Redactieblog

171 x bekeken

'Kweker moet meer inspelen op wens consument'

De kwekers van aardappelrassen moeten meer inspelen op de wens van de consument.

Dat zei vice-voorzitter Jan Muijsers van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) op een congres ter ere van het 120-jarig bestaan van het kweekwerk in Nederland.

"Het belang van de kwekers en de aardappelhandel is dat we de wensen van consument in 2020 kunnen voorspellen", aldus Muijsers op het congres van Aardappelwereld Magazine.

Muijsers ziet voor de komende jaren een aantal uitdagingen voor de kwekerswereld. "De groeiende vraag naar voedsel wereldwijd, de klimaatveranderingen en de concurrentie van de aardappel. "De eigenschappen van de aardappel moeten in lijn zijn met de wensen van de eindgebruiker." Muijsers doelt vooral op de generatie die geen tijd meer heeft om te koken. "De consument wil een aardappel die gezond is en in vier minuten gaar is. Ik daag u uit om zo'n aardappel te kweken", aldus Muijsers.

De vice-voorzitter van de NAO benadrukte dat de tijd van de grote rassen die voor alle doeleinden geschikt moeten zijn voorbij is. "Een aardappel is geen gewone aardappel meer. Een aardappel is een markproduct dat een bepaald segment, en soms een heel specifiek segment, in de markt bedient."

Of registreer je om te kunnen reageren.