Redactieblog

224 x bekeken 2 reacties

Zorgen over veevervoer

Daar gaan we weer. Eerst de varkenstransporten, toen de veemarkt en nu het vervoer van runderen naar de slachterijen.

Een slachterij in Leeuwarden als voorbeeld. Uitgemergelde koeien op de televisie. Je wordt er niet goed van. Er schijnen zelfs dode en gewonde dieren te worden aangevoerd, geslacht en voor consumptie verkocht.
Wakker dier kraait: "Duidelijk een geval van dierenmishandeling". Consumentenrubriek Radar vreest voor de volksgezondheid en Kamerlid Waalkens toont zich weer eens geschokt. (Die man moet wel in een voortdurende shocktoestand leven, maar dat terzijde.)

Toch ben ik het nu met hen eens dat er streng moet worden opgetreden tegen de daders. In dit geval vooral de veevervoerders. Die zouden moeten weigeren deze koeien te vervoeren. Nog afgezien van de brute wijze waarop ze te werk gaan. En de boeren zouden ze natuurlijk niet moeten aanbieden.

Dit soort acties kost de sector geld. Het niet goed behandelen van vee, dat vervoerd wordt, straalt af op alle boeren. Die is weer de boosdoener. Die krijgt het op zijn bordje. Voelt het ook in de portemonnee. Negatieve verhalen over misstanden bij het vervoer en slachten van vee hebben invloed op de vraag naar vlees. Dat betekent in de praktijk lagere prijzen.

Daar zijn met name de vervoerders van vee verantwoordelijk voor. Zelf merken ze het niet. Ze krijgen toch wel betaald voor het vervoer. Als de prijs van vee echter daalt is de boer het kind van de rekening.
Daarom ben ik het eens met allen die roepen: "Aanpakken en controleren, die malafide veetransporteurs."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Leny

    Wij vervoeren al jaren vee, en wrak vee komt bij ons niet de laadklep op.Ook al vervoer je volgens de geldende regels een koe of paard kan altijd zijn poot breken.Of raakt geheel tijdens het lossen in de stress. Als dit gebeurt dan heb je ook wartuit te leggen aan de veehouder en daarom moet voor deze situaties ook de slachtpremie gelden

  • no-profile-image

    TRANSPORT

    Geachte vergaderboer,
    Wij hebben de beelden ook gezien en vonden ze ook schokkend, maar dat wil niet zeggen dat ik het met u eens ben. Wij proberen het ook zo goed mogelijk te doen voor onze klanten. De koeien in deze beelden waren duidelijk niet goed. In de wetgeving staat dat dieren niet gewond, zwak of ziek mogen zijn en ze moeten zich zelfstandig pijnloos kunnen voortbewegen. Ook mogen de dieren geen open wonden of een prolaps hebben. Magere koeien hoeven niet per definitie ziek of zwak te zijn. Hoe vaak komt het niet voor dat een veehouder er voor het laden nog even een fles in gooit, zodat het dier met het laden perfect loopt, maar 2 uur later plat ligt in de wagen (melkziekte). Wij als transporteur weten de voorgeschiedenis niet van de dieren. Dat weet de veehouder wel. Ook als een koe gekalft heeft, mag zij de eerste 7 dagen niet vervoerd worden. Ook hierbij weten wij de kalfdatum niet en vertrouwen wij de veehouder. Dan heb je nog de twijfelgevallen. Bijvoorbeeld ligplekken van de boxen. Mogen die wel mee of niet? Ik vind het een beetje te kort door de bocht om dan maar weer alle transporteurs over één kam te scheren. Ik vind dat de veehouder ook een forse boete moeten krijgen, zodat zij ook zulke dieren niet meer aanbieden.
    Het best is eigenlijk dat een veehouder ook slachtpremie krijgt als een dier volgens de transportverordening niet meer vervoerd mag worden en op het bedrijf door een dierenarts uit het lijden verlost wordt. Zijn we van het hele gezeur af.

Of registreer je om te kunnen reageren.