Redactieblog

259 x bekeken 4 reacties

Melkvervoer wordt duurder

Grote coöperaties verliezen veel melk. Campina heeft al aangekondigd dat het melktransport wordt aangepast door ledenverlies.

De RMO's zullen grotere afstanden moeten rijden om dezelfde melk naar de fabriek te rijden. Friesland Foods heeft hetzelfde probleem. Hogere kosten dus.

Dat komt omdat de andere melkverwerkers nu her en der in Nederland melk ophalen. Ook daar grotere afstanden en duurdere ritten omdat er veel meer met melk wordt gesleept.

Een merkwaardige ontwikkeling in een tijd dat een ieder tracht de kosten zoveel mogelijk te beheersen. En het vervoer over de weg wordt al steeds duurder. De prijs van olie stijgt en de belasting verandert. Deze gaat steeds meer richting een bedrag per kilometer en minder vaste kosten op de RMO zelf. Bovendien wordt het milieu zwaarder belast als de tankauto's met melk meer kilometers maken. Alle reden dus om het vervoer zo economisch mogelijk in te richten.

Daar haalt de ontwikkeling in de zuivel een streep door. Boeren, die zich afkeren van de grote coöperaties, zorgen er voor dat melktransporten kris kras door elkaar heen rijden in Nederland. Ze veroorzaken dus hogere kosten. Het is te hopen dat de winst in de markt als gevolg van de concurrentie deze hogere kosten goedmaakt.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Melkveehouder

    Niet boeren die zich afkeren van de cooperaties zorgen voor hogere kosten van het melkvervoer. Het zijn de arrogante cooperaties die de laatste jaren een veel te lage melkprijs hebben uitbetaald . Ze zorgden zelf ervoor dat boeren zich van de cooperaties afwendden ,wat weer versnippering van het melkvervoer tot gevolg had.

  • no-profile-image

    Grensboerke

    Als het goed was, had Campina dan een transportvoordeel in het verleden. Maar zelfs dit voordeel hebben ze niet kunnen omzetten in klinkende munt voor de boeren. En dan wordt er niet gerept over de kilometers die Campina zelf met de melk aflegt, als er te weinig of te veel aanvoer is op een bepaalde locatie.
    Nee, weer een argument van een organisatie die alleen maar bedenkt waarom ze het slechter doet dan anderen en zich niet eens buigt over de vraag moeten we het niet beter doen.
    Het zijn gewoon de overige kosten die momenteel het transport duidelijk duurder maken en niet dit ene facat. Maar Campina schrikt er zels niet voor terug om de boeren tegen elkaar uit te spelen, niet beseffende dat ze zelf wel eens de verliezende partij zou kunnen zijn.

  • no-profile-image

    ton

    Wat een gezeur, gewoon doorberekenen aan de afnemer. Wij horen al jaren niet anders als de kosten bij anderen stijgen.
    Dat de coöperaties volgend jaar niet aankomen met het verhaaltje dat de opbrengstprijs zakt vanwege de hogere transportkosten. Dan hebben ze niet goed genoeg onderhandeld, en wordt het tijd voor andere poppetjes op die plek.

  • no-profile-image

    Evert Uitslag

    Stel de melkprijs is 40 eurocent.
    Wanneer het transport 1 eurocent zou kosten,dan wordt de vervoerder goed betaalt.Want dit kost het niet.
    Dit is slechts 2,5% van de melkprijs.
    Ik ben het wel met u eens dat het transport ook een reden is om tot een totale cooperatieve fusie te komen.
    Als Nederlanders moeten wij elkaar onderling het leven niet zuur maken.
    Gewoon de neuzen dezelfde kant op en een vuist van betekenis kunnen maken.
    Dit zal altijd de melkprijs ten goede komen.

Of registreer je om te kunnen reageren.