Redactieblog

149 x bekeken

Omzet biologisch stijgt 12 procent in België

Belgische gezinnen hebben in 2009 12 procent meer uitgegeven aan biologische producten dan in 2008.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panelservices Benelux. In 2009 is in België 350 miljoen euro uitgegeven aan biologische producten. Het marktaandeel is hiermee 1,5 procent van de totale producten. In 2008 was dit nog 1,3 procent. Biologische vleesvervangers hebben met 23 procent het grootste marktaandeel, biologische vleeswaren hebben met 0,4 procent het kleinste marktaandeel.

Plantaardige voeding is de grootste categorie biologische producten. De besteding aan plantaardige voeding nam in 2009 met 20 procent toe naar 163 miljoen euro. De besteding van biologische vlees steeg met 5 procent beperkt naar 69 miljoen euro. De omzet in de biologische zuivel steeg met 13 procent naar 45 miljoen euro. 



Biologische producten zijn in België gemiddeld eenderde duurder dan niet-biologische producten. 84,9 procent van de Belgische gezinnen kocht in 2009 wel eens een biologisch product. 17 procent van de gezinnen koopt regelmatig biologische producten. Supermarkten vormen met een afzet van 49 procent het belangrijkste afzetkanaal van het segment.

Of registreer je om te kunnen reageren.