256 x bekeken 37 reacties

Kabinet wil toch af van accijnskorting rode diesel

Het accijnsvoordeel op rode diesel dreigt alsnog te worden afgeschaft.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) gaat de mogelijkheden onderzoeken om het verschil met blanke diesel op te heffen, zo zei hij vanochtend in een debat met de Tweede Kamer.

Boeren en tuinders krijgen per liter zo’n negen cent korting op diesel. De Jager wil van deze bevoordeling af en bekijkt hoe de sector hiervoor gecompenseerd kan worden. Dat is opvallend, want onlangs kwam het kabinet met LTO juist overeen dat er van afschaffing geen sprake kan zijn.

Oorspronkelijk was het verdwijnen het voordeel voor rode diesel opgenomen in de concepttekst van klimaatconvenant tussen regering en sector. Na lang onderhandelen is die passage op het laatste moment geschrapt. De Jager, die al eerder pleitte voor het gelijktrekken van de fiscale behandeling, houdt echter vast aan zijn standpunt.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    MCvD

    Ha Truus . Volgens mij is heel jouw "Nederlandse" niveau niet zo hoog, als ik je stukje zo eens lees (Schijnbaar of blijkbaar, mag je zelf invullen). Verder denk ik dat er al behoorlijk investeringen gedaan zijn in trekkers die met gereduceerd toerental rijden. Voor het Rijk zijn ondernemers natuurlijk een aardige melkkoe die regelmatig op een nieuwe manier gemolken moeten worden.

  • no-profile-image

    Boerenverstand

    Duidelijk is dat Brussel het voor het zeggen heeft Stoere taal maar dat is geen reden om centen weer bij andere zaken binnen te halen want het gelijkheidsprincipe is wel van kracht.Vrachtverkeer heeft een weg nodig vandaar de toeslag. Landbouw niet.Beetje stom dat dit tijdens de vakantie periode in de krant komt.
    Of zijn dan ook de belangenhartigers ook met vakantie.

  • no-profile-image

    Jac

    Tja dit kun je natuurlijk verwachten van een kabinet met PvdA en CDA. Als deze 2 samen zijn is het altijd uitdelen geblazen aan dingen die niets opbrengen en pakken bij de ondernemers en de middenklasse.
    Jaren terug kwartje van Kok, nu weer 3 ct van Bos, allemaal onder het mom van millieu. Vorige week werdt nog gezegd dat teurgdraaien niet ging omdat de extra opbrengsten aan accijns al waren uitgedeeld. Op 2 juli hoor je in eens dat de 3 kabinetspartijen ieder 50 miljoen euro extra mogen uitgeven door een meevaller.......??????

  • no-profile-image

    nn

    scheepvaart oke en schiphol dan?

  • no-profile-image

    Rene Heeren

    We moeten maar een groot gaat graven op het maliveld met roode diesel en daar dit kabinet in stoppen En dicht gooien
    Het is echt een stelletje geld verslindede zukkels die in het bedrijfsleven allang naar de klote zouden zijn

  • no-profile-image

    c

    moet gewoonweg zeer snel gebeuren mensen, het is simpel want zo word het gewoonweg steeds rendabeler om het zelf te maken, al is het maar voor eigen gebruik. weet trouwens hier iemand waar je die apparatuur kan vinden want er is schijnbaar een klein apparaat op de markt waarmee je voor eigen gebruik biodiesel kan maken

  • no-profile-image

    nol

    Nu de kentekenplicht nog voor de trekkers en ze hebben weer het maximale te pakken. Of kan er nog bpm op de aanschaf van de trekkers komen. kortom zolang de extra kosten niet doorberekend kunnen worden is het pure diefstal.

  • no-profile-image

    F vd Steege

    Als ik dan toch bezuinigen moet op diesel,dan gaat eerst die zware bemester van de tank af,beter voor het land en voor mijn eigen schatkist!!!!

  • no-profile-image

    boer

    Kabinet straks meejanken dat de voedselprijzen zo hoog zijn en die verrekte leveranciers (wij dus!) zulke hoge inkomsten hebben.2 Maanden een behoorlijke melklprijs ontvangen waar nu niets meer van over is. Iedereen klauwt mee, de supers hebben hun prijzen permanent opgetrokken om nu weer met hun prijzen te kunnen stunten. En met deze regeringscombinatie schijnt het klauwen in onze portemonnee, waar zij zelf heel hard aan meedoen, ongestraft een hoogtepunt te krijgen.

  • no-profile-image

    vak

    Dan had die stomme lto toch kunnen voorzien, voordat men met veel bomdarie dat idiote convenant "schoon en zuinig" ondertekende !!!!. Als lto een beetje kloten heeft, dan ontbinden ze dat convenant per direct, want anders zitten die lto leden wel met de plichten, maar hebben geen rechten. Maar dan zal lto wel niet doen, is per slot van rekening een verlengstuk van de overheid met veel poppetjes op veels te goed betaalde plekken. Gelukkig zagen de vakbonden het weer eens goed en tekende dat papiertje niet !!

  • no-profile-image

    fleckfieh boertje

    Als je dit allemaal leest en de andere pers berichten, kun je haast een conclusie trekken dat de kabinet van de landbouw af wil. Het kabinet geeft het geld uit zonder eerst eens goed over na te denken. Tja en dan kom je geld tekort. We hebben een zooitje watjes in de regering zitten.

  • no-profile-image

    .

    .

  • no-profile-image

    truus

    laat die boeren maar gewoon op witte diesel draaien ze moeten dan maar een beetje minder gas geven omdat het daar nooit aan ontbreekt ,volgens mij heeft nog 1 boer gehoord van energiezuinige bedrijfsvoering ze geven maar gas en denken schijnbaar nooit na over energie besparing op dat gebied blijkbaar ligt het nivo van agraries nederland niet zo hoog

  • no-profile-image

    Klaas

    Vak, hoe is het mogelijk dat de LTO het convenant heeft getekend. Weet je zeker dat de afspraak over rode diesel is geschrapt.?

  • no-profile-image

    de jongh.

    word hoog tijd dat we koolzaad olie in de trekkers en andere machines doen zo steun je je zelf ook weer een beetje ander gaat het geld toch maar over de balk

  • no-profile-image

    Johan

    Het is heel gemakkelijk om de ''bevoordeling'' van rode diesel afteschaffen door de witte diesel 9ct in prijs te verlagen. Vervoerders snakken ernaar. Diesel is voor het overgrote deel door zakelijke gebruik dus het zou een dempende impact hebben op de lange reeks van prijsopdrijving die door de heffingsterreur van dit kabinet in werking is gezet. Harken en nog eens harken, terwijl de uitgaven vaak onzinnig zijn in doel en omvang. Wist u dat de overheid 6-7000E per grote stadsinwoner uitgeeft en maar 1700-2000 E voor een plattelander?

  • no-profile-image

    landbouwer

    kan doorgaan als de landbouw gecompeseert word door de ha-premie met 100 euro per ha te verhogen

  • no-profile-image

    simon van weerden

    wordt het zo zoetjes aan geen tijd dat wij in nederland met elkaar dit land maar een paar dagen plat leggen. die mensen in den haag doen de ene ongelofelijke zet na de andere.heel ons land plat dan komen ze wel weer met beide beentjes op de grond en gaan een beetje nadenken voor ze van die domme plannen lanceren.misschien kan dan ook nog wel even over de dieselprijs worden gesproken en wie wil dat nou niet een paar dagen niets doen voor het goede doel.laten we er een sneeuwbalefect van maken en verenigt ons

  • no-profile-image

    tractor freak

    Ik denk dat onze tractor zuiniger rijdt als jou auto-tje truuske....waarschijnlijk rijdt je zelf stiekem ook op rode diesel

  • no-profile-image

    vak

    LTO gaf toch aan dat ze het zwart op wit hadden staan toen ze dat convenant "schoon en zuinig" tekenen ? Nu blijkt weer dat die passage op het laatst is geschrapt !! LTO heeft de boeren wederom voorgelogen, nota bene de contributiebetalers !! Ik begrijp werkelijk niet dat boeren nog lid zijn van LTO, ik snap het gewoon niet. Hoe blind kun je zijn ???? Wat moet er gebeuren voordat bij vele boeren de ogen opengaan. Ik denk zelfs dat als LTO zegt dat boeren niet thuis horen in Nederland dat er nog van die sukkels zijn die netjes hun contributie betalen.....

  • no-profile-image

    gert

    jacht op extra belastinggeld van ondernemers,ondernemers zijn blijkbaar melkkoeien van dit kabinet

  • no-profile-image

    Giell

    Met die extra inkomsten kan het kabinet nog meer goede boerengrond naar de verdommenis helpen .

  • no-profile-image

    vak

    Hee Klaas, de reden hoe het mogelijk is dat LTO heeft getekend is heel simpel, een wit voetje halen bij de minister was belangrijker dan die "stomme leden bij ons" steunen in moeilijke tijden.

  • no-profile-image

    rieks

    waar dienen deze extra belastingopbrengsten voor,het antwoord is simpel,voor alle inproduktieve inwoners van ons zo sociale landje, ma.w.loon naar werken is hier niet meer aan de orde, dus een communistisch systeem, toch vreemd, we weten hoe het met de oostblok is afgelopen!!!!!!!

  • no-profile-image

    Melkveehouder

    Melkveehouder in Brabant heeft helemaal gelijk de melkveehouderij met de LTO in haar kielzog heeft duidelijk aangegeven, dat ze nu en in de toekomst prima melk kunnen produceren voor 25 cent. Dan is een prijsverhoging hier en daar helemaal niet erg en die prijsverhoging komt er.
    Je kunt verschillend denken over de manier van aanpak in mei 2008, maar het was veel beter geweest, dat we er toen samen op gewezen hadden en dat melken voor een kwartje voor velen onhaalbaar is. Nu heeft de overgrote meerderheid de zuivelindustrie en de supermarkten het idee gegeven je kunt ons blijven uitmelken, wij passen ons aan en leveren wel.

  • no-profile-image

    Erik

    Tja, als ze ergens kunnen uit kunnen melken doen ze het. Accijnskorting gaat er gewoon vanaf, kun je op wachten.

    Rode diesel zal dan over een jaartje wel 1,25 kosten ex BTW als de olieprijs ook nog een beetje stijgt.

  • no-profile-image

    p.c.v.d.Bekerom

    Dit is echt van de gekke er komt al zoveel meer accijns binnen van de brandstof ,hoeveel daar hoor je niets van .Zoek dit eens uit agd.

    Mvrgr .Peter v.d.Bekerom

  • no-profile-image

    boer

    Op Witte diesel rijden oke
    maar dan wil ik ook met mijn trekker over de snelweg !

  • no-profile-image

    graai

    wat een absurd gedoe, ze verdraaien de feiten en veranderen de wetten zodat ze ongestraft legaal kunnen jatten. Stelletje aso`s. Er wordt daar in Den Haag niks anders meer gedaan door Bos en Bakellende dan verzinnen hoe ze zo snel mogelijk zo veel mogelijk kunnen graaien en jatten.

  • no-profile-image

    fleckfieh boertje

    100 E, 500 E komt eerst met al die onzin.

  • no-profile-image

    Peter Zaal

    Het is toch een grote graai cultuur wij gebruiken rode diesel voor de verwarmig van ons huis laten ze eerst maar zorgen voor aardgas in de straat die is er niet eens. Ze hebben er net weer 3 cent belastig bijgedaan.

  • no-profile-image

    Gait uut Olden Eibergen

    Over accijnsen en opbrengsten uit brandstoffen gesproken......
    Volgens mij is het zo, dat ons aardgas voor een prikje verkocht wordt aan Rusland, waar jaren geleden een contractje van is opgesteld.
    En nu maar klagen dat Holland de olie tegen dagprijzen moet aankopen.
    En de agrarische sector moet dan maar blanke diesel gaan rijden! Eerlijk hé!!

  • no-profile-image

    sloeber

    Ik dacht dat Kees de Jager een gestudeerd iemand was. In ieder geval ontgaat mij de logica om in een tijd dat de economie in een recessie dreigt te komen de lasten te verhogen. Dit zal de kans erop alleen maar vergroten. Ook vraag ik mij af of de vissers nu ook belasting op hun diesel moeten gaan betalen, want tot dusver was dat accijnsvrij. Die zouden toch gesteund worden omdat vissen niet meer rendabel is? Of zijn we niet allemaal gelijk? Misschien dat een of ander ambtenaartje gelezen heeft over hoge voedselprijzen en gedacht heeft "daar kan wel wat vanaf geroomd worden" Rare wereld, in plaats van dat men bedrijven en dus de economie vooruit helpt trapt dit kabinet je liever met de laars in de modder.

  • no-profile-image

    Peter

    Zijn vader heeft de Zeeuwse veilingen verkwanselt.
    Hij verkwanselt de belangen van de agrarische sector, of er nog niet genoeg gestolen is door dit kabinet!!
    Dus de appel valt niet ver naast de boom!!

  • no-profile-image

    en de scheepvaart? ook die aan de witte diesel?

  • no-profile-image

    T.Neelen

    Ik snap niet dat er nog boeren en tuinders lid van het LTO blijven.
    Wat doen ze nu eigelijk voor ons?
    Oja...dat de leden naar de Efteling kunnen gaan ?

  • no-profile-image

    Melkveehouder

    Wel klagen over kostprijs verhogingen. Maar niet mee willen strijden voor een betere melkprijs. Accepteer dit ook maar als je geen betere melkprijs wilt. Want dan blijven alleen de beste over zoals jullie zeggen. Jullie kunnen toch voor 25 cent melk leveren. Dat wordt dan nu 25,1 cent. Nog niet slecht! En een goede boterham interseert jullie toch niet. Jullie geilen erop dat jullie meer melk produceren dan de buurman. Dan doet die kleine kostprijs verhoging er ook niet toe.

Laad alle reacties (33)

Of registreer je om te kunnen reageren.