Redactieblog

262 x bekeken 4 reacties

Meer reclame zuivel, lagere verkopen

FrieslandCampina heeft het eerste halfjaar van 2009 meer geld voor reclame besteed dan ooit. In 2008 was het 22,5 miljoen, dit jaar 27 miljoen. Toch dalende verkopen. Hoe kan dat?

Wie het weet mag het zeggen. FrieslandCampina is met de forse reclame-uitgaven uniek. De meest zuivelondernemingen verlaagden de reclamebestedingen. Cono en Arla bijvoorbeeld gaven veel minder uit, evenals Danone. In de melkprijs van FrieslandCampina zie je de sterk verhoogde reclame-inspanningen niet terug. Cono weet zich veel beter te handhaven. En dat bij minder reclame.

Wat ook opvalt is dat de omzet in consumptiemelk en kaas een dalende tendens heeft. Dat dus ondanks het vele geld dat aan reclame wordt uitgegeven. De vraag komt dan meteen boven drijven: "Wordt het geld wel op de goede manier besteed?" Als ik bij mezelf te rade ga dan zie ik erg weinig reclame voor melk en kaas. Het zijn alleen de speciale producten, die in de media worden aangeprezen.

Zou daar een beoordelingsfout liggen? FrieslandCampina heeft steeds gezegd te willen groeien in merkproducten. Daar wordt reclame voor gemaakt. De crisis heeft echter tot gevolg dat consumenten minder merkproducten kopen. Er wordt dus reclame gemaakt voor een markt, die er eventjes in mindere mate is.

Waarom niet volop reclame voor kaas, boter en melk? Ik herinner me nog dat we "melk de witte motor" en "kaas uit het vuistje" hadden. Zijn deze slogans toch te vroeg afgedankt? Misschien is het goed deze af te stoffen en weer in de strijd te gooien. In het verleden ligt soms de toekomst.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    centje

    Vraag de terroristen van wakkerdier om reclame tegen melk te maken, dat verhoogd de verkoop met ongeveer 10 %. Zie bij de pluimvee !!!

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Veel reclameformules zijn uitgewerkt of uitgemolken om maar even in de sector te blijven. Alleen acties gericht op kinderen of verwoede verzamelaars ( zie Man bijt Hond ) doen het nog goed. Tip voor RFC, kom met koefiguurtjes bij de diverse melkproducten en spaar ze alle dertig!!!! Dit reclameadvies kost helemaal niets.

  • no-profile-image

    Gert

    Vergaderboer heeft gelijk. Er wordt reclame gemaakt voor dure producten, die steeds minder worden gekocht. Veel beter is het voor kaas en melk reclame te maken. Dat vergroot de verkoop en daarmee wordt een overschot van melk weggewerkt. Dat is beter dan productiebeperking. Reclame maken en meer verkopen, dat hoort het doel te zijn.

  • no-profile-image

    platteland

    maak reclame in de wei. veel goedkoper en doel gerichter. elke boer heeft wel een weiland.

Of registreer je om te kunnen reageren.