Redactieblog

124 x bekeken 7 reacties

NAJK: passie onder jongeren om te boeren blijft groot

De passie onder agrarische jongeren om te gaan boeren blijft groot. Dat concludeert de jongerenorganisatie NAJK.

Vooral in de veehouderij en de akkerbouw is er veel belangstelling om de agrarische bedrijven over te nemen. "Deze passie is in de tuinbouw echt wat minder omdat daar het 'overleven' nu echt voorop staat", aldus Jacqueline van der Burg, tuinbouwbestuurder in het NAJK-bestuur.

Het NAJK gaat nog meer de nadruk leggen op bewust kiezen, waarbij stoppen of niet overnemen ook een keuze is. "Sommige jongeren zijn te veel gefixeerd op de top 10 bedrijven. Bij cursussen moet daarom op het punt van ondernemerschap nog scherper worden ingestoken", aldus NAJK-voorzitter Wilco de Jong.

Volgens Joris Baecke, voorzitter van de Europese agrarische jongerenorganisatie Ceja, moeten boeren zich meer gaan profileren als ondernemer. "We moeten niet alleen bezig zijn met produceren, maar ook met de vraag waarom we produceren, en voor wie."

Wat Baecke betreft staat nog helemaal niet vast dat het gemeenschappelijke landbouwbeleid na 2013 negatief uitpakt. "De strijd is nog niet gestreden." Volgens hem is de regering oneerlijk wanneer ze enerzijds meer eisen oplegt aan boeren, en anderzijds in het budget wil snijden.

Baecke vindt dat boeren actiever de landelijke politiek moeten benaderen. "Europa kent geen gelijk speelveld omdat landen uitzonderingsposities vragen. Dat doen we zelf met de derogatie ook. Het is zaak actief te pleiten voor normen die in ieder geval niet hoger zijn dan bij Europese collega's."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gert

    Blijkbaar zij er maar weinig goede ondernemers onder de boeren ,anders was het niet nodig om afgelopen zomer melk te dumpen.Europa kent ook geen gelijk speelveld ,daar zorgt de NMA wel voor ,supermarkten mogen ongelimiteerd fuseren,zie Jumbo en super De Boer,zuivelfabrieken niet die moeten eerst afslanken voor een fusie.Jammergenoeg is bij veel jonge boeren afgelopen tijd het enthousiasme wel flink bekoeld

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    ''We moeten niet alleen bezig zijn met produceren,maar ook met de vraag waarom we produceren, en voor wie.'' Dat is een heel belangrijke zaak, dat wij ons dat afvragen!!!... Als wij ons dat bewust zijn, begrijpen wij de prijsvorming van onze geproduceerde producten beter. Misschien is het raadzaam voor alle boeren en tuinders een cursus Marketing en Management te volgen!!!... Voordat wij/jullie ons/zich Zelfstandig maken. Het begrijpen van de Markt en Handel behoed voor Frustratie's

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Zo is het Herkauwer, uit Kuilgrasserbult. Elke boer/ondernemer zou zich moeten afvragen waarom en waarvoor produceer ik!!!... Is er voldoende afzet voor???... Speel ik de Handel/Supermarkt niet te veel troeven in de hand???... Vooral de Nederlandse agrariér moet leren, zich dat af te vragen.

  • no-profile-image

    Leen

    Piet, je kunt cursussen volgen tot je een ons weegt. De enige conclusie luidt: "Quotering was zo gek nog niet".

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Leen, dat is waar!!!... Quotering was zo gek nog niet. In ieder geval mogen wij er nog 5 jaar van genieten!!!... Dus wij kunnen wat dat betreft nog veel van gedachten wisselen. Aan ongelimiteerd produceren hangt een prijskaartje!!!... Daar moeten de ''mateloze optimisten'' ook over nadenken, voordat zij hun eigen nest bevuilen. Want wie kan de Toekomst Voorspellen ???... groetje's, piet

  • no-profile-image

    kikker

    QuoTERING of braakleggen is de enige manier om productie te beperken. Een fabrikant stuurt zijn personeel naar huis als zijn producten niks opleven, een boer (zelfs als hij zich ondernemer noemt) gerbuikt altijd zijn volledige productiecapaciteit. Mede doordat de variabele kosten van de laatste paar ha (aardappelen/uien/bieten) of die 5 extra koeien zo laag zijn omdat de aanschaf veel duurder was, laat een boer dat niet vrijwillig ongebruikt liggen.
    De enkele ondernemer die begint met een camping of huisverkoop lijkt misschien wel een echte ondernemer te zijn. Maar voor het gros van de boeren is dat geen oplossing omdat er geen behoefte is aan 10.000 campings en op elke landweg hoeft een consument ook geen zak aardappelen te kopen.
    Dus hopen dat de boeren het zelf oplossen is een utopie. Je vaste lasten door dure grondaankoop blijft je eiegn verantwoording.

  • no-profile-image

    herkauwer

    Piet, ik hoor mijn leven lang Nederlandse boeren al roepen dat ze 'zelfstandig ondernemer'zijn, maar ze vergaten daarbij inderdaad dat er bij ondernemerschap wel meer komt kijken dan melken, fokken, kweken, mestuitrijden, maaien, zaaien, oogsten en klagen. Als iedere boer zich dat van meet af aan bewust was geweest, dan zag het er vandaag de dag allemaal heel anders uit. Niet alleen in de stal of oogstschuur,maar ook in de knip!

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.