Redactieblog

137 x bekeken 5 reacties

'Afzet kern crisis tuinbouw'

De oplossing voor de energiecrisis in de glastuinbouw ligt bij de afzet van het product.

De marges moeten sterk omhoog, zegt ZLTO-voorzitter Antoon Vermeer. "De afzet in de glastuinbouw is te versnipperd. Daardoor is de marges voor de retail in deze sector twee keer zo hoog dan bij vleessector. We moeten als sector de marges meer naar ons toe harken. Daar ligt de oplossing voor de energiecrisis, niet bij het energieprobleem zelf" , aldus Vermeer tijdens een bijeenkomst van het Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt (BAJK) in Oirschot.

De ZLTO-voorman stelt dat de grote marktpartijen de afzet van tuinbouwproducten snel moeten bundelen. "De afzet is nu voor een deel in handen van twee grote buitenlandse ondernemingen (Total Produce en Univeg, red). Als er nog een buitenlandse overname komt, is meer dan de helft van de tuinbouwafzet in buitenlandse handen. Dat moeten we niet willen", aldus Vermeer.

Volgens hem moeten 'verstandige mensen' de koppen bij elkaar steken en actie ondernemen. Voor LTO ziet hij een rol in de bewustwording. "We moeten met elkaar zorgen voor een sterke marktpartij. Zeker nu de Europese overheid zich verder terugtrekt, moeten we zelf marktmacht te realiseren. Inkopers kopen Europees in. Niemand betaalt meer voor een product dan nodig. Dit vraagt om een goede marktpositie."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wil Braakman

    In plaats van dat door samenbundeling van veel locale veilingen binnen de Greenery meer onderhandelingskracht bij de telers zou komen te liggen, is in de praktijk het tegenstelde gebeurd: Nog minder opbouw met kwekerij en handel om tot reële prijsafspraken te komen, die natuurlijk voor een langere termijn toegepast zouden moeten worden.
    Kostprijs van de efficiënt werkende kwekers, plus redelijke inkomensmarge, zal altijd de basis voor verkoopprijzen van groente en fruit moeten zijn. overal, wereldwijd. Daarmee zijn handelaren ook het meest mee gebaat.
    Dit is etisch en sociaal ook het meest sterk. En hoe nuchter en hard zaken doen ook mag zijn, deze normen willen wij in ons hart wel tot toepassing brengen.

    Heel goed mijnheer Vermeer. U bent al één van die verstandige mensen waarover u spreekt en hard aan het werk moeten gaan.

    Wil Braakman Schagen

  • no-profile-image

    c

    de klok was nog niet zo verkeerd en met een ophoudprijs en als er teveel was draaide het door. nu werkt ieder voor zich en worden ze tegen elkaar uitgespeeld, slim hoor heel dat bvo circuit enkel de handel lacht zich kapot

  • no-profile-image

    Ronald Kalter

    Wijze woorden van Vermeer en van Oosten eerder al, maar dan nu ook daden van verstandige mensen met geld er bij natuurlijk.
    Graag geen woorden maar daden, zeker van de adel van de zlto.

  • no-profile-image

    Henric vd Krogt

    Voor een producent is het niet zo interessant hoeveel het kost om iets te maken. Dat maakt voor de afnemer ook niets uit. Waar het om gaat is hoeveel iets waard is. Als je een kilo tomaten kan verkopen voor twee euro ga je niet tegen de afnemer zeggen dat het maken maar twee kwartjes kost, dus dat hij het voor 51 ct mag hebben.
    En juist bij het bepalen van die waarde gaat het tegenwoordig mis. Er wordt aan een tuinder een prijs gevraagd die hij wil hebben. Omdat hij zijn spullen graag kwijt wil noemt hij een prijs die net boven de kostprijs ligt. Heeft een handelaar de spullen hard nodig, dan zal hij dit betalen. Zo niet, dan is het te duur en gaat de prijs naar beneden, vaak tot onder de kostprijs. Ik begrijp dat dit een beetje simpele voorstelling van de gang van zaken is, maar in de kern is dit wel de manier waarop het nu gaat. Op deze manier ben je als producent altijd de verliezende partij.
    Ik denk dat we op een andere manier de waarde van onze producten moeten bepalen. Er zijn in andere producten, zoals grondstoffen en stroom, legio systemen waar we een voorbeeld aan kunenn nemen. Aan het werk dus.

  • no-profile-image

    Vandenacker

    Wijze woorden van Vermeer maar er was éénheid, ooit!!!!!!!!! ( veiling)
    Maar de glasgroente telers wisten het beter en konden het beter en zo kreeg je een wildgroei van merkjes en logo'tjes
    en dit is het resultaat en daar hoef je geen Vermeer voor te heten dat kon iedere simpele ziel aan zien komen toen het begon te versnipperen in 1990

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.