162 x bekeken 7 reacties

Boer moet sleutelpositie beter benutten

Boeren zien zichzelf ten onrechte als speelbal van de markt.

Door een eigen ethische agenda te volgen, kunnen zij de sleutelpositie die de burger hen toedicht waarmaken en verzilveren, vindt het Rathenau Instituut. Retail en tussenhandel dwingen de primaire sector zo goedkoop mogelijk te produceren met als gevolg dat duurzaamheid vaak de sluitpost is op het boerderij. Tegelijkertijd zien burgers agrariërs als hoeder van dier, landschap en voedselzekerheid. Het beter inspelen op dat aanzien, maakt van boeren een minder zwakke schakel in de voedselketen.

In een advies aan het ministerie van landbouw stelt het Rathenau Instituut dat de sector zelf gedragscode kan opstellen, waarin bijvoorbeeld staat opgenomen dat er geen zaken worden gedaan met transporteurs die slecht met dieren omgaan. Ook kunnen zij op eigen initiatief het gebruik van antibiotica terugdringen. Dit kan een positief effect hebben op duurzaamheid én de prijs die burgers voor voedselproducten willen betalen.

"In plaats van zich als gevangene te presenteren van grotere krachten kunnen boeren het hun toebedeelde agentschap kunnen waarmaken door in gezamenlijkheid een professionele ethiek op te stellen", schrijven de onderzoekers. "Juist boeren die in de knel zitten, zouden zich niet verder in een hoek moeten laten drukken waarin alleen profitkrachten tellen."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Economische

    Gedragscode 1.: Er wordt niet meer geleverd aan de afzetters van de supermarkten. Toch wat makkelijker gezegd dan gedaan. Het voorbeeld van de rauwe veetransporteurs is door deskundigen altijd snel gemaakt, maar dat gaat veel te kort door de bocht. Benoem het echte probleem eens: de retail die alleen duurzaamheid met de mond belijdt.

  • no-profile-image

    nn

    Als er nou eens een productschap zou bestaan dat de blauwe aardappels, die als afgekeurdpootgoed als veevoer bij de boer opgehaald worden voor 1ct/kg, zou volgen tot in het schap bij AH waar ze voor 100ct/kg als aanbieding de markt verkloten zou volgen. Deze aardappelen uit de markt halen en de vergunning van de betreffende supermarkt om voedsel te verkopen voor 30 dagen intrekt. Zodat een dergelijke corrupte organisatie alleen wasmiddelen en schursponsjes op de markt mag brengen dan ja hebben wij een markt positie. Maar het productschap wat er nu is doet geen reet en controleerd alleen naar de boer toe. Die moet voor de wereldmarkt werken. Op de wereldmarkt is geen productschap afschaffen die bende. Scheelt mij 600 euri

  • no-profile-image

    janlookamp

    wat voor een meerwaarde heeft kkm,,ikb,etc etc ons in het verleden opgeleverd?????

  • no-profile-image

    Veehouder

    Makkelijk kakelen, de boodschapper vergeet dat de nma de grote struikelblok is om tot een beter positie te komen, omdat ze de boer geen betere positie gunt

  • no-profile-image

    samen

    krachten bundelen van agrariesch ondernemers levert 6000 euri op. dus waarom zeuren over kleine dingen. De boodschap van dit artikel is heel duidelijk en waar !!

  • no-profile-image

    .

    Juist de laatste zin van het artikel geeft duidelijk weer dat ze volstrekt geen benul hebben waar ze over schrijven. 't Zal vast goed bedoeld zijn en er is tenminste weer iemand voor aan het werk geweest, maar daar is alles dan ook mee gezegd.

  • no-profile-image

    Arend Otten

    De boeren hebben een sleutelpositie!!! Echter hun markt kracht en macht hebben ze verdeeld over diverse (democratische!!!) cooperaties en belangenorganisaties, met elk tegengestelde belangen, welke op hun beurt weer worden gedirigeerd door de NMA. Dankzij: WTO bepalingen en de EU, is www.milkmarketingplan.com (lees voorwaarden!) tot stand gekomen. 53 euro cent per kg melk zonder zonder belemmering van de NMA.(Dit kan alleen omdat het een individueel bod is)
    Dit leidt tot een ECHTE sleutelpositie voor de EU melkveehouder.En de zwakke schakel wordt dan een duurzaam fundament voor de totale zuivelmarkt.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.