Redactieblog

175 x bekeken 7 reacties

Wakker Dier stimuleert omzet vlees

De omzet varkensvlees is gestegen. Dit jaar vijf procent meer dan vorig jaar. Dat wordt nog meer door de radiospotjes van Wakker Dier.

U kent ze wel. Ze worden continu de ether in geslingerd. De kern van de boodschap is dat bij goedkoop vlees de dieren de prijs betalen. Vervolgens wordt bij varkens verwezen naar de ruimte die een varken heeft: even groot als een WC. Nu is een WC een ruimte waar het over het algemeen prettig toeven is. Je hebt de noodzaak er naar toe te gaan. Je wordt niet gestoord en veel mensen blijven er volgens de huisgenoten te lang zitten. Geen slechte plek dus.

Ik denk niet dat Wakker Dier dat bedoelt. Die vindt de omstandigheden waaronder de dieren worden gehouden natuurlijk niet zo goed. Zonder kennis van zaken, want veel dieren hebben meer ruimte

Wat Wakker Dier ook niet bedoelt is dat ze reclame maken voor goedkoop varkensvlees. Het schalt continu de huiskamers in. Wedden dat velen denken: "Hé, dat vlees is goedkoop, dat moet ik ook halen." De verwachting is dat de consumptie verder toeneemt. Ook die van pluimveevlees. Daarvan zegt Wakker Dier eveneens dat het goedkoop is en dat de dieren de prijs betalen. Ook die consumptie zit in de lift. Want de consument vindt alles prima, vooral als een ander betaalt.

Daarom, Wakker Dier, ga zo door. Wie weet ontstaat er een tekort aan vlees en beurt de boer straks wat meer. Ontstaat er ruimte voor - nog meer - investeren in het welzijn van dieren. En is iedereen tevreden.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    marco

    Radiospotjes van wakkerdier komen mij de strot uit. Sterreclame is lekker goedkoop want lekkerdier is een "goed-doel"en goede doelen hebben op de radio een gereduceerd tarief. En daarom betalen de belasting betalers het vervuilende geschreeuw van Wakkerdier.

  • no-profile-image

    Marketeer

    Vergaderboer, dat kan even een (voor WD) onbedoeld effect hebben. Kern van de zaak is dat allerlei clubs die zeer geraffineerd de media en daarmee de bevolking bewerken en uiteindelijk de vlees en boerensector in het nauw drijven. Het is dan ook ongehoord dat een PVV, vakbonden en andere zgn belangenclubs voor de door de boer en vleessector zo weinig gestructureerd dit soort gevaarlijke acties van WD e.a. pareren en sterker nog... anticiperen.
    Ze doen niets en laten de sectoren afslachten... Wie is er nou niet Wakker?
    Tijd voor een heldere goed gecommuniceerde aanpak... ((ipv een mercedes een opel rijden en het geld dat daarmee bespaard wordt gebruiken om de sector beter neer te zetten?))

  • no-profile-image

    M

    De reclame is naar mijn mening juist bedoeld om de Nederlandse burger BEWUST te maken van dierenwelzijn in relatie tot de productie van vlees en de prijs die we er voor betalen. Het feit is (helaas) dat we als burgers niet meer willen betalen voor een stukje vlees dat meer bewegingsruimte heeft gehad. Juist dat is de boodschap achter de reclame.

    We hebben er de mond van vol over bio, eko en de uitstoot van Co2. Maar het gros in Nederland is te beroerd om meer te betalen. En het geld is er wel, want we besteden elk jaar weer vele miljoenen extra aan Sinterklaas en we veroorzaken file bij de Ikea!

    Maar reclame voor bewustwoording blijft helaas nodig. De kracht van reclame is herhaling! En Wakker Dier blijft deze consumpitemaatschappij informeren over hoe ons vlees wordt geproduceerd.

    Het is zorgwekkend om te zien dat de gemiddelde Nederlander niet meer weet hoe en onder welke omstandigheden varkens worden gehuisvest. Hiermee doe ik direct een oproep aan alle agrarisch ondernemers om je bedrijf open te stellen voor pubkliek.

    En dat de omzet van vlees is gegroeid door de reclame van Wakker Dier is nog maar de vraag.

  • no-profile-image

    Brabant

    En waarom wordt er dan geschreeuwd dat er niks wordt verdiend aan varkensvlees. Ondanks de omzetstijging?
    Omdat blijkbaar de varkensboeren geen ondernemers zijn. Want als de omzet stijgt zou de prijs dus mee moeten stijgen. Dit geeft te denken als straks de omzet afneemt. Dan huiver meneer de vergaderboer.

  • no-profile-image

    Patrick

    @Vergaderboer, mooi stukje, het komt echt uit je hart. Nu je hebt uitgesproken dat Wakker Dier een positieve bijdrage levert aan het doel van boeren, en een positieve bijdrage aan de samenleving van Nederland, stel ik voor dat je een pleidooi begint richting LTO en boeren vakbonden om reclame geld vrij te maken en dat over te maken naar WD. Misschien kun je zelf WD financiel steunen. Jij vindt dat ze het werk doen voor de boerenbelangenbehartigers. Dus kom op, kom uit je isolement, samenwerken heet dat, voor een gezamelijk doel. Namelijk goede prijs voor de boeren, goed welzijn voor de dieren en bewuste consument. Vergaderboer je bent een topper, iets minder vergaderen zo misschien ook handig zijn, want hoe meer tijd je over hebt voor echte zinvolle dingen!

  • no-profile-image

    Corné

    leuk om te lezen dat die spottjes het tegen gestelden doen. als waar voor ze zijn bedoeld want ik kots van die spottjes als zoon van een boer.waar altijd hard gewerkt wordt en de dieren goed worden verzorgdt mag een boer niet gewoon zijn boterham verdienen.

  • no-profile-image

    Riek

    Ik geloof wel dat vergaderboer gelijk heeft. Voor de boer zijn het nare spotjes, maar de consument denkt: hé, dat vlees is goedkoop, even kopen. Prettig is ook te vernemen dat ondanks alle tegenwerking van Wakker Dier, Partij van de Dieren en natuurlijk de hele club rondom Marianne Thieme de vleesconsumptie stijgt. Hoewel ze gesubsidieerd worden boeken ze geen resultaat. Dat is een goed bericht voor de boeren.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.