Redactieblog

286 x bekeken 1 reactie

Biobeurs bezoek

Drie edities van de BioVakbeurs in Zwolle heb ik bezocht, steeds weer groter en professioneler.

Toch slaagt de organisatie erin samen met de standhouders een vriendelijke, aantrekkelijke, maar ook ideologische sfeer te creëren. Biologische landbouw en ideologie horen bij elkaar. De sector groeit, wordt geknuffeld, maar weet dan ook goed proactief om te gaan met maatschappelijke thema’s als dierwelzijn, bodemwelzijn, gewasbescherming, medicijngebruik, kringloopdenken, milieu enzovoorts. En niet te vergeten de aandacht voor de smaak van etenswaren, snoep, snacks en drank. Bakkers, vinologen, chocolaterieën, maar ook veel zelfkazers en geitenboeren uit binnen- en buitenland doen hun best hun waar aan te prijzen.

De oprechte betrokkenheid van de standhouders bij hun producten en de passie waarmee ze praten, maakt dat de BioVak anders is dan andere beurzen. Volop beweging, tot op het parkeerterrein toe. Voorheen veel gedateerde auto’s, die met hun laatste kilometers bezig waren, tegenwoordig zie je veel nieuwe types van ”grote” merken. Ja, de commercie heeft bio ontdekt. Ook de grote jongens van de zuivel, pharma en mengvoerindustrie laten zien dat bio een interessant segment is. Daarbij komt dat de ondernemers in de biologische sector meer recessieproof zijn dan in de reguliere sector. In alle nuchterheid en relativiteit moeten we ook constateren dat ondanks alle bio-inspanningen de sectoren in de biologische landbouw slechts een marktaandeel hebben van minder dan vijf procent.

Wat bio ook bijzonder maakt is dat verschillende sectoren pas ruimte aan producenten gunnen als er vraag op de markt is. Daarnaast kan de overflow van bio altijd nog het reguliere kanaal in.
Waar gaat dat naar toe? Meer welvaart, meer bio? Toch gek: eerst zonder welvaart was alles bio, toen gingen we naar maakbaar; door welvaart is ”alles” maakbaar en nu gaan we weer meer naar bio. Voor mij is bio waardevol, het is de kraamkamer van goede ideeën, die bij intensief en productief geïntegreerd worden. Zo voeden we de wereld!

Eén reactie

  • no-profile-image

    Het knuffelgehalte van bio is inderdaad hoog en zorgt voor een beeldvorming bij de burger die tegengesteld is aan die van landbouwfabrieken. Het punt waar het om gaat is "beeldvorming" en die is naast de prijs bepalend voor het koopgedrag. Daar kun je als boer gebruik van maken! Bijv. vrije-uitloop-koeien, -varkens en -kippen, hoewel met risico's voor de gezondheid van het dier, geeft een positief beeld bij de burger. Je kunt ook ergens tussen bio en niet-bio gaan zitten. Je hoeft niet óf platspuiten óf handmatig wieden. Je kunt ook bewust spuiten, minimaal en met de minst schadelijke stoffen voor het milieu. Segmenteer dus de markt en doe er je voordeel mee als boer.

Of registreer je om te kunnen reageren.