Redactieblog

181 x bekeken 6 reacties

LTO: trekkerchauffeurs moeten beter opletten

LTO ziet niet veel heil in de voorstellen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om landbouwverkeer veiliger te maken.

Dat zegt de organisatie in reactie op het rapport. "Ik snap goed dat onderzoekers de parallel leggen met vracht- en personenverkeer. Maar om nu van zeer ervaren mensen examens af te nemen, vind ik niet nodig. Ik kan me wel voorstellen dat onervaren bestuurders een zwaarder examen moeten doen", zegt portefeuillehouder Herman van Ham van LTO Nederland.

De organisatie is het wel eens met de gedachte van de Onderzoeksraad om vooral met de bouwers en ontwerpers van landbouwvoertuigen Europese afspraken te maken over de eisen die aan de voertuigen gesteld kunnen worden.

LTO betreurt het dat het aantal ongelukken met landbouwvoertuigen niet daalt, in tegenstelling tot het totale aantal verkeersongevallen. "We moeten hier met zijn allen meer aandacht voor hebben", zegt Van Ham.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid constateert dat de ongevallen vooral worden veroorzaakt doordat landbouwvoertuigen zelf onveilig zijn vanwege slecht zicht van de bestuurder, en de slechte herkenbaarheid van het voertuig in het donker. De Raad concludeert ook dat bestuurders van landbouwvoertuigen vaak onvoldoende rekening houden met de risico’s voor andere verkeersdeelnemers. "Dat kan niet de bedoeling zijn. Als we als boeren en tuinders op de openbare weg rijden, dan moeten we extra bewust zijn van de risico’s", zegt Van Ham.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    herkauwer

    Zo is het Gert. En zo'n machine kan met gemak nog veel harder dan 60km/u. Ik doe soms een snelheidsmeting van overdreven haastig scheurend landbouwverkeer en mijn topmeting was dit jaar 74km/u op de parallelweg annex rijwielpad langs de N9 in noord-holland, waar op dat moment hele rijen schooljeugd fietsten! Ik betwijfel of die chauffeur de leeftijd van 16 wel haalde. Hij reed scherp langs die fietsende kinderen met een mudvol geladen wagen met oud bollenstro waar door de harde wind veel rommel vanaf waaide. Ik snap lui zoals Leen, Anne en Jans niet. Je kunt wel overal de ogen voor sluiten, maar er wordt structureel veel te hard, onoplettend en levensgevaarlijk met trekkers op de openbare weg gereden. Het aantal ongelukken door landbouwvoertuigen liegt er dan ook niet om. LTO moet zich diep schamen om dit wezenlijke punt van landelijke verkeersveiligheid te bagatelliseren!

  • no-profile-image

    Leen

    Erg eenzijdige berichtgeving. Overige weggebruikers treffen geen blaam? Ik zie slechts een remedie: verdraagzaamheid.

  • no-profile-image

    anne

    pas op mensen, als we hier niet zelf verantwoordelijkheid in nemen, zal dat voor ons gedaan worden. Verkeersveiligheid is heilig.

  • no-profile-image

    jans

    zolang automobielisten op landbouw verkeer reageren als een stier op een rode doek wordt het verkeer niet veiliger.
    laat alle b rijbewijs bezitters maar eens een dag op een vracht wagen of tractor rijden dat levert meer op dan een rijbewijs voor trekker betuurders

  • no-profile-image

    bergop

    Bestuurders van voertuigen (met of zonder rijbewijs) moeten met hun hoofd rijden, snelheiden aanpassen aan de situatie ter plaatse.

  • no-profile-image

    Gert

    Een kind van 16 jaar kan 60km/h rijden met een combinatie van over de vijftig ton gewicht. Dit is echt waanzinnig! Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.