Redactieblog

162 x bekeken 9 reacties

Boer, ga even aan de kant

Het is weer zover. Boeren en loonwerkers zijn buiten aan het werk en gaan met trekkers en aanhangsels de weg op. Langzaamrijdend verkeer, een doorn in het oog van burgers.

Het is weer zover. Boeren en loonwerkers zijn buiten aan het werk en gaan met trekkers, kipwagens, veekarren en andere aanhangsels de weg op. Prima. Moet kunnen, de weg is van iedereen. Maar het is net of sommige boeren daar anders over denken.

Voorbeeld: een kennis had onlangs op de provinciale weg 8 kilometer achter een trekker aangesukkeld. Inhalen kon niet en de trekker ging geen moment even aan de kant om de hele colonne roodaangelopen automobilisten erlangs te laten. Niks hoor, hij tufte lekker verder. De weg is immers van iedereen, nietwaar?

Nee, die kennis is geen arrogante burger. Hij is een boerenzoon en weet dus hoe het werkt in de landbouw. Dat je niet voor elke auto aan de kant kunt. En dat personenauto’s soms ook buitengewoon irritant kunnen zijn op de weg. En dat ze je er soms niet meer tussenlaten als je in wilt voegen.

Maar dat neemt niet weg dat je als boer best even galant kunt zijn af en toe. Zit er een hele sliert auto’s achter, zoek dan even een parkeerhaven op. Inderdaad, burgers zijn soms ook onuitstaanbaar, maar dat is geen reden om dan maar hetzelfde gedrag te gaan vertonen. Goed, wij zijn Ghandi niet. De man die zijn aanvallers na een klap de andere wang toekeerde in plaats van terug te slaan. Maar toch. Wat gij niet wilt dat u geschiedt…

« vorige | volgende »

Laatste reacties

  • no-profile-image

    maaike-miek

    Ja, de weg is van iedereen, maar in de polder, het werkterrein van de boer, wordt vooral door sluipverkeer a-sociaal hard gereden. Deze mensen hebben geen notie van boerenwerk. Zij gebruiken de polderwegen als race-baan omdat er op de a-27 een file staat en als ze een paar minuten achter je trekker hebben gereden krijg je verwensingen en een opgestoken middelvinger omdat je niet meteen de berm inschiet omdat zij er aan komen. Er zijn echt heel nette boeren die rekening houden met voorbij gaande burgers, maar ook van de burgers mogen wij verwachten dat zij zich aanpassen als ze in de polder rijden, zonder dat ze daar echt iets te zoeken hebben, behalve dan de file te ontwijken.

  • no-profile-image

    Nathanael

    Op de meeste wegen is het niet eens mogelijk om met een (grotere) combi aan de kant te gaan om een deel auto's voorbij te laten, en dat zijn meestal ook zo van die momenten dat de gestresste kantoormens op de baan zit, dus even aan de kant is tot na spitsuur aan de kant, want er is er geen een die de tractor weer op de weg laat.

  • no-profile-image

    c.t.

    als je dan in bet gehaald door een auto, draaien kort daarna af. of van die mensen die met twee handen hun stuur er bijna van af trekken omdat ze een trekker met een brede machine inhalen. ik ben loonwerker met een machine van 3,40 mtr breed voor en achter de trekker. als ik in de spiegel kijk en er zit een flinke sliert auto's er achter dan ga ik aan de kant maar ga geen kapriolen uit halen om een auto voorbij te laten. ik betaal ook wegen belasting en al staat mijn auto bij mijn baas ik zit wel op de openbare weg dus heb ook recht op dat stukje weg.

  • no-profile-image

    H. van de Zande

    Automobilisten hebben meestal wel respect (niet voor de boer, maar wel voor zijn zware trekker). Sommige vrachtwagen-bestuurders menen echter dat werkelijk alles en iedereen onmiddelijk voor ze aan de kant moet. Als ze dan vervolgens bij het roekeloos inhalen schade veroorzaken, verklaren ze gewoon dat de trekker naar links uitweek en laten de boer voor de kosten opdraaien.

  • no-profile-image

    Gerben

    je valt in herhaling ...

  • no-profile-image

    Freek

    8 kilometer is een eind, maar ik rijd in de polder juist vaak miodden op de weg om de bestuurders achter me tegen ziochzelf te beschermen. Zodra er ingehaald kan worden ga ik netjes rechts rijden. Op wegen waar net twee auto's elkaar kunnen passeren komen er idioten half door de berm langs je heen gehobbeld, minste geringste hobbeltje waardoor ik iets naar links ga en er gebeuren ongelukken.Zoals vele anderen al schreven zijn file-ontwijkers maar ook ander "ikmotfrete" verkeer (automobilisten die net zo recht en met dezelfde gang op hun bord af gaan als varkens op de trog) het gevaarlijkst.

  • no-profile-image

    vrachtwagen man

    Men moet gewoon zijn of haar medeweggebruikers hun plaats op de weg gunnen en de verkeersregels in acht nemen. De file achter een (landbouw)trekker of een ander langzaamverkeer voertuig, komt voor verantwoording van de wegbeheerder Gemeente, Provincie en Rijk en dus de politieke wil van ons allemaal. als je ziet dat aan weerskanten van een (zeer) drukke doorgaande weg aan beide kanten fietspaden liggen waar op 90 procent van de dag niemand gebruik van maakt, dan denk ik, had die 2 x 1,75 m asfalt aan een kant van de weg gelegd dan kan het langzaam verkeer van de doorgaande weg af.

  • no-profile-image

    jacob

    Ik als niet boer vind het belachelijk dat er steeds grotere machines van de boeren onze wegen bemannen.Ik vind dat de fabrikanten deze machines zo moeten contrueren dat ze niet breder zijn en niet langer dan een gewonene vrachtauto.

  • no-profile-image

    Rik

    komen jullie wel van boeren afkomst met je weblogs? denk het niet want dan schrijf je zulke onzin niet. iedereen word weer over 1 kant geschoren want er zijn genoeg die even aan de kant gaan hier

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.