80 x bekeken

Bundeling noodzaak

agd.media
Goed voor de consument. Dat is de conclusie die media trekken over de supermarktovername van C1000 door Jumbo. De redenering is dat een sterk Jumbo de concurrentie met Albert Heijn aan zal gaan, en concurrentie leidt tot lagere prijzen.

Volgens diezelfde logica betekent de overname slecht nieuws voor leveranciers. Een krachtige inkoper staat sterker tegenover de producent. Dus, de boeren en tuinders betalen het gelag.

Deze redenering gaat niet helemaal op. De overname betekent dat C1000 niet zoals gevreesd in handen komt van een grote buitenlandse speler, die deels zou vertrouwen op zijn overwegend buitenlandse leveranciers. ’Groot’ en ’goedkoop’ betekent bovendien niet automatisch dat leveranciers uitgeknepen worden. Een prijsvoordeel voor de consument kan komen uit efficiëntie of het effect van inkoop van grotere partijen ineens. En dat kan voor leveranciers gunstig zijn, mits ze zelf groot genoeg zijn.

Veel agrarische sectoren hebben hun aanbod al flink geconcentreerd, vooral in vee-gerelateerde consumentenproducten. Uitzondering vormen groente en fruit. In die sector lukt de bundeling maar niet. Juist in deze branche heeft C1000 andere leveranciers dan Jumbo. Daar gaan partijen pijn lijden. Kleine partijtjes hebben alleen toekomst in nichemarkten. Voor de grote productstromen is gebundeld aanbod nodig, anders ben je nergens meer.

Of registreer je om te kunnen reageren.