Redactieblog

172 x bekeken 7 reacties

Positieve signalen

"'t Het nog nooit zo donker west, maar et werd altied wel weer licht", zong wijlen Ede Staal. Dat is van toepassing op de zuivelmarkt.

Positieve signalen zijn er op het ogenblik steeds meer. Boter en poedernoteringen schieten omhoog. Er schijnt een tekort aan boter te zijn. De Rabobank verwacht dat de zuivelmarkt nog verder aan zal trekken. Aan de ene kant door de aantrekkende economie, die een grotere vraag veroorzaakt. Daarnaast is er een grotere import van melkpoeder in China. Eén van de naties, die minder te lijden heeft gehad van de recessie dan vele andere landen.

Ook dichterbij wenkt er perspectief. FrieslandCampina verhoogde de melkprijs onlangs en nu doet Cono er nog een schepje bovenop, De melkprijs voor september is vastgesteld op 28,43 cent per kilo. Met de premie erbij zitten we dan weer ruim boven de dertig cent.

Cono doet ook verder dappere dingen. Ze weigert de prijs van de merkproducten kaas te verlagen. Dat wilde Superunie, die inkoopt voor meerdere supermarktketens. Er is dus geen Beemsterkaas meer in Supermarkten als Jumbo, Dirk van den Broek, Dekamarkt en Vomar. Een prima zet van Cono, die de strijd aandurft met de grootverdieners, de supermarkten.

Dat moeten we steunen. Alle boeren en degenen, die de boeren een goed hart toedragen, zouden de komende weken geen inkopen moeten doen bij deze supermarkten. Dan voelen ze de kracht van de boer in eigen beurs.

Tot slot: waarom moet deze actie komen van de kleine Cono en niet van FrieslandCampina? Wie weet daarop het antwoord?

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wim

    Bij Cono is de hoogst mogelijke melkprijs voor de leden veehouders prioriteit. Bij FC is winst van de onderneming het belangrijkste. Met de dooddoener: "Wat goed is voor FC is ook goed voor de boeren".

  • no-profile-image

    Boesje

    September is dan een goede maand door de toeslagen maar het voortschreidend gemiddelde is amper 25 ct gegarandeerd.
    Daarnaast de melkprijs gaat altijd omhoog in augustus en september. We hebben niet voor niets de toeslagen. om vervolgens in december weer te dalen. Prijs de dag niet voor de avond valt. Overigens ontvang ik over september 20 ct. Das wat anders. Het antwoord op je vraag is volgens mij vrij simpel. De waarde van het produkt en de beschikbaarheid. Er is immers kaas genoeg en toetjes bij de vleet. Daarnaast speelt lef en verantwoordelijkheid een rol. Dat mis ik bij FC. Alles draait om omvang maar verkooptechniek is niet minder belangrijk.

  • no-profile-image

    Bert

    Even ter verbetering. Supermarkten werken vaak onder een franchiseformule. Deze franchisehouders hebben ook te maken met kleine marges. De retail is degene die inkoopt en zo voor een gedeelte onze melkprijs zorgt. De marge blijft dus bij Superunie, Schuitema en Ahold.

  • no-profile-image

    Marco Everink

    Vergaderboer waar haald u deze informatie vandaan dat China minder te lijden heeft onder de crisis en noem mij eens getallen over de invoer en waar u deze vandaan heeft. Zo word er ook beweert dat Europa minder melkt dan afgelopen jaar Maar in Veeteeld staat in dat er toch echt 1.8% meer gemolken is in Europa dit jaar. Graag een reactie.
    Vr groet Marco Everink Groenlo.

  • no-profile-image

    Gert

    Niet zo triest, Boesje. Wij zitten met onze gehaltes en de toeslag van 3,5 cent al boven de dertig. Daar valt nog wel mee te boeren. Verder ben ik blij dat vergaderboer positieve signalen ziet en niet alleen maar triest commentaar geeft. Dat is ook een vooruitgang. Tot slot: FrieslandCampina moet zich schamen. Inderdaad een gebrek aan lef.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Waarschijnlijk denken ze meer aan de export,dan aan de Supermarkt! En waarom hebben ze eigenlijk 1.000.000.000,- Euro geleend, is dat misschien om de poedervoorraad te financieren?en te wachten op betere prijzen???.

  • no-profile-image

    Vergaderboer

    Even een antwoord aan Marco Everink. Eerst China. De economische groei schommelt daar nog tussende 7 en 8 procent. Dat is meer dan tien procent geweest, maar nog steeds een erg forse groei. Verwacht wordt dat deze groei volgend jaar weer zal stijgen. Dat is heel wat anders dan bij ons, waar we te maken hebben met een krimp van ongeveer 5 procent. Op internet zijn al deze gegevens te controleren. Uit marktberichten - ook te volgen op internet - en uitspraken van de Rabo blijkt dat er een toename is van de export van melkpoeder naar China. De cijfers heb ik daar niet van, maar ik neem aan dat de samenstellers van de marktberichten en de Rabo niet uit hun nek kletsen. Verder is aan de wereldwijde noteringen te zien dat de prijzen heel nadrukkelijk stijgen. Dan nog de melkproductie. Deze is in de 27 EU-landen ongeveer gelijk aan vorig jaar. Nederland is een uitzondering met een plus van even meer dan twee procent. Al met al noem ik dit positieve signalen, gesteund door de verhoging van de garantiemelkprijs van FrieslandCampina met 2 euro.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.