Redactieblog

140 x bekeken 2 reacties

Bijna helft boeren kiest nieuwe machine op vakbeurs

Veertig procent van de agrarisch ondernemers kiest een nieuwe landbouwmachine op een vakbeurs.

Dat blijkt uit marktonderzoek van Opraappers en ReMarkAble. "Voor boeren is het bezoeken van vakbeurzen nog steeds één van de belangrijkste manieren om zich te oriënteren op een nieuw aan te schaffen landbouwmachine. Ook bij de uiteindelijke keuze spelen vakbeurzen een belangrijke rol", aldus onderzoekers van de MultiMediaMeter Landbouw 2010.

In het onderzoek zijn achthonderd boeren ondervraagd over de wijze waarop ze zich oriënteren op een nieuw aan te kopen machine. Veertig procent van de ondernemers rekent een bezoek aan een vakbeurs tot de drie belangrijkste informatiebronnen. Akkerbouwers noemen vakbeurzen vaker als de belangrijkste informatiebron dan melkveehouders; respectievelijk 46,5 procent versus 35,5 procent. Voor jonge ondernemers wordt internet ook een steeds belangrijkere bron bij hun zoektocht naar een nieuwe machine.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    boer

    Logisch, dit is geen representatief onderzoek, het onderzoek is op een buers afgenomen en is daarom geen representatieve groep om deze conclusie te trekken

  • no-profile-image

    Martin Groot Severt, Opraappers Communicatie

    Beste Boer uit Onderzoekstad, het MultiMediaMeter-onderzoek is wel degelijk representatief en geeft een betrouwbaar inzicht in de manier waarop boeren zich informeren. Het is goed om kritisch te zijn op onderzoeksresultaten en kritisch te kijken naar de manier waarop deze tot stand zijn gekomen. Uw conclusie is in dit geval echter voorbarig en geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid. MultiMediaMeter is een onderzoek naar de manier waarop boeren zich informeren. Het onderzoek is een initiatief van de twee onafhankelijke in landbouw gespecialiseerde communicatiebureaus, Opraappers en ReMarkAble. De initiatiefnemers hebben er geen belang bij om bepaalde communicatiemiddelen beter uit het onderzoek naar voren te laten komen. Zoals u op www.multimediameter.nl kunt zien, is het onderzoek wel degelijke representatief zowel wat betreft steekproef als onderzoeksmethode.
    In MultiMediaMeter kregen akkerbouwers en melkveehouders de vraag hoe zij zich op de aanschaf van een nieuwe landbouwmachine oriënteren. Daarbij gaf 40 procent aan een bezoek aan een vakbeurs tot belangrijkste bron van informatie te rekenen, zoals in het bericht is weergegeven.

Of registreer je om te kunnen reageren.