Redactieblog

241 x bekeken

Reclame

Ik heb een hekel aan reclame. De advertenties in het Agrarisch Dagblad sla ik over.

Als ik al eens televisie kijk, gaat die uit bij die ellenlange reclameblokken. Grote billboards op straat irriteren mij. Bij zichtlocaties kijk ik de andere kant op. Nu weer die weidemelk. Het schijnt dat Albert Heijn nep-weidemelk in de aanbieding heeft. Daar was Friesland Campina niet blij mee want die hebben echte weidemelk: melk van boeren die meedoen aan het merkmelkprogramma, met weidegang en aangepast voer.

De Reclame Code Commissie (RCC) schijnt tot de conclusie te zijn gekomen dat Albert Heijn misleidende reclame heeft gepleegd. We kunnen dit niet nagaan want de uitspraken van de RCC zijn slechts tegen betaling van 500 euro te verkrijgen. Raar voor een organisatie die zegt er te zijn 'voor consumenten'. Ik geef er dan ook geen cent voor.

De toestanden over de echtheid van weidemelk lijken mij een beetje zinloos. Ik zou wel eens willen weten of consumenten er gevoelig voor zijn dat de koeien die hun kartonnen pak yoghurt hebben gevuld nou in de wei lopen of niet. Jazeker, zal men zeggen: we hebben daar onderzoek naar gedaan. Natuurlijk zegt iedereen desgevraagd dat hij vindt dat koeien in de wei moeten lopen, maar dat de keuze in de supermarkt bepaald wordt door de aanduiding ’100% weidemelk’ is onwaarschijnlijk. Elke consument weet toch dat je reclame met een flinke korrel zout moet nemen?

Eigenlijk is elke reclame misleidend. Echte weidemelk, het mocht wat. Net als 'scharreleieren'. Ik rij in een auto die bekend staat als veilig en degelijk. Altijd kapot. Ook veel boeren maken tegenwoordig reclame. Zij zetten een bord langs de weg waarop een naam en de aard van het bedrijf. Bijvoorbeeld: 'Mts Zwanenburg, vermeerderings- en opfokbedrijf'. Geen passant weet wat dat betekent: mts, vermeerdering, opfok. Vaak staat het bord onder een rustiek afdakje. Het is reclame, maar voor wie en waarom?

Dit is niet misleidend, maar raadselachtig. De enige die er met genoegen naar kijkt is Zwanenburg zelf: mooi bord. En dat zou wel eens de achtergrond van al die reclame kunnen zijn: men ziet zichzelf graag in kranten, op televisie, billboards en zichtlocaties.

Of registreer je om te kunnen reageren.