Redactieblog

312 x bekeken 14 reacties

Drempelvrees

,,Ik word niet goed van al die drempels”, foeterde een akkerbouwer. ,,Zie maar eens een beetje normaal over die krengen heen te rijden als je een topzware combinatie achter je hebt hangen.”

Pas geleden waren de wegen in zijn regio voorzien van 60-kilometerborden. Om te zorgen dat iedereen zich aan de nieuwe snelheid zou houden, waren er om de haverklap drempels aangelegd. Niet van die lage waar je met 100 nog glooiend overheen zweeft. Nee, van die venijnige bultjes met akelig steile op- en afritten. Rijd iets te hard en de onderkant van je auto schuurt gemeen over het asfalt. Dat weet ik omdat ik me regelmatig vergis in die dingen. En aan de krassen op die drempels zie ik dat ik niet de enige ben.

Deze akkerbouwer vergiste zich ook regelmatig. ,,Ja zeg, zie maar eens een beetje normaal over die krengen heen te rijden als je een topzware combinatie achter je hebt hangen.” Hij beschreef een proces van tijdig afremmen, voorzichtig met de hele heisa over de drempel en dan weer optrekken en vaart maken. Tot de volgende drempel. En dan had hij het nog niet eens over de vele rotondes in het dorp. ,,Allemaal bouwwerken die bedoeld zijn om te zorgen dat automobilisten zich netjes gedragen. Maar die doen dat toch niet en ik zit met de gebakken peren.”

Over zijn eigen gedrag op de weg: ,,Mevrouw, ik gedraag me altijd keurig. Maar die drempels zijn niet goed voor mijn humeur. Vraag maar aan mijn vrouw.”

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    meneer Slenders

    Graag geef ik een reactie op dit onderwerp. Ik zit met mijn bedrijf langs een weg waar nog al wat woon- werkverkeer over komt. Dit is al zeker een dertigtal jaren zo, maar enkele jaren geleden (2001) vonden enkele mensen in de straat dat er veel te hard gereden werdt. Het was een tachtig kilometer weg. De Gemeente besloot om er een zestig kilomerweg van te maken, maar om die zestig kilometer te kunnen handhaven moesten er sluizen komen, met afwisselende voorrang bij elke sluis, en in elke sluis nog een drempel (een ovale drempel van ongeveer twee meter lang en anderhalve meter breed). Nu is de weg ongeveer 6 kilometer lang, en hierin zijn 10 drempels neergelegd. Met het landbouwverkeer ondervinden we hier elke dag last van. Lagers van de wielen krijgen elke keer een klap, ook als we er zachtjes overheen rijden. Ook wat tijd betreft kost het jaarlijks veel geld, jijzelf en de loonwerker moet elke keer maar weer stoppen bij de sluizen. Ook kost het optrekken en stoppen veel brandstof. In de politiek hoor je niets anders als milieuvriendelijke maatregelen. Men moest eens weten wat drempels en sluizen aan milieuvervuiling met zich meebrengen, o.a. aan remstof, brandstof, slijtage van de banden, en slijtagen aan de ophanging van de assen (vering, schokdampers, stabelisatoren e.d.)

  • no-profile-image

    ook een "springbult"hater

    Ik heb liever dat ze deze rotdingen vandaag nog weghalen dan morgen. Met de tractor, maar ook met een personenauto zijn het verschrikkingen. Dan nog niet te denken dat je in een ambulance moet liggen en ook deze hindernissen nog moet nemen. Laat al de voorstanders van deze bulten maar eens een ritje maken liggend in een ambulance en weg zijn ze. Liever om de kilometer een flitspaal om de snelheid te reduceren.

  • no-profile-image

    Berend Oevermans

    Natuurlijk ben ik het eens met vorige reacties, maar je moet begrijpen dat deze ondingen bedacht zijn door ambtenaren met 1 hersencel, zogenaamde eencelligen.

  • no-profile-image

    rik

    De drempels zijn eigelijk bedoelt voor snelle auto's af te remmen maar die kunnen er vaak met een gangetje van 80 wel over terwijl je met de trekker echt geen 40 hoeft te proberen.

  • no-profile-image

    roelie

    Helemaal mee eens; zoals altijd moeten de goeden het weer ontgelden. Je kunt dus niet economisch meer je werk doen.

  • no-profile-image

    Wim Ter Vrugt

    Drempels liggen er om de snelheid af te remmen, doe dat dan ook, dan is er niets aan de hand. Wegversmallingen dmv bloembakken en allerlei andere attributen zijn veel gevaarlijker en moeilijker te passeren zonder schade en wat ook ergernis wekkend is, een flink deel van de "tegenliggers" geeft flink gas bij, om als eerste bij de wegversmalling te zijn, dus werkt het snelheid verhogend, met minder aandacht voor de andere weggebruikers als gevolg. Rotondes zijn een zegen, hoe wil je anders een drukke weg oprijden? Al helemaal met landbouwvoertuigen. We moesten met zijn allen leren om wat beter om te gaan met snelheid in het verkeer, dat zou nog menig mensenleven kunnen redden.

  • no-profile-image

    freddie

    Meneer Slenders, ik ben het helemaal met u eens. Maar de experts hebben hier natuurlijk niet aan gedacht. Daar hebben we hier in Nederland toch zoveel van. Ze hebben er ongetwijfeld dagen, weken, maanden over gebrainstormd. Het resultaat: heel Nederland is een grote drempel, maar het is wel weer goed voor de oliemaatschappijen en de leveranciers van alle andere materialen die naar de knoppen worden gereden. En daar zit toch weer lekker overal btw op, en zo pikt de overheid toch nog een lekker stukje mee van de brokken van een ander, veroorzaakt door die idiote drempels.

  • no-profile-image

    piet

    Helemaal met meneer Slenders eens

  • no-profile-image

    nog een springbult hater

    Ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Het ergste is dat het voor de echte snelheidsduivels niet uitmaakt of er veel of weinig bulten in de weg zitten, deze scheuren er toch hard overheen. Vaak zijn het ook nog bekende of aanwonende welke zelf gevraagd hebben om die drempels.

  • no-profile-image

    appie

    Al die drempels moeten ze uit de weg schuiven.

  • no-profile-image

    Gerrit Minkhorst

    Wat mij betreft hadden de drempels gisteren al weggehaald mogen worden. Als oud wethouder met verkeerszaken in mijn portefeuille ben ik verantwoordelijk voor al die akelige dingen in onze gemeente. Echter de politiek is de baas, en de wethouder voert uit. Ik heb me zolang als enigszins mogelijk was verzet tegen die ondingen. Politiek gezien is er geen tegenhouden aan.Zowel ambtelijk als de politiek vinden dit kennelijk een bijdrage tot een grotere verkeersveiligheid. Over het daadwerkelijk handhaven van 80 km wordt niet gesproken. Alle drempels zijn een crime voor de trekkerbestuurder. Toch is deze weggebruiker zich van geen kwaad bewust. De trekkerbestuurder rijdt immers nooit harder dan 60km.Dus een maatregel die de doelgroep (autobestuurder) nauwelijks raakt. Derhalve een zeer laffe en gemene maatregel.

  • no-profile-image

    Ben Konings Essen

    Ik ben het volledig met jullie eens: lekker ontspannen trekkerrijden is voorbij. Elke keer weer de grote giertank in gang trekken met de eigenlijk te lichte trekker: toch maar Ecoshift gekocht om zuinig te kunnen rijden! Maar prijs jezelf gelukkig dat je in Holland woont, met je goede asfalt en fietsers die meestal op een apart fietspad rijden. Hier in Belgie is het een grote ramp: slecht asfalt, veel fietsers op de rijbaan en drempels in alle maten: van bijna onzichtbaar tot 40 cm hoog en een talud van 45°. Daar weet geen enkele vooras- en cabinevering blijf mee, laat staan de machine die er achter hangt!

  • no-profile-image

    gert zandsteeg

    Alle drempels weg.

  • no-profile-image

    toontje

    Ik ben het helemaal met uw stelling eens. Het trekkerrijden word echt lastig als je met je gierton over zo'n rotding moet. Dan moet je helemaal afremmen of je buts van je stoel af en je hebt pannen. En voordat je dan weer eens op topsnelheid bent; dat duurt wel weer even. En dat is dan goed voor het milieu zeggen ze dan. Het branstofverbruik ligt zo wel degelijk hoger en de slijtage ook. Afkafsten zou ik zeggen.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.