Redactieblog

129 x bekeken 3 reacties

Van marktconform naar hoogste melkprijs?

Boeren zijn soms echte somberaars. Jaren zeurden we over de marktconforme melkprijs van Friesland Foods. Altijd een gemiddelde prijs.

We wilden echter graag eens de hoogste prijs hebben. Beter dan de anderen, meer dan de buurman.

Met de fusie Friesland Campina worden we op onze wenken bediend. De marktconforme melkprijs verdwijnt en het streven wordt de hoogste melkprijs van Europa uit te betalen. Een doelstelling, waarvan je warm wordt.

Wat bleek me echter met de kerstdagen? We aten met een aantal collega's. Natuurlijk spraken we over de fusie. Over het feit dat we er geen zicht meer op hebben. Maar ook over de marktconforme melkprijs.

Ik was enthousiast dat deze verdwijnt bij de nieuwe coöperatie. Eindelijk weer eens beuren wat onze zuivelcoöperatie echt presteert in de markt. Niet meer de winst naar de rentenierende boeren, maar naar degenen die melk leveren. Die hebben er recht op.

Ik was verbaasd over de commentaren van mijn collega's. Ze merkten op: "Men moet de marktconforme melkprijs pas over een paar jaar afschaffen. De eerste jaren na een fusie brengen altijd extra kosten mee. Als we de marktconforme melkprijs krijgen, dan gaan die extra kosten ten laste van de winst. Wij krijgen dan in ieder geval een gemiddelde melkprijs. Als we de echte melkprijs krijgen kan die de eerste jaren best eens de laagste van Europa zijn. Daar zitten we niet op te wachten."

Zo somberenden ze door. Zijn wij als boeren dan echt de klagers waar ze ons voor aanzien?

Laatste reacties

  • no-profile-image

    akkerbouwer

    We kunnen heel goed over de kant van de opbrengsten discusseren. Maar waar is de discussie over de kant van de kosten? Per 1 januari 2008 gaat de btw van 19% naar 20%. Afgaande op de cijfers van het LEI mag daardoor de gemiddelde Nederlandse melkveehouder pakweg een dikke € 2000,- meer belasting op gaan hoesten. Alle 18740 Nederlandse melkveehouders samen, dragen dan een bedrag van € 37,48 miljoen extra naar de schatkist. Kunnen ze in Den Haag weer leuke dingen mee doen. Subsidie voor mestvergistingsinstallaties bijvoorbeeld. Met de 1% btw verhoging mogen boeren alweer hun eigen subsidies financieren. Ze kunnen dat in Den Haag heel goed. Geld van de ene boer naar de andere boer sluisen. Kortom ze zullen er in Den Haag steeds voor zorgen dat boeren somber blijven en door gaan met klagen.

  • no-profile-image

    Berend Oevermans

    Friesland Campina moet direct laten zien, dat ze de hoogste melkprijs waard zijn. Overigens moet dat geen probleem zijn, omdat ze op de thuismarkten(Nederland, EU) geen concurentie meer van elkaar ondervinden.
    Ze zullen echter nooit de allerhoogste prijs kunnen betalen omdat kleinere zuivelcooperaties, particuliere fabrieken of leveranciersverenigingen een plus op de prijs van FFCampina zullen betalen om voldoende aanvoer van melk te houden.
    Ik ben van mening dat wij als leden van FFCampina de hogere melkprijs van dit moment mede te danken hebben aan die leden die de moed hebben gehad om hun lidmaatschap bij FF of Campina te beeindigen en over te stappen naar een andere afnemer.
    In Duitsland is dit begonnen door de BDM, waardoor grote cooperaties als Nordmilch en Humana hun melkprijzen moesten verhogen, waaraan de marktconforme melkprijs van FF gekoppeld is.
    Danisch milk zorgde er vervolgens voor dat ARLA wel heel snel haar prijzen moest verhogen, omdat anders het ledenverlies niet te overzien was.
    Ik vraag mij af of Campina tot fusiebesprekingen met FF was overgegaan als het niet zo'n groot ledenverlies had gehad als afgelopen jaar.
    Dus dank aan de opstappers.

  • no-profile-image

    Henk

    Klopt helemaal.
    Boeren weigeren pertinent om es een fatsoenlijk inkomen te genereren! Zie de skyhigh melkprijs van de laatste maanden; meteen grijpt de melkveehouder in door de xxtra verdiende centen te spenderen aan de belachelijk hoog opgelopen prijzen voor koop- en leasemelk!!
    Dat de kstprijs sowieso de pan uut rijst dit jaar was inmiddels ook al doorgedrongen bij de meesten maar blijkbaar was er tóch nét dat extra beetje ruimte op de rekening courant ontstaan om het zodoende te kunnen verbrassen aan die opgeklopte luchtfietserij...

    Wij voelen ons blijkbaar ongemakkelijk bij dergelijke riante posities in tijden van hoge prijzen voor onze produkten. Veel lievr modderen wij almopperend door bij bodemprijzen en lagere kostprijs om er zodoende en mager inkomenuit te proberen halen!

    Zou dát dan toch de kracht van de Nederlandse ondernemer zijn...??

Of registreer je om te kunnen reageren.