Redactieblog

359 x bekeken 3 reacties

Belboeren

Veel boeren in Oost-Duitsland zijn continu aan het bellen om hun zaakjes te regelen en vragen van personeel te beantwoorden.

Begin van de week was ik een aantal dagen in Oost-Duitsland. Ik heb drie boeren bezocht voor het maken van een bedrijfsreportage. Een varkenshouder, een melkveehouder en een akkerbouwer/melkveehouder. Het is mooi om te zien wat deze ondernemers opgebouwd hebben in zo’n 20 jaar, of soms minder. Ze zijn daar ook zichtbaar trots op. En terecht, vind ik.
Het viel me tegelijk op dat deze boeren veel bellen, heel veel bellen. Vaak ook om relatief eenvoudige vragen van hun personeel te beantwoorden, of hen nog wat instructies te geven. Ze lopen vaak de hele dag over hun erf, gaan de stal in, of trekken met hun telefoon in de aanslag over hun akkers om te controleren of alles naar wens loopt.

Productiemedewerkers

Personeel in Duitsland, met name in het oosten, werkt graag volgens duidelijke instructies en schema’s. Aan eigen initiatief of inzicht onbreekt het doorgaans. Een van de bezochte boeren omschreef het als volgt: “Het zijn geen boeren, maar productiemedewerkers.”
Boeren in Oost-Duitsland is mooi voor wie wil groeien en grote aantallen dieren wil houden of enorme oppervlaktes grond bewerken. Tegelijk heeft het een keerzijde. Boeren daar zijn ook veel bezig met pietluttigheden. Dat gaat ten koste van de tijd om bezig te zijn met de ontwikkeling van het bedrijf en verbetering van de bedrijfsvoering.

Koester personeel

Na zo’n reisje naar Oost-Duitsland word je toch met de neus op de feiten gedrukt. Regelgeving en productierechten maken varkens houden hier extra duur. Maar met de Nederlandse infrastructuur en kennis van medewerkers, treffen varkenshouders het weer. Dat biedt een voorsprong, zodat de varkenshouderij in Nederland perspectief heeft. Koester daarom goed personeel. Voorkom veel personeelswisselingen. Ik weet dat de ene varkenshouder beter personeel aan zich weet te binden dan een ander. Naast het werken aan acceptatie van het bedrijf in de omgeving, is de gave om personeel te binden van enorm belang om perspectief te hebben als varkenshouder.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Varkenshouder

    Nederland kan hier zelf ook van leren. De grootste NL boer in Duitsland houdt 50.000 Hyporzeugen en verhandelt ook zelf de ruim anderhalf miljoen biggen/varkens die ze hieruit produceren. Zij werken hoofdzakelijk met Oost-Europees personeel volgens strakke structuren. Ik vraag me af of zij meer bellen dan in NL. Veel Hollanders vinden het ook reuze populair en "noodzakelijk" dat ze vrijwel continue met hun speeltje aan het oor hangen. Let maar eens goed op op bijeenkomsten, de echte ondernemers zie je zelden of nooit telefoneren. Zij hebben voldoende organisatietalent en de rust in hun hoofd om goed na te denken.

  • no-profile-image

    Veehouder buitenland

    De comminicatie gaat vooral in de werktijden. Eerst was het veelal tussen de middag of avond. Dit is dank zei de mobieltjes! Er moet veel geregeld worden en daarbij behoren ook de vragen van de werknemers beantwoord worden! Fouten zijn snel gemaakt, met een telefoontje zijn veel fouten te voorkomen. Dit is een kwestie van verantwoodelijkheid nemen. Beter een telefoontje te veel dan te weinig, je kunt niet alles weten, fouten zijn duur!

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Dirigeren en Controleren en uiteraard de juiste beslissingen op het juiste moment nemen is de sleutel tot succes!!!... De nationaliteit van de medewerkers/sters is niet het belangrijkste. Belangrijk is dat ze begrijpen wat van hen verlangd wordt, bij gebleken geschiktheid moet men dat ordentelijk belonen. en ook af en toe een premie als zij dat verdiend hebben!!!...

Of registreer je om te kunnen reageren.