176 x bekeken

Voor wat hoort wat

agd.media
Telers en leveranciers van supermarkten zijn momenteel druk met het bestuderen van de nieuwste eisen van het wereldwijde kwaliteitsborgingssystemen Globalgap. Er wordt nogal wat van hen gevraagd.

Vuistdikke handboeken moeten ze doorwerken. Wie het goed wil doen, heeft er bijna een baan bij.
Die inspanning is niet voor niks. Uiteindelijk is het een investering in het vertrouwen van de consument. Een investering in de continuiteit van de afzet, dus.

Helaas geeft het geen zekerheid van afzet. Dat is voor een deel begrijpelijk. De wispelturige en toch ook altijd nog kwetsbare consument laat zich niet aan het lijntje houden.

Toch zit er iets scheef. De inspanningsverplichting voor Globalgap ligt wel erg nadrukkelijk bij de – vaak kleine – telers en leveranciers. En dat terwijl de hele keten belang heeft bij productveiligheid.
Van de retail mag daarom ook wat verwacht worden. Voor wat hoort wat.

Dat kan op twee manieren. Ten eerste een rechtere rug in geval van crisis. Supers kunnen actiever communiceren dat er niks mis is met het gecertificeerde product. Daarnaast zouden de lasten beter
verdeeld kunnen worden. Bijvoorbeeld door de kosten van Globalgap als keten samen te delen, en niet eenzijdig bij de telers te leggen.

Of registreer je om te kunnen reageren.