te veel vindt. Dat vult elkaar beter aan en spreidt de marktrisico’s beter.
Wat me echt verbaasde was het tempo waarin de fusie zijn beslag moest krijgen. Van aankondiging tot ledenstemming: twee weken. Onmogelijk om leden goed bij te praten en voor te lichten in zo’n korte periode.
Voor twee bedrijven die in minimaliseren van kosten denken, is het inhuren van een communicatiedeskundoloog zonde van het geld. Toch was het wellicht beter geweest om die uitgave wel te doen. Die deskundoloog had ongetwijfeld gepleit voor meer transparantie over wat DMK wil. Die had vast ook meer aandacht willen besteden aan de emotionele kant, en zeker gepleit voor een wat langer traject. Zeker bij afwachtende Drenten. Dan was het vast gelukt. Goedkoop is duurkoop.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.