Redactieblog

67 x bekeken 3 reacties

FrieslandCampina: oude wijn in nieuwe zakken

'De fusie is naast een kostenoperatie vooral een merkenoperatie. We willen geld verdienen, Niet met bulk, maar met merken.'

Aldus de eerste man van onze grote Zuivelcoöperatie.
Nee, niet Cees ’t Hart, de huidige voorzitter van de directie van FrieslandCampina. Het was de heer Olijslager, die deze woorden sprak bij de het ontstaan fan de fusie tussen Friesland en Coberco in 1997. Even zoeken op Google en je hebt meer uitspraken, die zo in de nieuwste plannen van FrieslandCampina zouden kunnen passen. Ook toen forse uitspraken over merkkaas, waar niets van terecht is gekomen. Evenals de beloofde betere melkprijs.
Toegevoegde waarde, dat was het toverwoord, dat je toen in de stukken tegenkwam.
Nu weer. Wat moeten we geloven? Dat nu plotseling de zon gaat schijnen wat betreft de merken en producten met hoge marges? Neem het me maar niet kwalijk, maar ik heb mijn vraagtekens bij de plannen. Wat in dertien jaar na de fusie tussen Friesland en Coberco niet is gelukt, hoe zou dat nu ineens wel kunnen?
Grote twijfels dus. Dan vind ik de plannen over de speciale melkstromen interessanter. Maar daarover de volgende keer.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Freek

    Waarom allemaal zo negatief? We krijgen dan wel niet de hoogste melkprijs, maar zeker een goed gemiddelde. Plus de zekerheid van leveren. Als de melkquotering straks verdwijnt kan ik melk leveren zoveel ik wil. Dat vind ik ook wat waard. De afzetmogelijkheden in de toekomst zijn minstens zo belangrijk als de melkprijs nu. En nu maar hopen dat FrieslandCampina er in slaagt de plannen om te zetten in resultaat.

  • no-profile-image

    Anton

    Het ius inderdaad net een grammofoonplaat, die ze afdraaien. Altijd hetzelfde. Misschien zouden ze eens kunnen zeggen hoe ze het gaan doen. En waarom Cono er wel in slaagt merkkazen te maken en een vuist tegen de handel durft maken en FrieslandCampina niet. Veel woorden en weinig daden werkt het vertrouwen niet in de hand. En daar werkt deze weinig vernieuwende plannenmakerij aan mee.

  • no-profile-image

    Boer

    Het is toch eigenlijk ongelooflijk dat de grote heren jarenlang dezelfde verhalen vertellen. En daarmee ook nog goed wegkomen, want de veehouders hebben weer alle vertrouwen dat het op termijn goed komt met de melkprijs. Mijn vader had hier vroeger een toepasselijk spreekwoord voor.

Of registreer je om te kunnen reageren.