Redactieblog

184 x bekeken 4 reacties

Gezinsbedrijf rots in de branding?

In januari schreef ik over de voordelen van het grote bedrijf. Toen beloofde ik ook een aantal bijdragen over het gezinsbedrijf. Is dat nog een rots in de branding?

Wat verstaan we onder een gezinsbedrijf? Een melkquotum zo'n beetje rond, maar vaker beneden het gemiddelde. Geen vreemde arbeidskrachten. Niet al te moderne stallen, niet sterk gemechaniseerd. Vaak naast de verouderde ligboxstal nog de boerderij als onderdak voor kalveren en jongvee.

En veel handen aanwezig die het werk willen aanpakken. De keukentafel is de directeurskamer, waar alles geregeld wordt. Daar komt de directeur elke ochtend bij zijn mededirecteur koffiedrinken en neemt te pas en te onpas gasten mee. Hele plezierige gasten. Ze willen wat aan je verdienen, dus geven ze je altijd gelijk.

Bovendien zitten ze bij meerdere boeren aan de keukentafel. Dus weten ze alles over iedereen. De grond die te koop is, welke boeren gaan stoppen en wie wat wel wil kopen, dan wel al gekocht heeft. Op elk gezinsbedrijf worden op deze wijze de vensters naar de wereld, dicht om zich heen, geopend.

Een boer op zo'n bedrijf schreef laatst: "Ik heb een mooi beroep, maar het is erg eenzijdig. Je draait in een klein kringetje rond. Je praat met voorlichters, leveranciers en een paar collega-boeren en dat is het dan".

Al die zaken komen in de komende weken aan de orde. Bijvoorbeeld of het gezinsbedrijf steviger staat in tijden van crisis dan zijn grote broer. Of verbreding inderdaad het perspectief biedt, dat vaak wordt gesuggereerd. En of de boerin zich een beetje gelukkig voelt als mededirecteur aan de keukentafel.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gert

    gezinsbedrijf is vaak een bedrijf waar een of meer kinderen tegen zakgeld jaren meewerken,waar later bij de bedrijfsovername grote problemen zijn omdat die kinderen niet genoeg vermogen hebben opgebouwd en dan nog vaak de boel verkocht moet worden,terwijl de meewerkende kinderen steeds is voorgehouden dat ze boer konden worden.

  • no-profile-image

    Vrijgezel

    Mooi voordoen met de belofte over kleine bedrijven te hebben. Had zo de hoop dat vergaderboer iets zinnigs zou gaan vertellen tot dat ik het woord mededirecteur las. Valt die vergaderboer weer tegen.

  • no-profile-image

    Delfin

    Toch zijn ondernemers op gezinsbedrijven die een beter inkomen (dat is echt zo!!) hebben en een plezierig leven hebben dan op grote bedrijven, veel meer dan vergaderboer voorstelt. Om toch maar even de lans te breken voor de "kleinere" gezinsbedrijven. Uiteindelijk bepaalt niet de grote van het bedrijf je geluk/inkomen maar hoe je het aanpakt. Elke ondernemer is anders zit in ander omstandigheden, heeft een ander visie (de visie van vergaderboer hoeft ook niet uit te komen), andere bekwaamheden en andere interesses. Als ondernemer moet je daarop inspelen. Dat is dus geen algemeen verhaal! Je sterkste punten benutten en je zwakke punten ondervangen of mogelijk verbeteren en omgaan met situatie waarin je zit. Groot zijn is een doel voor bedrijven die daarmee (in hun ogen) een belangrijke status willen halen of heel veel willen verdienen (en daarvoor risico's willen lopen). Maar het doel moet toch het inkomen, instandhouding van bedrijf zijn en niet bedrijfsvergroting. Dat laatste is veelal een middel (en ligt mogelijk in jouw visie om het bedrijf in de toekomst in stand te houden). Jammer dat vergaderboer daaraan voorbijgaat. Vast iemand die een sterk geloof inzich zelf heeft (kan goed maar ook heeeel fout uitpakken). Maarja, dan ben je vast vergaderboer af.

  • no-profile-image

    dj

    Vergaderboer, wil je wel een reële verhaalreeks gaan schrijven over gezinsbedrijven en niet een Ot en Sien verhaaltje? Ik wil er wel bij helpen.

Of registreer je om te kunnen reageren.