Redactieblog

114 x bekeken 1 reactie

'Geen hoofdkantoor, geen ervaring en altijd beschikbaar is basis van succes'

Wat zijn succesfactoren voor een jonge ondernemer? Die vraag beantwoordde Annemarie van Gaal op de Agrifirm Jongerendag.

Van Gaal is een succesvolle zakenvrouw die onder meer in Rusland het mediabedrijf Independent Media ontwikkelde. Ze deed dit in een tijd dat vrijwel alle gerenommeerde internationale mediabedrijven ook in Rusland voet aan de grond wilden krijgen. Wat de multinationals niet lukte, lukte Van Gaal en haar college Derk Sauer wel. Independent Media werd een miljoenenconcern.

Van Gaal analyseert aan de hand van haar succes in Rusland wat de drie belangrijkste succesfactoren zijn voor jonge ondernemers. ”Als eerste: geen hoofdkantoor. Mijn collega Derk Sauer en ik hadden geen hoofdkantoor. We regelden alles zelf. Korte lijnen is van groot belang. Medewerkers moet je vertrouwen en verantwoordelijkheden geven”, zegt Van Gaal.

De zakenvrouw ging af van de gebaande paden bij de opbouw van haar bedrijf in Rusland. ”Vacatures werden niet op de traditionele manier ingevuld met een sollicitatieprocedure. We hadden hiervoor schrijfopdrachten waar iedereen aan mee kon doen. Mensen maakten de opdracht en leverden deze anoniem in. Op basis van het geleverde werk kozen we de medewerkers. Niet op basis van het standaardplaatje dat een vrouw van dertig hoofdredacteur van een vrouwenblad moet zijn. Op deze manier raakte ik wel mijn secretaresse kwijt omdat zij hoofdredacteur van het blad Housekeeping werd”, kijkt Van Gaal terug.

Gebrek aan ervaring bleek voor Van Gaal ook een succesfactor. ”Als je geen opleiding hebt gevolgd en geen ervaring hebt in het werk, pak je alles blanco op en kom je op ideeën die anderen niet hebben”, zegt Van Gaal. Als voorbeeld noemt ze de distributie van de bladen die ze maakten in Rusland.

”Standaard ging de distributie via de staatsdistributie, maar daar waren mensen niet gemotiveerd om te werken. Dat wilde ik dus niet. Maar hoe dan? Op straat waren in die tijd veel tienerjongens die bananen verkochten. Ik heb hen gevraagd of ze ook tijdschriften wilden verkopen. Dat wilden ze wel. Ze bepaalden zelf de marges, want waarom zou ik dat doen? Ze moeten zelf bepalen wat ze willen verdienen. Ze hebben immers hetzelfde belang als ik: zoveel mogelijk bladen verkopen en zo veel mogelijk geld verdienen”, legt Van Gaal uit. Ze liet de jongens ook meebepalen in het beleid van de uitgeverij. ”Zij hadden immers contact met de klanten en zij hadden een beter beeld van wat goed zou verkopen dan de mensen die binnen aan de bladen werken.”

De derde succesfactor is dat je er altijd moet zijn voor je klanten. ”Wat er ook is, je moet bereikbaar en beschikbaar zijn. Ook bij de crisis in Moskou hebben wij in het Pravda-gebouw een editie van Moscow Times gemaakt. We waren de enige Engelstalige krant die op die dag is uitgekomen. Daardoor werden we wereldwijd geciteerd omdat we de enige bron waren. Het was niet makkelijk, ons kantoor was bezet door het leger en ik heb letterlijk tussen de soldaten door moeten lopen om op mijn werkplek te komen. We werden overal tegengehouden, maar het is gelukt om samen met mijn gemotiveerde mensen een krant uit te brengen.”

Van Gaal merkte ook dat onderhandelen met partijen die een andere doelstelling hebben dan jij zinloos is. ”Je moet alleen zaken doen met mensen waarmee je een gemeenschappelijk belang hebt. Anders valt er niets te onderhandelen.”

Voor de jonge ondernemers benadrukte Van Gaal dat een periode van crisis creatief maakt. ”In tijden van crisis moet je knokken, maar dat maakt je wel krachtig. Het geeft je de kans om te excelleren in de dingen waar je goed in bent en om creatief te ondernemen.”

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Heb ik voor Annemarie 3 vragen: 1 wat versta je onder geen hoofdkantoor? Geen (bedrijfs)woning? 2 hoe kun je succes hebben als je blijf steken bij geen ervaring, als je geen ervaring als basis blijf houden? Zou zeggen met ervaring meer succes.3 je kunt wel stellen dat je altijd aanwezig moet zijn, maar hoe weet je dan dat je succes hebt als je je nergens anders kom, kijk, zie en vergelijk?

Of registreer je om te kunnen reageren.