217 x bekeken

Bloemensector overweegt klacht reclamecommissie

De Nederlandse bloemensector overweegt een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie over een reclame van de Nederlandse boekenwinkels.

In een radiospot wordt geadviseerd voor zondag geen bloemen te kopen, maar een boek. Volgens voorzitter Doeke Faber van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN) is drie jaar geleden een soortgelijke reclame voor sigaren uit de lucht gehaald na een klacht van de sector.

Een klacht zal de kwekers voor moederdag niet meer helpen. “Voor een klacht behandeld is, is moederdag al voorbij, maar het is misschien goed om formeel vast te stellen waar de grens ligt.” Het is aan de directie van het Bloemenbureau Holland om zo’n klacht in te dienen, aldus Faber.

Moederdag en Valentijnsdag zijn de belangrijkste afzetmomenten voor Nederlandse kwekers. Het is niet duidelijk wat zo’n reclame voor omzetderving oplevert. “Aan de andere kant laat het zien hoe stevig de positie is van bloemen. Het is free publicity.”

Of registreer je om te kunnen reageren.