Redactieblog

158 x bekeken 7 reacties

Merkwaardige koers Amalthea

Geitenzuivelbedrijf Amalthea van Dijk stopt met het vermarkten van kaas. Daarvoor wordt een handelaar ingeschakeld. Merkwaardig.

En volkomen tegengesteld aan de gevoelens die momenteel leven bij veehouders. Daar beuren we een lage melkprijs. De prijzen in de supermarkten blijven echter hoog. Dus moet de winst ergens in de keten terechtkomen. Bij de supermarkten en de handel.

Amalthea van Dijk heeft - gedeeltelijk - coöperatieve wortels. Tot nog toe beheerste men de keten tot de Supermarkt. Dagverse geitenmelk. Zachte en halfharde geitenkaas, alles was in eigen hand. Dat laat men nu los.

Er dringen zich een aantal vragen op. Waarom werkt het bij geitenkaas anders dan bij kaas van koeienmelk? Of is het onzin dat boerenorganisaties zeggen dat de ketens in de schakel meer verdienen dan de boer? Cijfers wijzen dat echter wel uit. En dan de roep om steeds meer streekgebonden producten te verkopen. Het liefst direct aan de consument. Het wordt steeds genoemd als één van de mogelijkheden voor de veehouders om meer voor hun melk te beuren en een steviger fundament onder het bedrijf te krijgen.

Bij Amalthea werkt het kennelijk anders. Welke oneindige wijsheid heeft geleid tot het besluit om zich verder terug te trekken in de keten? Vertrouwen in handel en supermarkt kan het niet zijn. Als men dat wel heeft, is men ziende blind.

Vele vraagtekens. Amalthea gaf het antwoord niet. En ik kan het niet verzinnen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Gert

    Henk, waarom beurt dan de ene geitenhouder soms centen meer voor de melk dan de ander? En hoe kan het dat geitenhouders zo nu en dan een hele slechte melkprijs beuren? Dat kan toch niet voorkomen als jouw theorie klopt? Ik denk dat je het te simpel voorstelt. Als het is als jij zegt zouden alle geitenmelkers rijk moeten zijn. Ik weet uit ervaring dat dat niet zo is.

  • no-profile-image

    klaas

    Je moet ook de eigen geschiedenis van Amalthea en Van Dijk meenemen. Veel is niet op een echt gelukkige manier gegaan.

  • no-profile-image

    henk

    Geiten sector zit anders inelkaar dan andere sectoren, nl er is geen overproduktie. Als geiten houder moet je eerst de afzet geregeld hebben voordat je gaat uitbreiden. Doordat er dus niet teveel aanbod is, heeft de retail/handel dus niets om tegen elkaar uit te spelen.
    Daardoor is deze keuze wel degelijk verantwoord. Eigenlijk vrij simpel, maar om de een of andere reden zien wij dat bijna niet meer.

  • no-profile-image

    Rick

    Als geitenhouder begrijp ik het ook niet. Iedereen zegt dat we als boer dichter bij de consument moeten staan. Zie de discussies van Dick Veerman. En dan neemt Amalthea juist een tussenhandelaar, die de boel moet verkopen. Dat is toch volledig tegenstrijdig? Geitenkaas is bij uitstek een nichemarkt en puur geschikt om zelf te doen. Straks een rijke tussenhandelaar en arme coöperatieve geitenhouders. Maar het is de eigen keus geweest van deze coöperatie. Dat maakt droevig.

  • no-profile-image

    Ben

    Feit blijft dat we nu overgeleverd zijn aan die Zijerveld. We zouden als geitenhouders er samen geld in moeten hebben gestoken. Dan haedden we de afzet in eigen hand. Dat past in deze tijd. En vooral in een nichemarkt als de geitenkaas. Een gemiste kans.

  • no-profile-image

    geitenhouder

    Ze hebben 2 jaar geleden een poging gedaan van Dijk volledig over te kopen met geld van NCB finance, dit is maar ten dele gelukt, ze hebben nu een mooie fabriek maar de van Dijk boeren bleken niet te koop, deze stapte allemaal op, mede daardoor staat deze dure fabriek 3/4 leeg. En NCB wil toch 7 % rendement over die miljoenen hebben.
    Mijn mening: zijerveld heefd er nu geld ingepompt

  • no-profile-image

    Geitenhouder

    @ben, De amalthea leden hebben er al jaarlijks veel geld ingepompt, je hoeft alleen maar te kijken wat zei minder hebben gebeurd als bijvoorbeeld een CBM of BGNN lid. Vraag me af waar al dat geld gebleven is, o.a. overheadkosten?
    Ik ben het helemaal met je eens dat deze samenwerking de geitenboeren nog een stap verder van de consument afzet, maar denk dat deze stap noodgedwongen is gemaakt.
    Weet niet hoe hoog het water staat maar het is niet de eerste keer dat zijerveld een samenwerkingsverband aangaat met een in nood verkerende onderneming, die ze dan overigens wel weer succesvol maken.
    Al vrees ik wel dat de invloed van zijerveld wel erg hoog is, er word immers gezegd dat de jongste melkprijsverlaging van 4 cent ook door hun is gedicteerd

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.