Redactieblog

110 x bekeken 8 reacties

Tractorrijden zwaarder belasten?

Wordt de tractor een nieuwe melkkoe van de regering? Het lijkt er sterk op. De discussie over wegenbelasting en het verhogen van de dieselaccijns voorspellen weinig goeds.

Vorige week werd ik er mee geconfronteerd. Ik kreeg twee wagens stro thuisbezorgd. Vervoerd door een boer, die arbeid over heeft. Op deze wijze weet hij wat bij te verdienen. Hij vervoert alles wat los zit. Ook voor rietdekkersbedrijven en aannemers. In feite is hij dus een gewone vervoerder met voordelen. Hij benut zijn eigen tractor, betaalt geen wegenbelasting en heeft goedkopere diesel.

"Dat verandert", sombert hij onder een kop koffie. "De transportsector gunt ons deze bijverdienste niet. Die heeft geprotesteerd in Den Haag. Daar broedt men nu op plannen om wegenbelasting voor tractoren in te voeren en de dieselaccijns te verhogen. Zo wordt de hele agrarische sector getroffen".

Ik klaag met hem mee. Tenslotte treft het mij straks ook. Ze zullen niet alleen degenen, die voor derden vervoeren, aanpakken.

Maar dan de argumenten om het niet te doen. Ik kom niet ver. Het sterkste argument vind ik dat wij voornamelijk op ons eigen land rijden en slechts weinig op de weg. Verder is het een verworven recht. Bovendien past een lastenverzwaring ons nu helemaal niet.

Zelf vind ik dit alles niet al te sterk. Ik rijd ook wel vaak op de weg en kom veel trekkers tegen. En het is waar dat met landbouwtrekkers zeer regelmatig vervoer voor derden wordt gedaan. Toch is het nodig dat we argumenten verzamelen om het onheil te keren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het is te laat als er straks een regeringsvoorstel op tafel ligt.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    DJ

    Als dat doorgaat wordt het ook tijd, dat men de btw op melk verhoogt naar 19%. Als men iets aan onze kostenkant doet, moet men ook iets aan de opbrengstenkant doen. Tegelijkertijd wordt de staatskas nog eens extra gespekt, dat moet dit rampenkabinet toch wel aanspreken.

  • no-profile-image

    bart

    bij ons zijn het vooral de loonwerkers die profieteren door grondwerken te doen met trekers voor hen is dit goed koper en men hoeft geen rekening te houden met rij en rust tijden maar de transport sector klaagt en nu doet men extra kontrolle op het gewicht en snelheid en wij die enkel transport doen voor ons zelf zullen daar de duppe van worden laat hen gewoon de normaal taksen betaalen voor een vracht wagen en dit zal wel op brengen en dit zal de staat meer op brengen dan de aceinsen voor iedereen op te trekken en deze loon gront werkers zullen wel terug overstappen op vracht wagens om dat dit sneller is

  • no-profile-image

    Transporteur

    Eindelijk eens een goed voornemen van dit kabinet. Landbouwtrekkers gebruiken kosteloos alle wegen. Dit in tegenstelling tot ons, transporteurs, die wel wegenbelasting en hogere accijnzen betalen. Daarnaast wordt met landbouwtrekkers veel materaal vervoerd, dat thuishoort bij de transporteurs. Hoe eerder deze wegenbelasting op trekkers wordt ingevoerd, hoe beter.

  • no-profile-image

    Ger

    Verkeerde discussie. Door deze te voeren breng je het nog meer onder de aandacht. Niet verder reageren dus.

  • no-profile-image

    Jac

    Transporteur en zijn collega's moeten niet zeuren. Het gaat helemaal nergens over. als zij menen dat het met trekkers vele malen goedkoper is wat let hun dan om zelf een trekker aan te schaffen? Met de domme reacties nu wordt het voor iedereen duurder, dus niet zeiken en gewoon zelf een trekker aanschaffen als je denkt dat dat geld oplevert.

  • no-profile-image

    melkboer

    Transporteur, je gaat je behoorlijk hard in de vingers snijden. Op genoeg (akkerbouw en loon)bedrijven staan de trekkers hele perioden stil omdat het werk achter de rug is.
    Ik durf te wedden dat je deze kolonne (volledig legaal, en ook dan ook terecht) op de wegen zult tegenkomen als ze wegenbelasting moeten betalen.
    Je zult je verschrikken hoeveel "materiaal wat thuishoort bij de transporteurs" dan vervoerd gaat worden.
    Wat is nog makkelijker als trekkerbezitter om je voor wegenbouwers, hoveniers, verhuisbedrijven etc. te verhuren. De vaste lasten zijn al betaald.
    Denk hier maar eens goed over na voordat je weer zo hard roept, je zou wel eens een slapende reus wakker kunnen maken.

  • no-profile-image

    gert

    plezierjachten varen ook op rode diesel

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Ben ik het niet mee eens Ger. Of er zijn geen steekhoudende argumenten en de overheid past het beleid aan, of de sector kan goed beargumenteren waarom wegenbelasting negatief uitpakt en de overheid maakt pas op de plaats.
    Overheden zullen niet gelukkig zijn dat landbouwtrekkers als legaal vervoermiddel kunnen worden ingezet als wegenbelasting betaald moet worden.
    Denk alleen maar eens aan (eigen) personenvervoer wat nu verboden is, maar bij invoering van de wegenbelasting niet tegengehouden mag/kan worden. En zo zijn er legio voorbeelden waarvan men de reikwijdte niet kan overzien.
    Je moet naar mijn mening een discussie over dit onderwerp niet proberen te vermijden, want dan heb je de schijn tegen.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.