Redactieblog

584 x bekeken 12 reacties

Problemen met diesel veroorzaken miljoenenschade

Ruim een op de vijf bedrijven in de loonwerkbranche kampt met problemen met diesel.

Dat blijkt uit een enquête van Cumela onder ruim 1.833 loonbedrijven, grondverzetbedrijven en mestdistributeurs. De problemen blijken het afgelopen jaar aanzienlijk te zijn toenomen. De problemen uiten zich doordat filters op opslagtanks dicht gaan zitten of filters op machines verstopt raken. De helft van de bedrijven kampt met bacteriegroei in de diesel. Daarnaast zijn er problemen met niet werkende brandstofsystemen en verminderde prestaties van machines. Volgens directeur Jan Maris van Cumela loopt de schade in de tientallen miljoenen euro’s.

De oorzaak van de problemen is nog niet helemaal duidelijk. Op veel bedrijven met brandstofproblemen blijkt er veel bacterie- en schimmelgroei voor te komen in de diesel. "Dit wordt veroorzaakt doordat er te veel water in de diesel zit", zegt Paul Deelen van brandstofadviesbureau Oiltraining.nl. Bacteriën hebben water en diesel nodig om te groeien. Het water ontstaat in de diesel via condensatie tijdens opslag, maar ook als het afgeleverd wordt zit er water in de diesel. Nieuwe machines zijn gevoeliger voor dit euvel dan de oude.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Gaatze

    net als add-blue voor vrachtwaggels?

  • no-profile-image

    Lerak

    Produceer nu maar bio en stop geen bio in de tank.
    Kunt beter dieselmotor van lpg voorzien. Dan heb je optimale verbranding en geen roetproduktie, schonere motor. Ter voorkoming van schade door lpg de motor eerst even warm draaien en nooit 100% belasten. LPG maakt het brandstofgebruik goedkoper en de pk-afgifte hoger.
    Leuk geprobeerd die bio bijmengen. Maar ja, de overheid moet nog een hoop leren met dat milieu. Iedereen op het verkeerde been, geld in de put.

  • no-profile-image

    Harmen

    Een mogelijke oplossing is een brandstofadditief welke met succes in de maritieme sector wordt toegepast: Xmile. Wordt binnenkort binnen defensie getest op één van de opleidingsschepen. Betere verbranding en minder schadelijke uitstoot naar het milieu (minder CO2, NO en NOx).

  • no-profile-image

    Michiel Pouwels

    Voor alle duidelijkheid: het probleem ontstaat door het ontzwavelen van diesel (sinds 2004), de aanwezigheid van water in brandstof en brandstoftanks (wateraandeel in diesel / condensvorming) en dat zich daarop bacterien ontwikkelen. Die bacterien krijgen in de vorm van organische biodiesel een extra toetje om te groeien. Het probleem doet zich vooral voor bij bedrijven met eigen brandstofopslag zoals bij cumelabedrijven, grondverzetters, transporteurs en agrarische bedrijven. CUMELA Nederland verwijt de brandstoffenproducenten en -distributeurs dat er niets of nauwelijks iets is gedaan aan adequate voorlichting en dat het probleem al tijden ontkend is. Met soms veel schades tot gevolg.

  • no-profile-image

    Han

    Mariska mag ik uit boven staand artikel concluderen, dat deze bacterieen leven en groeien van componenten in de dieselolie. anders gezegd zorgen ze voor afbraak van dieselolie. Als dat zo is in de opslagtank waarom dan al die commotie over bodem vervuiling bij diesel opslag en overslag. Zijn onze tanks met dubbele wanden etc. dan weer eens een vorm van angsthazerij en werkgelegenheid creeeren?

  • no-profile-image

    Joep Hermans

    Jammer voor de bedrijven die problemen hebben met hun dieselmotoren. Maar ja.
    Brandstofland is wild west. Slechte kwaliteit wordt verdoezeld met allerlei additieven. Diesel wordt langzamerhand een chemisch goedje waarvan je niet weet wat er precies in zit. Ook weet je niet of er wel of niet bio diesel bij wordt gemengd, wat eigenlijk toch is afgesproken. Dus je weet ook niet of het misschien daaraan ligt dat er soms problemen onstaan. Bio diesel is sowieso een raar verhaal. Je weet dus nooit of deze in de diesel zit die je geleverd krijgt. En je weet niet waar die biodiesel van is gemaakt. Er worden allerlei rare afvalproducten bewerkt en als biodiesel verkocht. Kwaliteitsgaranties zijn er niet.
    Er is zelfs nog geen Nederlandse norm voor!!!!!
    Als je echt zeker wil zijn van je zaak, pas dan je truck of trekker aan op koolzaadolie. PPO. Puur Planaardige Olie. Als je echt verantwoord wilt rijden en precies wilt weten wat er in je tank zit, gebruik je deze brandstof. Milieuvriendelijker kan niet: niet giftig, niet explosiegevaarlijk, niet corrosief, niet boden of grondwaterbelastend, geen rare additieven. In de strenge winter van 2008-09 bleven de vrachtwagens en andere vooertuigen lekker doorlopen. Temperaturen beneden de 20 graden waren geen probleem.

    Eigenlijk zou iedereen die in de agribizz zit op deze brandstof moeten rijden.

    PPO, DE brandstof voor de agribusiness!!!!

    info:www.carnola.nl

  • no-profile-image

    Arne

    Hier hebben ze een voorfilter voor de brandstof(www.dieselcraft.eu) om dit tegen te gaan,Ik had veel last van bacterie in de tank van me trekker
    Nu ik ook z'n filter heb heb ik nergens meer last van. niet te duur en werkt super plus je originele brandstof filter gaat ook langer mee!! superrrr!

  • no-profile-image

    theo

    ook wij hebben verschillende injectors kunnen vervangen ! We even € 1000.- per keer met de monteur erbij :-(
    Het schijnt dat dieselcraft hier een oplossing voor heeft.

    Heeft iemand al ervaring met dit product??? www.dieselcraft.eu

  • no-profile-image

    aardpeer

    In hoeverre heeft de( verplichte) bijmenging van "bio" diesel hiermee van doen ?
    Bio is toch gefundenes Fressen voor de bacterien.

  • no-profile-image

    Pierre Wijen

    Deze problemen zagen wij allang aankomen. Vooral de common rail motoren zijn hier gevoelig voor.

    Ten eerste ligt het niet aan de Bio diesel die in Nederland wordt geproduceerd. Deze voldoet aan de strengste normen en wordt ge-exporteert naar het buitenland. (Vooral Duitsland, als je bij Aral tankt gaat je auto direct een 3 tot 5% zuiniger rijden!!!!!!!) Deze diesel is van betere kwaliteit dan de minerale diesel. En zorgt nog eens voor een besparing op verbruik!!!!!!!!!

    De olie maatschappijen willen graag alles zelf in de hand houden. De bio diesel halen ze uit Amerika (Gefilterd frietvet van zeer slechte kwaliteit en lage prijs. Dit is echt niet verzonnen. Deze informatie krijgen wij van directe bronnen uit de olie industrie)
    Deze bio olie zit meestal maanden in een opslag tank en nog weken op een schip. Hierdoor kunnen bacterien beginnen te groeien. Deze bio diesel wordt dan niet meer gezuiverd en direct met de gewone diesel gemengd. En dan beginnen de problemen pas echt. De vervuiling wordt via de depots naar de brandstof leveranciers en zo bij de klanten in de tank geleverd.

    Veel opslag depots zijn al vervuild door deze gang van zaken. Maar de olie maatschappij houdt gewoon haar mond dicht. Daarnaast worden er oplossingen aangeboden met additieven. Biocide is daar een bekende van. Maar de rommel gaat gewoon onder in de tank liggen en is weer voedingsbodem voor de volgende. Ook kunnen de bacterien resistent worden van deze toevoegingen.

    Ons advies is het volgende. WEES VOORZICHTIG MET HET TOEVOEGEN VAN ADDITIEVEN. Hiermee dood je wel de bacterien maar het is geen langdurige oplossing. Alleen additieven kunnen nooit het probleem oplossen. (Zou mooi zijn als dit kon, mensen je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.)

    Wij bieden als GO-Greener Zuid NL wel degelijke maatwerk oplossingen aan. Voor zowel de opslag als gebruik op de voertuigen zelf. Kijk eens op www.groen-op-weg.com of bel ons eens 0616730861.

    Groet,
    Pierre Wijen
    GO-Greener Zuid NL

  • no-profile-image

    Drent

    Bij verontreinigde bodem rond benzinestations gebruiken ze ook altijd bacterieën om de grond te zuiveren.

    Misschien word er per ongeluk wel es geen EN590 getankt? Door de chauffeur of de oliehandel?

    Lange leve de oude DIESELS, voor mij geen commonrail EURO 3 Tier of andere electronische brandstofsystemen, no nonsense gewone goede oude dieseltechniek dat laat je nooit in de steek, we hebben een machine met een luchtgekoelde Deutz-motor met meer als de 21.000uur op de klok.

  • no-profile-image

    Waterhuis

    En we mogen natuurlijk niet klagen of suggereren dat de oliemaatschappijen slechte diesel leveren, die hebben namelijk hele kantoren met juristen klaar staan om je bedrijf kapot te procederen.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.