Redactieblog

146 x bekeken 1 reactie

GD: biggensterfte was gevolg van vervuilde naald

Een verontreinigd ijzerpreparaat heeft op een zeugenbedrijf gezorgd voor sterfte onder biggen.

Dat blijkt uit onderzoek van de Gezondheidsdienst voor Dieren naar het incident. Op het bedrijf stierven binnen 48 uur na een ijzerinjectie dertig van de honderd biggen. Er was gewerkt met een schone naald en een schone wegwerpspuit, in combinatie met nieuwe flesjes ijzer.

Bij sectie bleken de biggen ernstige ontstekingen te hebben in de hals. De flesjes ijzer bleken besmet met Clostridium perfringens. "Zeer waarschijnlijk was de naald optisch wel schoon, maar toch verontreinigd met clostridium. Via de naald is het flesje ijzer verontreinigd, waarna de behandelde biggen ook besmet zijn", zegt de gezondheidsdienst. De organisatie adviseert zeugenhouders voor iedere toom biggen een nieuwe naald te gebruiken en bij ieder nieuw flesje ook een nieuwe naald te gebruiken.

Eén reactie

  • no-profile-image

    ERIK HENDRIKS

    Ik betreur de problemen bij betreffende veehouder, maar ben wel blij dat er eindelijk eens een concrete melding komt van de consequenties van slechte naaldhygiëne. Naar mijn idee is dit nog steeds een zwaar onderschat fenomeen dat bij onze hygiënechecks telkens weer als zwak punt naar voren komt. Ik onderschrijf het advies van de GD.

Of registreer je om te kunnen reageren.