Boerenblog

307 x bekeken 17 reacties

600 paarden, een pony en een ezel

We waren in België en de kids wilden naar Walibi. En laat dat nu net naast het terrein van de AgroTechniek Holland liggen!

Ik heb genoeg stof tot bloggen, maar net als collega Ronald Scholten had ook deze Hongaarse blogger er de laatste weken het hoofd er niet naar staan om blogs te schrijven. Dat kwam niet door negatieve gedachten, zeker niet. Want de nabije toekomst lijkt eindelijk top te worden. De korrelmais heeft er nog nooit zo goed bijgestaan als dit jaar, en de prijs zit al op rond de €160 per ton (exclusief btw).

Ik weet dat je beter het vel van de beer niet verkoopt voor die geschoten is. Maar ook als de uiteindelijke opbrengst de helft is van wat ik verwacht, dan nog zul je ons niet horen klagen. Oké, het is jammer van die enkele hectares die verloren zijn door de vochtoverlast in het voorjaar. Maar de mais die niet verzoop, staat er super bij en de prijs zal dit euvel snel doen vergeten. En we hebben dit jaar capriolen op een maisveld uitgehaald die ik nooit zal vergeten.

Buitenlandse reis

De afgelopen 15 dagen was ik in het buitenland (lees: België) aanwezig voor familiale reden. Het waren dagen gevuld van verveling. Wat wil je als je een schoenmaker bij zijn leest weghaalt, of beter: een akkerbouwer van zijn land trekt?

Vanwege onze toekomstplannen trok de landbouwbeurs AgroTechniek Holland mijn interesse. Die was perfect te combineren met een andere uitdaging. Onze kinderen wilden namelijk al de ganse vakantie naar een welbepaald attractiepark gaan. En die beurs lag er pal naast! Daarmee zou een bezoek aan Biddinghuizen een familiale voltreffer kunnen worden. Een telefoontje met de chefredacteur online van Boerderij leverde het aanvullende plaatje op om het bezoekje aan Agrotechniek in te zetten.

En zo geschiedde het dat ik, na de familie in Walibi te hebben binnengezet, mijn tocht te voet naar de expo aanving.
Al gauw werd duidelijk dat er meer bekenden aanwezig waren dan ik ooit kon vermoeden. Na een afspraakje te hebben gemaakt met de verantwoordelijke op het trekkerplein van Boerderij ging het terug richting de stands.

Belg praat Hongaars in Nederland

Op ons Hongaarse bedrijf staat een goede samenwerking met Caterpillar op stapel. Daardoor komen ook de Challengers in ons vizier. Op de stand van die firma bleek een Hongaarse chef-technieker aanwezig te zijn. Dit leidde ertoe dat we bijna de rest van de dag Hongaars spraken. Een Belg die in Nederland in het Hongaars bezig is? Gekker kan je het bijna niet maken!

Uiteindelijk ben ik met die chef-monteur rond half drie naar het trekkerplein gegaan waar we dienden te wachten op de instructrice van Abemec. Het bleek een ranke pony! Samen hebben we dat monster van 600 pk bedwongen. Eerlijk gezegd: als trekker viel hij me mee. Het is een toffe bak. Maar wat heb je eraan? Ik ga liever voor een jong gebruikte op rupsen met 355 pk.
Toen ik uitstapte was het volle parlez in het Hongaars. De horde Nederlandse kijkers zullen me wel hebben aangezien voor een geïnteresseerde Oost-Europese koper.

Het rijden met die dikke trekker was het sluitstuk van mijn beursbezoek. Daarna ben ik naar de familie gegaan die zich nog opperbest vermaakte in Walibi. Omdat mijn vrouw zwanger is, mocht ze niet met de kinderen in alle attracties. Die plicht heb ik daarna op me genomen. Rond 16 uur stuurde ik een bevriende Antwerpse industrieel (en Challenger freak) een sms-je over mijn belevenissen: ‘Heb met een lekker blond kontje (van een jaar of 25) met een 600 pk Challenger gereden’.

Mijn vrouw onderschepte dat sms-je. U snapt nu zeker wel op wie dat ‘ezel’ in de kop van deze blog slaat?

Foto's: Patrick Feliers

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Patrick,
    Nu willen we ook een foto van de blonde dame zien, wel zo leuk :)))
    Heb je iedergeval weer wat beleefd op deze vakantie :)

  • no-profile-image

    farmer

    Patrick, bedenk je nog even op de tracks.Onze ervaring is dat je met huidige generatie banden zeker zoveel trekkracht en drijfvermogen hebt als met een track. Bovendien veel goedkoper EN VEEL comfortabeler.

  • no-profile-image

    J.R. Jalvingh

    Idd kom op met die foto! Ons een beetje lekker maken ;)

  • no-profile-image

    Jeroen

    Of demo hier, vast wel hoekje land voor vrij te maken :))

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Patrick hier hebben mijn bijde buren track trekkers een quat track van case van 465 pk ter vervanging van een Steiger van 425pk de andere met een challenger van maar 250pk bijde zeggen meer tractie te hebben dan wiel trekkers
    Voor saskatchewan farmer ,ik was een paar weken terug in Humbolt saskatchewan op een demonstratie van vroeger tijden en sprak met de eigenaar van de plaatselijke case dealer die zij toch verschillende quat tracks te hebben verkocht Patrick als je de echte Caterpillar b.v. 'n 65 met een Challenger vergelijkt sorry maar dan is de laatste maar een Match Box alles is VEEL lichter

  • no-profile-image

    Jeroen

    Kijk dit is pas service, wij vragen en boerderij levert. Wie weet, toch maar weer BBQ vragen:)
    Patrick, kan me voorstellen dat jij liever trekker ging rijden dan atractie park :))))

  • no-profile-image

    farmer

    Beste Ed, ik had het over de HUIDIGE BANDEN. Dus Michelin agribib of Good Year en geen Firestone hoepels.
    Hier in Saskatchewan, Yorkton, Hadden alle tracks al afgehaakt met zaaien terwijl de MODERNE kniktrekkers nog aan het zaaien waren. Het probleem met tracks is dat uitgerekend de track die de meeste trekkracht moet leveren om van een natte plek weg te draaien, degene is die in de natte plek staat.
    Iedere track eigenaar zal je dan ook vertellen dat je ver van te voren moet besluiten om voor een pothole weg te draaien. Te laat besloten is vastrijden.
    Vraag Challenger maar eens, hun dikste trekkers zijn ook op banden verkrijgbaar en niet zonder reden.

  • no-profile-image

    Vlaamse trots in bestuurlijke puinhoop België

    Goed gedaan redactie. Een Belg in de blogs opnemen. Dat is plesant én blijft plesant. Ga je goed in Hongarije.

  • no-profile-image

    Patrick

    Waarde landgenoot ! Deze Belg is wel al bijna 3 jaar door de redactie ontdekt en was de 1ste 6 maand van dit jaar goed voor iets meer dan 27000 aanklikkers, blijkens ben je nieuwe dus welkom in mijn fanclub.

  • no-profile-image

    Patrick

    Han en Farmer saskatchewan ik denk dat jullie allebei gelijk hebben.
    Ik heb hier een getrokken zaaibedcompactor 5500 kg zwaar en 6 m breed. Een ding waarvoor een Fendt van 300 pk op zijn gat gaat. Het ding trekt de achterwielen de grond in vanzodra je deze opitmaal wil laten werken.
    Zo een cat heb je voor zen gripkracht bij droogte staat stabiel op zijn rupsen een blok gewicht die nog met een grote diepwoeler nog die compactor zal afgaan.
    Farmer heeft gelijk dat je er nog vlugger mee vastrijd , hier in mijn buurt lopen er 2 JD op rupsen een 8200 en die nieuwe van 300 en oneffen pk. dit voor hun trekkracht eens nat kom je er ook niet mee door . Ploegen naast de voor gaat nog slechter want de rupsen glijden steed weg van het te volgen spoor , De mannen hebben een park ploegen in en naast de voor als het niet gaat met de rupsen dan de gewone .
    Die JD vind ik evenwel maar niets zijn echte kinderschommels neus zit veel te ver vooraan. Toen ik zonder instructeur en zonder er ooit eens mee gereden te hebben enkele 8200 moest verzetten tussen twee Belgische havens wist ik wel die dingen nooit te kopen . Deed ik wat verkeerd ? Ik denk het niet want een inconietocontrolegroep van JD stelden mij als de waarborg voor een correcte behandeling van hun trekkers zijnde ik niet ging ritsen met die nieuwe rupsen.
    Leuk maar ik heb wel belangrijker dingen te doen . Een ding heb ik er wel van geleerd rupsen ja maar nog JD nog Case komt er als merk bij mij niet in. Foute trekkers alhier Case koeling JD allerlei .Heb al een 7700(in Belgie) en een 4655(alhier) gehad en weet genoeg.

  • no-profile-image

    onno

    Ik ben ook aldaar geweest, op zich niet zoveel nieuws. Beetje groot oud ijzer.
    De discussie tussen tracks en banden is zeer interessant aangezien ik in onze projecten daar altijd aan twijfel. Ik ben dan ook maar een veeboer.
    Wat ik wel eens zou willen zien, zijn de afschrijvingen en bewerkingskosten per ha tussen tracks en banden. Als iemand het weet mag ie het zeggen.

  • no-profile-image

    Patrick

    Ik ben dit jaar met een andere ingesteldheid gekomen rondom het voordeel van zwaardere trekkers en tracks. Ik zat met een 200 pk trekker en plots in het midden van het werk is daar een 300 pk ingekomen alles ging vlotter en tegen een volgende regenzone zat ik bijna klaar met het maiszaaien resultaat is optimale mais . De voordelen met of zonder tracks moeten ook wel eens bekeken worden in landen zoals hier op het gebied van kwalitatieve vooruitgang bij het zaaien en zen voorbereiding met gevolg betere teelten , weet alvast dat afschrijven met je verstand realistischer is dan boekhoudkundig afschrijven Als een boer zijn uren gaat rekenen verdient hij ook minder dan een gewone werkman dus...Als ondernemen geen fun meer mag zijn gaat men beter gaan werken.

  • no-profile-image

    onno

    De keuze tussen 200 of 300 pk of groter is op zich weer niet zo moeilijk. Je hebt bijv 3 weken om alle granen te zaaien. Daarvan geheid 5 dagen verzopen weer, trekker stuk, medewerker een kater en meer van die onzin. Kapaciteit is dan uit te rekenen. En natuurlijk moet het ook leuk zijn om te ondernemen.
    Het economische verschil tussen track en banden weet ik nog steeds niet zo goed. Mijn gevoel zegt banden, omdat deze machines wat uitgebreider inzetbaar zijn.
    Ik heb ook gelezen dat Patrick geen JD of Case wil hebben. Zover ik ervaren heb deel ik deze mening. JD heeft met zijn nieuwe trekkers ook motor problemen.
    We zijn daarom ook overgegaan tot Challenger in stal en land. Fendt voor transport. Komt nog bij dat we dan alles van eenzelfde firma kunnen betrekken. Ook wel handig.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Onno Ameko heeft haast alle merken in huis? En ipv van Fendt voor transport alleen, waarom niet MF(Challenger is mf alleen kleur is anders en paar kleine dingen(voor de wieltrekkers))
    Als je in die klasse geen JD of Case wil blijft er niet extreem veel keuze over?(Case/steiger/New Holland)

  • no-profile-image

    ed bakker

    Patrick mijn buur met de challenger vindt vooral in het voorjaar dat de rups heel weinig grond verdichting heeft met een 35 voets cultivator kan die met toch maar 250 pk vrij goed weg, zal wel aan het hoge koppel van de caterpillar motor liggen jammer dat de steigers niet meer met cat motoren te leveren zijn want ik denk wel dat het een van de best gebouwde knikkers is en kijk maar eens naar een 65 of 75 caterpillar de laatste heeft een 15 liter 3406 motor(de c15 is zo goed als dezelfde motor) ik heb er in mijn bijde trucks ook een in zitten die kunnen zonder probleem 475 tot 500 pk constant leveren bij een koppel van 1600pound feetMijn buur gebruikt in het voorjaar uitsluitend de challenger om zaaiklaar te maken vanwege de geringe grond druk

  • no-profile-image

    onno

    Jeroen. Er zit echt nog wel een beetje verschil tussen Fendt en MF. Ik mag graag naar kosten per uur kijken.
    Knik gestuurde Challenger gebruiken we voor het zware veldwerk.
    In de stal maakt zelfde firma nog trekkers zonder teveel gedoe.
    Natuurlijk zijn er ook andere merken.
    Maar dan houden we alles wel bij een dealer, een soort filter in principe etc..
    New Holland heb ik het niet zo op, mankeert vaak kleine dingetjes aan, maar oervervelend.
    Bedenk wel dat we de machines ca 20 uur daags laten draaien.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Onno ik doe niks anders, maar Amako verkoopt hier alle merken haast,dus veel verschillende dealers heb je ook niet.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.