Redactieblog

73 x bekeken 3 reacties

Bereikbaarheid LNV-Loket zorgelijk

De bereikbaarheid van het LNV-loket baart mij zorgen. Nu boeren de Gecombineerde Opgave hebben ontvangen wordt er massaal gebeld naar de hulpdienst.

In week 14 was de bereikbaarheid ervan redelijk. Er werden 12.574 telefoongesprekken afgehandeld. Van de tien boeren die belden, kregen negen uiteindelijk een medewerker te pakken. De wachttijd was gemiddeld 75 seconden. Eén boer moest bijna 27 minuten wachten.

Klagende boeren

Deze week heb ik het LNV-Loket bezocht met pen, papier én camera . Ik wilde graag zien hoe het eraan toe ging. Ik spreek veelvuldig boeren die klagen over het LNV-Loket. Ze hebben daar helemaal geen verstand van de landbouw, is een vaak gehoorde klacht. Of dit verwijt klopt, kon ik tijdens mijn bezoek niet waarnemen. Alle medewerkers krijgen een gedegen opleiding, voordat ze achter de telefoon gaan zitten. Daarnaast beschikken ze over een digitale kennisbank met daarin allemaal vragen en antwoorden over alle regels en wetten in de landbouw. Deze kennisbank wordt telkens geactualiseerd. Dus met hun verstand van de landbouw valt het nog wel mee, denk ik dan maar voor het gemak.

5.000 telefoontjes per dag

Per jaar verwerkt de hulpdienst van het ministerie van LNV bijna 490.000 telefoontjes. Gemiddeld per dag is dat zo’n 2.250. Maar op hoogtijdagen, zoals van 1 april tot en met 15 mei, kan het aantal telefoontjes oplopen tot wel 5.000 stuks per dag. Wat ik vreemd vind is dat in deze relatief korte periode 30.000 keer gebeld wordt door boeren die bedrijfskaarten opvragen. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om zes procent van alle telefoontjes die de dienst per jaar krijgt.

Telefoonverkeer gigantisch belast

Bij de Gecombineerde opgave zitten standaard alle bedrijfskaarten met de percelen die de boer in gebruik heeft. Peildatum hiervoor is 11 december. Heeft de boer kort hiervoor of na zijn grondgebruik gewijzigd, dan is dat niet verwerkt op de bedrijfskaart. De boer moet dan contact opnemen met het LNV-Loket om nieuwe bedrijfskaarten aan te vragen. Dit gebeurt dus 30.000 keer in zes weken. Per dag dat er gebeld kan worden zijn dat dus 940 telefoontjes. Een gigantische belasting voor het telefoonverkeer richting Assen, maar ook voor de boer. Dit moet toch anders kunnen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    joze

    Ik heb een paar keer de hulp ingeroepen. Als je vraagt of ze even meekijken met het invullen gaat het als een fluitje. Bij problemen kun je tijdens het meekijken overleggen wat je moet doen en/of wat je fout doet.intekenen op de perceelkaarten gaat prima als je even vraagt hoe het moet. je moet zelf wel bereid zijn om hulp te vragen en niet zelf blijven klooien en dan klagen dat het niet gaat.

  • no-profile-image

    Peter van Giessen

    Dat met die bedrijfskaarten blijft een gesodemieter. Maar ik ga het dit jaar digitaal doen. Scheelt me een lang telefoontje voor een paar kaarten.

  • no-profile-image

    m huygen

    wat moet ik er van zegen ik wil dit er van zegen laat die amtenaar een maand met me mee lopen mischien bekijkt hij het dan door de bril van de boer

Of registreer je om te kunnen reageren.