94 x bekeken 1 reactie

Biologisch is geen geloof

agd.media
Biologische bedrijven willen zich versterken in één ketenorganisatie. In de ketenorganisatie proberen winkelbedrijven, handel en producenten de krachten te bundelen.

De nieuwe organisatie ziet er uit als de reddingsboei voor de in financieel zwaar verkeer verkerende stichting Biologica. Biologica heeft een zwaar jaar achter de rug en de vooruitzichten voor 2011 zijn allerminst rooskleurig. De organisatie heeft niet tijdig ingespeeld op de afnemende inkomsten uit overheidssubsidies. Het idee was dat Biologica fondsen en opdrachten uit het bedrijfsleven zou kunnen aantrekken, maar de crisis heeft die weg praktisch afgesneden.

Nu gewerkt wordt aan een nieuwe biologische afzetketen, is de vraag aan de orde of die weg wel het gewenste effect zal teweegbrengen. Doelstelling is nog steeds de biologische op te stuwen in de vaart der volkeren. Als de nieuwe ketenorganisatie een koers gaat varen die vooral gericht is op de biologische bedrijven zelf, dan lijkt die op voorhand te stranden.

Biologische productie kan alleen een belangrijk segment worden in de keten, als die op alle vlakken serieus wordt genomen en niet als een aparte partij wordt gezien. En dus is het raadzaam een biologische ketenorganisatie in te bedden in bestaande - gangbare - ketens. Tenslotte is biologisch geen geloof, maar een marktsegment.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Leen

    Dan moet je de consument ook geen "geloof" aan willen smeren. Wat uiteindelijk wel de praktijk is.

Of registreer je om te kunnen reageren.