Redactieblogger

165 x bekeken

Achter de schermen bij Opa (5)

Inkten is nu niet direct het meest creatieve deel van het proces. Het is - oneerbiedig gezegd - een kwestie van lijntjes zo mooi mogelijk overtrekken. En oppassen dat de inktpot niet omvalt.

Vroeger kon je bij het inkten van tekeningen kiezen tussen twee methoden: de kroontjespen of de kwast. Tegenwoordig is daar het digitaal inkten bij gekomen. Elke tekenaar die gebruik maakt van een kroontjespen, heeft zich wel eens in de vingers geprikt met een zojuist in de inkt gedoopte pen. Ik inkt al jaren met een kroontjespen en heb voldoende tatoeages om dat te bewijzen. Het inkten met een kwast heb ik tot nu toe nog niet vaak genoeg gedaan om goed te kunnen. Het schijnt ook dat inkten met de kwast belastender is dan met de pen, het is een belangrijke oorzaak van RSI-klachten bij tekenaars. Aan inkten met de computer ben ik nog niet begonnen.
Sommige collega’s doen praktisch niets meer op papier, ze tekenen alles met de computer. Ze zijn dan wel een hele tijd bezig geweest om Photoshop zo in te stellen dat het net lijkt alsof de tekening met een kroontjespen of kwast is geïnkt.

Gummen als volgende rotklus

Na het inkten komt nog een vervelend karweitje: potloodlijnen weggummen. Geen enkele gum krijgt het potlood goed weg. Te sterke gum schraapt zelfs een laag van het papier af. En het gevaar bestaat dat de hele tekening kreukelt. Ik heb al een stuk of tien soorten gum geprobeerd, maar een goede heb ik nog niet gevonden. Er is wel een alternatief: de lichtbak. Dan leg je een nieuw vel papier op de potloodtekening en zet je er een lamp onder.
Goed gummen is wel belangrijk, omdat na het inkten de tekening wordt gescand. In de scan wil je alleen het zwart van de inktlijnen overhouden. Net zoals goede gum moeilijk te vinden is, zo is het ook moeilijk om aan een goede scanner te komen. Maar daarover later meer.

Materiaal komt niet zo nauw

Het klinkt allemaal alsof het nooit goed genoeg is. Toch ben ik zelf behoorlijk snel tevreden met het materiaal waarmee ik werk. Ik haal mijn papier, inkt, pen en gum gewoon bij de kantoorboekhandel. Sommige collega’s zweren bij een bepaald soort papier, inkt, pen, kwast of gum. Ze lopen daar stad en land voor af. Een tijdje geleden brak er onder collega’s lichte paniek uit omdat een papierfabriek een bepaald soort tekenpapier niet meer maakte. Een ware hamsterwoede was het gevolg. Helemaal onbegrijpelijk vind ik dat niet.
Ik werk op ‘gewoon’ printerpapier met een paarse pinguïn er op. Maar als dat opeens niet meer in het winkelrek zou liggen, zou ik ook niet weten wat het aller-aller-allerbeste alternatief is. Maar ach, desnoods teken ik een nieuwe Opa op de achterkant van een oude aflevering van Opa. Ben ik alleen in Photoshop wat langer bezig om de oude doorschijnende inktlijnen weg te poetsen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.