Redactieblog

86 x bekeken 1 reactie

Positieve kanten aan de crisis?

De crisis raakt ook de boeren. Consumenten kopen minder merkartikelen. Daar moet echter wel onze plus op de melkprijs van komen.

De praktijk wijst het uit. Kijk naar de zuivelfabrieken. FrieslandCampina, maar ook Rouveen en Cono Beemster kunnen best meekomen. Die hebben behoorlijk wat merkartikelen in hun assortiment. Alhoewel, ook daar is de melkprijs natuurlijk veel te laag.

Nog slechter is het gesteld met DOC te Hoogeveen en de melkhandelaren. Die zijn aangewezen op de bulkmarkt. Kaas, boter en melkpoeder. Daar is geen droog brood mee te verdienen. Dat vertaalt zich rechtstreeks in de melkprijs van de boeren, die hier aan leveren. Gevaarlijk laag!

Zijn er dan geen positieve kanten aan de crisis? Zeer zeker! Ik noem er een paar. De directeuren van banken zijn van hun voetstuk getuimeld. Jonge mensen leren dat welvaart niet meer zo vanzelfsprekend is. Bedrijven, die niet goed geleid worden vallen om. Werken is niet meer een last – een aanslag op je vrije tijd -, maar een lust omdat je er je welvaart mee kunt houden.

Is het erg dat er bedrijven omvallen omdat het falend management alleen maar voor de wind kan zeilen? Is het een drama dat slecht geleide boerenbedrijven eerder stoppen omdat ze geen tegenwind aankunnen?

Nee. De crisis werkt louterend. Het is net zoals bij een stevige winter in de natuurterreinen. De sterkste dieren overleven. Wat overblijft is veel beter toegerust voor de toekomst. De balans van de crisis kan achteraf dus zowel voor maatschappij als voor de agrarische sector, best eens naar de goede kant uitslaan.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Boerenverstand

    Denk dat de vergaderboer een zaak vergeet bij dit verhaal de contracten aan winkels.Het is prima om goede sier te maken dat fabrieken met merkprodukten het goed doen.Maar toe de prijs omhoog schoot zaten ze vast aan langlopende contracten en boeren liepen weg.Nu doen deze contracten het zelfde uitstel van een lagere melkprijs. Niks markt of merk.

Of registreer je om te kunnen reageren.