Redactieblog

191 x bekeken 1 reactie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ook weer zoiets waarvan ik niet weet wat ik ermee moet: maatschappelijk verantwoord ondernemen. People. Profit. Planet. Zo heet dat dan.

Je doet dan meer duurzame dingen dan uit wetgeving voortvloeit, geheel vrijwillig. Kunnen boeren iets met dat maatschappelijk verantwoord ondernemen? Ik denk het niet. Boeren hebben al grote moeite om zich aan de geldende regels te houden, laat staan dat zij zichzelf nog meer beperkingen zouden opleggen.

Maar ook bij andere bedrijven stelt het volgens mij allemaal geen bal voor. Mooie verhaaltjes, meer niet. Ondernemingen zetten het maatschappelijk verantwoord ondernemen als ’marketingtool’ en tja, dat is toch iets minder idealistisch dan men het zou willen doen voorkomen. Dan is het namelijk gewoon goed ondernemerschap om er een maatschappelijk verantwoord sausje overheen te gooien. Kijk eens, geproduceerd zonder kinderarbeid, duurzaam hardhout. Dat soort dingen.

En als je dat beseft – het is allemaal window-dressing – dan kunnen de boeren er ook wel weer iets mee. Die zijn namelijk gespecialiseerd in mooie verhaaltjes. ”Ik bouw windmolens vanwege de klimaatverandering”. ”Ik bouw een megastal om het milieu minder te belasten”. ”Ik moet de teelt van peen en uien intensiveren, zo draag ik bij aan het verhelpen van de voedselcrisis”. ”Ammoniak is goed voor de natuur want het vangt schadelijke gassen weg”. Kijk eens, geproduceerd zonder arbeid van Polen.

Hier is, kortom, nog veel winst te boeken. Ik verwacht heel veel van het begrip ”duurzaam”. Het zal er straks allemaal op staan: duurzaam geproduceerde melk, duurzame leverworst, duurzame eieren, duurzame peen en uien enzovoorts. Het geld stroomt binnen. Leve het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ik vind trouwens dat wetenschappers zich ook wel eens wat meer maatschappelijk verantwoord op mogen stellen. Zo las ik dat meloenschillen hetzelfde effect hebben als Viagra. Is onderzocht in Amerika. Heeft men zich wel gerealiseerd hoe ontwrichtend zo’n onderzoek kan werken? Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat ik de enige ben die op dit bericht een hele meloen naar binnen heeft gewerkt. Dat heeft inderdaad een zeker effect. Nader onderzoek is echter noodzakelijk, dat kan ik wel verklappen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    E.T.

    Ben het helemaal eens met de tendens van het maatschappelijk verantwoord ondernemen verhaal. Zie ik toch zeker een WWF logo op een Rabocard. En dan moet je weten hoe het WWF geld spendeert; alsof ze oppergod zelf zijn. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hier op #2, na de millenium bug, in de ranglijst voor het misleiden van de consument.

Of registreer je om te kunnen reageren.