Redactieblog

104 x bekeken 3 reacties

Verkeersinformatie

Er is iets ernstig mis met onze verkeersdeskundigen. Verkeersambtenaren lijden aan enorme arrogantie.

Zij vinden dat wij moeten rijden zoals zij denken. In mijn woonplaats is door de gemeente een volstrekt zinloze weg aangelegd, waar eerst helemaal niemand heen reed. De ambtenaar was teleurgesteld dat niemand zijn nieuwe weg gebruikte en liet een verbodsbord bij de oude plaatsen. Toen ook dat niet hielp trommelde hij een stelletje struikrovers in uniform op, die een weekje achter het verbodsbord gingen staan. Ze zouden ons wel leren!

Dit is nog een onschuldig voorbeeld, maar soms vallen er echt slachtoffers. Bijvoorbeeld als een verkeersambtenaar een volstrekt logische voorrangsregeling laat vervallen, onder het motto 'dan moeten ze maar langzamer rijden.' Levensgevaarlijke arrogantie is dat. Ook bij Rijkswaterstaat snappen ze er niet veel van. Wat moet ik met de mededeling ’Nieuw wegdek langere remweg’? Waarom leg je die weg dan aan? Dat is toch niet in het belang van de verkeersveiligheid? Geef mij het oude wegdek maar, lekker kort remmen. De mededeling 'verkeerssituatie gewijzigd' brengt mij in grote verwarring als ik zo’n bord aantref op een plaats waar ik nog nooit geweest ben.

Rijkswaterstaat zet tegenwoordig op borden boven snelwegen welke tijd het kost om een bepaald punt via alternatieve routes te bereiken, bijvoorbeeld 'Wassenaar: via A4 – 9 minuten/via A12 – 13 minuten'. Ik kan dat bord lezen, maar al die andere automobilisten ook. Die gaan dus nu allemaal via de A4. Kan ik zelf beter via de A12 gaan. Of zouden al die anderen dat ook denken, waardoor het dan via de A4 toch weer sneller gaat?

In Wageningen is een verkeersambtenaar actief die als doelstelling heeft Wageningen zo onbereikbaar mogelijk te houden. Aan de wegen worden voortdurend 'werkzaamheden' verricht. Toegangsroutes worden bij voorkeur allemaal tegelijk op de schop genomen. Eens stond tussen mij en mijn kantoor alleen nog het bord 'Verboden in te rijden, Agrarisch Verkeer uitgezonderd'. Doorgereden. Het autootje van een columnist van het Agrarisch Dagblad mag men toch wel tot Agrarisch Verkeer rekenen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkjveehouder

    Zeg Willem, zou het niet kunnen zijn dat die verkeersambtenaar in Wageningen een doorsnee mens is die de idiote regelgeving in ons kikkerlandje meer dan beu is? En dat die man door nuchter boerenverstand inmiddels ook in de gaten heeft dat de onderbouwing van (de noodzaak van) overheidsplannen, maatregelen en voorschriften heel vaak wordt geleverd door een bataljon zwaar gesubsidieerde onderzoekers / wetenschappers die in Wageningen zitten?
    Als dat het geval is, hoop ik dat Wageningen direct een vacature plaatst voor een tweede verkeersambtenaar. Dan wordt het nog wat met ondernemend Nederland, maar anders gaan we kopje onder in dit inmiddels doodzieke kikkerlandje.
    Overigens, mijn opmerking geldt niet voor iédere onderzoeker, doch wel in zijn algemeenheid. Er moet vlug en hard worden ingegrepen in deze "u betaalt en bepaalt" (de conclusie van het onderzoek) maatschappij.

  • no-profile-image

    een verkeerskundige

    Jammer dat deze collumnist dergelijke zaken beschrijft. Als de achterliggende gedachte nu ook eens beschreven worden dan kan men een afweging maken of het nog steeds een "Levensgevaarlijke arrogantie" betreft. Echt jammer, zo'n collum!!

  • no-profile-image

    Leen

    De door u geschetste voorbeelden zijn slechts een onderdeel van het probleem. Als algemeen aanvaard geldt heden ten dage dat een onderbroken belijning, die "vroeger" stond voor het "mogen overschrijden" ofwel inhalen, tegenwoordig aan de rechterzijde van de rijbaan wordt aangebracht. Alsof het de bedoeling is dat je aan de rechterkant, door de berm, inhaalt. Rotondes worden meer te onpas dan te pas aangelegd, ten noorden van Emmeloord liggen er drie binnen 700 meter. Drempels liggen overal te onpas zodat je ten-alle-tijde zowel shaken als stirred op je bestemming aankomt. Nu schrijf ik nog maar in de hoedanigheid als automobilist. Je zult maar vrachtrijder zijn en 60 uur per week op 's lands hindernisbaan vertoeven. Echter, deze voorbeelden zijn slechts een fractie van de problematiek die de hedendaagse ambtenarendictatuur over ons uitstort. Ik noem ook het mestbeleid en justitiële dwalingen, waarbij de wetenschappelijke theorie het rationeel gezond verstand overruled, dat aangeeft dat we toezijn aan een andere instelling bij degenen die onze leefwereld in banen trachten te leiden.

Of registreer je om te kunnen reageren.