Redactieblog

112 x bekeken

Betaalde liefde voor nieuwe DOC-leden

DOC neemt melkveehouders, die eerder opstapten, weer aan als lid. Ze moeten er echter wel voor betalen.

Want DOC wil alleen verder met trouwe leden. “Wij zijn geen coöperatie voor passanten”, zegt directeur Jannes Oosterveld. Toch neemt hij de passanten weer aan boord. In het belang van de bestaande leden. Want DOC heeft een groeistrategie. Daar past meer melk bij. Die kunnen de eigen veehouders niet genoeg leveren, zodat hij wel nieuwe leveranciers moet aannemen.

En laat nu net degenen, die DOC verlieten, zich aanmelden. Niet uit liefde, maar gewoon omdat ze naar Lyemph in Kampen waren gegaan. Die haalde ze met beloften over plussen op de melkprijs binnen. Bovendien zat DOC in de problemen, zodat de overstap naar Lyempf voor deze boeren een voortreffelijke stap leek.

Tot voor kort. Lyempf kwam nu in de problemen en werd verkocht aan een Griek. Die stelde de diagnose: te veel melk. En zoals het een particulieren onderneming betaamt worden de leveranciers met bekwame spoed geloosd.

Met hangende pootjes kwamen ze terug bij DOC. Eigenlijk naast Deltamilk de enige, die nog melkveehouders aanneemt. En Deltamilk was voor deze boeren te ver weg. Die zoekt de boeren in de eigen omgeving om de aanvoerkosten te beperken.

Na rijp beraad en overleg met de leden besloot DOC de verloren zonen weer in de armen te sluiten. Ze moesten echter trouw beloven en geld storten op de ledenrekening. Betaalde liefde dus. Maar beide kunnen geen kant uit. En dat weten ze ook. Maar coöperatief? Nee.

Of registreer je om te kunnen reageren.