Redactieblog

153 x bekeken 10 reacties

Energie richten op supermarkten

Wat een verspilling van energie! Het enige resultaat van de melkoorlog is dat we als boeren veel geld verloren met het laten wegstromen van de melk. Erger is nog dat we onze energie steken in de strijd tegen elkaar. En dat terwijl we die veel beter anders kunnen inzetten. Niet de coöperaties zijn onze tegenstanders, maar de supermarkten.

Die macht moeten we proberen te breken. Die bepalen voor geen groot deel wat we voor onze producten kunnen krijgen. Ze bepalen zelfs of ze het willen verkopen of niet.

Even een voorbeeld. Albert Heijn (AH) maakte in 2002 met veel bombarie bekend dat men kalfsvlees van Peter's Farm zou gaan verkopen. Dat is vlees met een diervriendelijk concept. AH schreeuwde van de daken dat ze diervriendelijkheid hoog in het vaandel hadden.

Dat is nu gans anders. AH heeft bekend gemaakt dat ze deze maand stoppen met de verkoop van kalfsvlees van Peter's Farm. Het was hun te duur. Nu gaan ze onder eigen merk kalfsvlees verkopen van de VanDrie Group.

Zo regeert dus de prijs bij Albert Heijn. De leverancier heeft niets te vertellen. Net als bij de melk. De boosdoeners zijn de supermarkten. Het is beter dat we onze acties en energie daar op richten, in plaats van elkaar in eigen kring bevechten. Dat heeft nu veel weg van een ordinaire familieruzie.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gert

    gewoon onderhandelen met de supermarkten ook door boeren en vragen wat verstaan jullie onder maatschappelijk verantwoord ondernemen?

  • no-profile-image

    Ger

    Ik ben het wel met Vergaderboer eens. Dutch Dairymen Board heeft oorlog gevoerd met de verkeerde tegenstander. LTO en coöperatiebesturen willen ook allemaal een hogere melkprijs. Door onderling ruzie te maken schiet men niets op. Dat brengt alleen een tweespalt bij de boeren. Daarom heeft DDB deze slag ook verloren. Ik voel er echter alles voor om de suoermarkten te lijf te gaan. Als DDB daarvoor een goed plan bedenkt ben ik van de partij!

  • no-profile-image

    kippen

    Inderdaad, we zouden met alle sectoren gezamelijk moeten optreden tegen de supermarkten. Hier zit het kwaad!!
    gewoon een week niet beleveren. Ook voor onze eieren wordt veel te weinig betaald. Wel van alles eisen, maar er niet naar betalen. Arrogant vollek.

  • no-profile-image

    Wim Habben Jansen

    Gelezen op site DDB:

    01 jun 2008 16:33

    Ook voor varkenshouders en akkerbouwers zijn de melkacties zeer leerzaam. Terug naar de basis lijkt het parool. Spreek de bestuurders aan op hun eerste verantwoordelijkheid: de opbrengstprijs.


    Met buitengewone belangstelling volg ik de acties van vele melkveehouders en evenzo de verdeeldheid in reacties. In het wakker schudden van coöperatiebestuurders en belangenbehartigers zit volgens mij de oplossing. De acties zijn een duidelijk signaal, dat niet door iedereen begrepen wordt. We moeten snel de handschoen oppakken en acties omzetten in het strategisch organiseren van de belangen van alle voedselproducenten.

    Quotering drukt inkomen naar bijstandsniveau
    Stel, je wilt voor iedere boer de zekerheid van kostendekkende prijzen. Dan blijven er veel boeren over. Dat is op zich positief. Maar deze grote groep gaat steeds meer produceren en zelfs uiteindelijk teveel, waardoor marktproblemen ontstaan.

    Quotering kan dit voorkomen, Het probleem hiervan is dat boeren tegen elkaar gaan concurreren op quotum- en grondkosten. Leuk voor stoppers, maar het haalt het gemiddelde inkomen van de blijvers omlaag naar bijstandsniveau. Een schijnoplossing en enorme kostenpost.

    Politiek is hypocriet
    Alles liberaliseren en de markt haar werk laten doen past niet binnen de huidige structuur. De westerse politiek stelt hoge eisen, maar is daarnaast hypocriet. Wanneer voedselprijzen gaan stijgen, legt ze de liberalisering naast zich neer en wil ze ingrijpen. Men is vergeten dat we maar 12% van ons inkomen besteden aan de eerste levensbehoefte voedsel. Enkele decennia geleden was dit nog 33%, in veel landen is het zelfs nu nog 75%. Het probleem zit niet in de 12% voedselbesteding, maar in de 88% die aan andere zaken besteed wordt.

    Boerenbelang is uit zicht verloren
    De oplossing is niet eenvoudig, Hij zit naar mijn mening in het revalideren van coöperaties en het oprichten van producentenverenigingen. Het is veel te normaal geworden dat we de melk, de varkens en de eieren gewoon meegeven en afwachten wat we als sluitpost zullen beuren. Supermarktmachten, grote coöperaties en particuliere inkopers zitten gevangen in hun eigen omzet- en winstdoelen. Aan het boerenbelang wordt nauwelijks gedacht, hooguit enkele sigaren uit eigen doos. We zullen het opnieuw zelf moeten organiseren. Hiervoor hoeven we het ook niet met zijn allen eens te zijn. Een producentenvereniging kan ook uit 100 boeren bestaan.

    Verdrag Verantwoord Ondernemen
    Ver voor mijn tijd zijn coöperaties opgericht om het belang van de boeren, lees voedselproducenten, te dienen. Wie deze essentie terug wil laten keren zal zich moeten richten op de boerenbestuurders en belangenbehartigers. Deze zijn volwassen en krijgen terecht ook goed betaald voor hun functie. Hier dient wat tegenover te staan. Spreek ze aan op het meest wezenlijke waarvoor ze zitten. Verantwoord ondernemen moet inhouden dat de primaire voedselproducent zijn financiële aandeel krijgt in de keten. Wie dit niet wil onderschrijven, moet vlug zijn of haar plek afstaan. Stel een Verdrag Verantwoord Ondernemen op met deze essentie en maak publiekelijk bekend wie dit wel en niet ondertekend hebben.

    auteur: Johnny Hogenkamp

    Wie de schoen past trekke hem aan.

    Groeten, Wim.

  • no-profile-image

    wim tuinder in gelderland

    eindelijk is iemand die precies zegt zoals het is . we moeten de consument en de burger laten weten hoe machtig de supermarkten zijn onlangs in duitsland weer een overname van een supermarktketen dus weer een inkoper minder aan tafel dus ten strijde tegen deze machthebbers van onze leveranciers portomonee

  • no-profile-image

    gert

    wij boeren maken ons maar druk over dat we zoveel mogelijk gecertificeerd moeten zijn ,dit wordt ons ook voorgeschreven door de zuivelfabrieken en de standsorganisaties,dus veel dierengezondheidsprogramma,s met veel kosten,maar de supers gaan voor de laagste prijs

  • no-profile-image

    onderneem-STER

    De onderhandelaren van de cooperaties worden, door de boeren, er heel dik voor betaald om een goede prijs te overleggen met de supermarkten. Als de boeren dit nu volgens u zelf moeten doen dan kunnen deze onderhandelaren ontslagen worden (zònder gouden handdruk) wegens wanprestaties. En moet dit uitgespaarde geld voor deze exorbitante salarissen ook rechtsstreeks aan de boeren uitbetaald worden, zij nemen tenslotte deze functie over.
    Typisch draaikonterij en verantwoording ontduiken: "daarvoor moet je niet bij mij zijn".
    Als ik een huis laat bouwen en er de afvoer is niet goed aangelegd ga ik ook niet naar de loodgieter maar reclameer bij mijn aannemer die heeft de opdracht namelijk gekregen en wordt daarvoor betaald, dus ook om problemen op te lossen. Zou fraai zijn als die aannemer dan zei: "Ik heb dat niet gedaan! HIJ daar! HIJ was het, de loodgieter; je moet bij hem zijn." Alleen kleuters doen dat.

  • no-profile-image

    gert

    Waar is het met zoveel bombarie aangekondigde Greenfield vlees uit Ierland bij Albert Heijn gebleven ? en vers konijn ?

  • no-profile-image

    Evert Uitslag

    15 Maart 2008 11:07 heb ik een reactie gegeven op een artikel van vergaderboer.
    Dit onderschrijft ook dit artikel.

  • no-profile-image

    gert

    ze worden niet voor niets prijsvechters genoemd !

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.