101 x bekeken 10 reacties

Zwaardere straffen bij overtreding regels veetransport

Op overtredingen bij veetransporten en het doden van dieren komt een maximale gevangenisstraf van zes jaar te staan.

Nu is dat nog een half jaar. Landbouwminister Gerda Verburg verhoogt de strafmaat mede naar aanleiding van de kritiek op de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).

In een voorstel tot wijziging van de Wet economische delicten wordt voor het eerst onderscheid gemaakt tussen overtredingen en misdrijven. Voor die laatste categorie gelden de strengste straffen. Bij het schenden van de transportverordening gaat het om twee jaar gevangenis, of een boete van maximaal 18.500 euro.

Het overtreden van de regels bij het doden van dieren levert ten hoogste zes jaar hechtenis of een boete van 74.000 euro op. Eerder dit jaar voerde Verburg als reactie op de rapporten van Hoekstra en Vanthemsche over de VWA al de bestuurlijke boete in voor dergelijke delicten. Met het nieuwe voorstel kan het opzettelijke schenden van de regels zwaarder worden bestraft.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    john

    nou nou, dat zijn pittige uitspraken. Dat betekent dat een chauffeur die de varkens "slachthamert" de gevangenis in kan.

  • no-profile-image

    varkens

    Vind zelf dat je de regels wel hanteerbaar moet maken... maar je moet natuurlijk wel de aanleiding hiertoe weten.
    Er zijn altijd nog cowboys down under en ver daorboven die het tijdens transport heel bont kunnen maken.
    Maar als ze nou gewoon de keuringen op de slachthuizen enz. goedkoper maken en daar de ww ers aan het werk zetten kunnen de nederlandse slachthuizen ook weer kostendekkend slachten en hoeven er ook geen varkens meer op transport

  • no-profile-image

    GL van Lanen

    Mevrouw / mijnheer,

    hoe kan het in hemelsnaam met deze temparaturen van - 10 en -15 dat er nog vele veetransporten rijden met open wagen vooral richtng Maastricht en terug met kalveren ,varkens of welk ander dier dan ook, en met wat voor jongelui vaak hier achter het stuur zitten ongelooflijk allemaal.
    hoeven deze niet nu gesloten zijn ,
    graag uw reactie hierop

  • no-profile-image

    ..

    nog even, en er zit een koe achter het stuur

  • no-profile-image

    piet

    ik denk niet dat een chauffeur die een varken in nederland hamert, de cel in hoeft. Of denkt iemand van wel??

  • no-profile-image

    gert

    Strandfeesten met een dode zijn minder erg dan veetransporten in Nederland

  • no-profile-image

    wim

    je kan beter mensen vervoeren!!! en in de drugs gaan, ben je zo weer vrij!!!

  • no-profile-image

    vee

    en als een bepaalde bevolkingsgroep een koe slacht met de kop naar het oosten en zo de koe zonder dood te maken de strot doorsnijden doen ze niks aan dat durven ze niet moeten wij als veeboer is doen dan sluiten ze ons op wat een wereld ??

  • no-profile-image

    gert

    Op moord staat een lagere straf,daarom lees je elke dag ook wel van een moord in Nederland

  • no-profile-image

    down under

    In het kabinet en de tweede kamer zitten in iedergeval een stelletje (domme) ganzen! Lopen achter een paar ww'ers aan die van gekkigheid niet weten wat ze moeten verzinnen om aan, in hun ogen, hun leven nog een "zinvol" bestaan te moeten geven. Pappen en nat houden, dit is het enigste wat ik ervan kan zeggen. Die groene knakkers (die ze proberen te paaien) is het er alleen om te doen om de varkenssector 'weer' een oor aan te naaien! Hoe ik tot deze stelling kom? Heel eenvoudig. Het betreft een voorstel tot wijziging van de Wet economische delicten! Hypothetische cases: een hangjongere, zo high als een klapdeur, die uit verveling een hondje doodtrapt gaat echt geen 6 jaar de bak in, immers welk economisch voordeel haalt hij hier uit? Let wel, onder een overtreding bij veetransporten valt o.a. 10 minuten langer reistijd dan toe gestaan. Ook al betreft het bijv. buiten de schuld om van de vervoerder of opdracht gever een uur ergens in de file staan en vervolgens toch maar door rijden tot de eindbestemming bereikt is, dan nog is het een economich delict, immers moet men voor die laatste 10 minuten formeel de wagen leegladen in een erkende rustplaats om vervolgens later weer te laden en de restereden 10 minuten verder te rijden. Wat geeft meer stress? Door rijden of onderweg lossen en weer laden?

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.