90 x bekeken

’Duurzaamheid en gezondheid spelen nog geen rol’

Duurzaamheid en gezondheid spelen voor consumenten die uit eten gaan nog nauwelijks een rol.

Hoewel het aandeel van bijvoorbeeld biologische producten in de supermarkt de afgelopen jaren flink is gestegen, blijft dit in de horeca nog marginaal.

Dat blijkt uit gegevens van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het FSIN komt dit doordat de sector onvoldoende inspeelt op deze groeiende behoefte. Het instituut verwacht dat hier de komende tien jaar wel verandering in komt.

De markt voor buitenshuis eten en drinken groeit snel, meldt het FSIN. Vorig jaar gaven consumenten 18,9 miljard euro uit in horecagelegenheden. Wel krijgt deze sector steeds meer concurrentie van supermarkten, die zich in toenemende mate richten op gemak en luxe.

Volgens directeur Jan-Willem Grievink van de belangenorganisatie is die trend begrijpelijk. "Het draait allemaal om tijd", zegt hij. "Mensen onder de dertig vinden dat zij het steeds drukker krijgen."

Het belang van buitenshuis eten en drinken ten opzichte van de thuisconsumptie groeit. In Nederland besteedt de gemiddelde consument nu een derde van zijn uitgaven aan voedsel buiten de deur. Ter compensatie koken Nederlanders in het weekeinde uitgebreider en met luxere ingrediënten.

Of registreer je om te kunnen reageren.