Redactieblog

107 x bekeken 5 reacties

Ondankbare rol voor biologische boeren

Het aandeel van de biologische landbouw in de groei naar duurzame landbouw is veel groter dan het marktaandeel doet vermoeden. Dat is klein. Het aandeel in de verduurzaming van de landbouw is echter groot.

De feiten. Biologische landbouw blijft klein. De publiciteit er omheen is onevenredig groot. Daarom blijft de aandacht voortdurend gericht op de kwaliteit van de landbouw. Dat voelen de supermarkten feilloos aan. Albert Heijn begint daarom met een merk tussen gangbare en biologische landbouw. Het zogenaamde duurzame segment. Iets duurder dan gangbaar, maar veel goedkoper dan biologisch.

Zo is de biologische landbouw ongewild en onbedoeld de gangmaker achter de opmars van de duurzame landbouw. Zelf moeten ze zich aan vele regels houden, die de kostprijs sterk verhogen. De duurzame landbouw neemt alleen de dingen mee, die niet veel kosten, maar het beeld van duurzaamheid wel bevorderen. En die bij Albert Heijn door de beugel kunnen.

In de supermarkt komt het oordeel van de consument. Die ziet het dure biologische product naast het veel goedkopere duurzame. Dat woord speelt de consument door het hoofd. Hij kiest met graagte voor duurzaam. Het geweten is gesust, de beurs blijft redelijk vol. "Ik koop duurzaam en dus goed", rechtvaardigt hij zijn beslissing.

Zo houdt de biologische landbouw de ondankbare rol van ijkpunt voor de consument. De supermarkten varen er wel bij. En misschien een aantal boeren, die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Ik heb er geen bezwaar tegen, maar geef grif toe dat het zuur is voor de biologische boeren.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    boer'n

    nu er feiten op tafel worden gelegd zijn onze groene dierlievende medereageerders zoals wakker dier en hijgend ree nergens te bekennen met hun domme praat

  • no-profile-image

    Peter Jens

    De vergaderboer heeft gelijk. De duurzaamheidsdiscussie heeft een sterk "voor elck wat wils" karakter zolang er geen duidelijke criteria bestaan. Zonder duidelijke breed gedragen duurzaamheidsindicatoren blijft de discussie een broeinest van willekeur, trekt het onzindelijke redeneringen aan en ontstaat er een nieuw "aflaatsysteem".
    Biologisch heeft met haar uitgebreide proefondervindelijkheid en wettelijke basis sterke troeven in handen. De biologische sector kan die goed uitspelen indien zij goed georganiseerd nog meer marktmacht opbouwt.

    De gemiddelde consument (zo die bestaat) zal best vallen voor duurzaamheidsclaims. Bij biologisch gaat het echter om meer dan vage of te sterk uitgelichte duurzaamheidsbegrippen. Over groots genieten zonder volgende generaties daarvan uit te sluiten; om grip te hebben op integrale voedselproductie en over permanente innovatie.
    Veel biologische boeren hebben een hoog "psychisch" inkomen. Met meer marktmacht kan het financieel inkomen ook alleen maar toenemen.

  • no-profile-image

    gert

    de consument kijkt heel vaak naar de prijs,vooral in deze tijd

  • no-profile-image

    Gert

    Deze duurzame actie van Albert Hein kan wel eens vervelender zijn voor biologische boeren dan de gangbare. Die hebben duidelijk een ander imago. Het beeld van duurzaam staat heel dicht bij biologisch. Een slechte zaak voor degenen die de biologische landbouw koesteren. En natuurlijk voor de boeren, die plotseling te maken hebben met een goedkope concurrent.

  • no-profile-image

    Peter Jens

    dat de consument steeds meer geïnteresseerd is in prijs heeft ook positieve kanten, immers, steeds meer consumenten beginnen zich een mening te vormen over hoe een prijs tot stand komt. De "openbarende" functie van internet is niet te onderschatten. De VARA laat zien uit welke fabrieken welke voedingsproducten tegen welke prijs en blogs over prijzen groeien sterk.
    De "instrumentele" functie van het internet zorgt ervoor dat steeds meer consumenten zo rechtstreeks mogelijk kopen en de keten proberen te verkorten.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.