Redactieblog

288 x bekeken 22 reacties

Het platteland is levensgevaarlijk (3)

Boeren en loonwerkers, druk de tegenligger niet in de berm. Als u een ongeluk veroorzaakt, bent ú meestal de klos en niet de ander. Het veroorzaken van onveilige situaties is nou eenmaal strafbaar.

Wie mag eerst op een smal plattelandsweggetje? Een knots van een trekker of een auto of fiets? De trekker, zo luidt het merendeel van de reacties op mijn vorige weblog. Immers: voor je het weet, zak je met de hele handel in de berm en van daaruit in de sloot. En dan lig je daar met 16 ton graan of wat dan ook. Los van de schade is het ook een hele heisa om weer uit die berm of sloot te raken. Reden genoeg dus om gewoon door te rijden en de tegenligger in de berm te drukken. Is het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Onveilige situaties

Allemaal heel begrijpelijk. Dat vindt de rechter ook. Maar, beste boeren en loonwerkers, als er een ongeluk van komt, bent ú negen van de tien keer de klos en niet de ander. Het veroorzaken van onveilige situaties is nou eenmaal strafbaar. Zeer bekend is het geval van de boeren die modder op de weg hadden laten liggen. Een automobilist slipte er in en verongelukte. Ze reed weliswaar veel te hard maar de boeren kregen dood door schuld opgelegd. Later werden ze overigens vrijgesproken. Nog zoiets: een boer die op zijn eigen grond een legaal fikkie stookt, krijgt problemen als de rook het wegverkeer hindert. Natuurlijk kan het verkeer zelf uit zijn doppen kijken, maar als ze dat niet doen en er gebeurt wat, dan krijgt de boer de schuld.

Tot tien tellen

Kortom, ik zou het er niet op aan laten komen. Wil een automobilist niet aan de kant? Of niet genoeg? Of fietsen de scholieren met zes naast elkaar op de weg? Lekker laten fietsen. Kauw op uw nagels en tel tot tien. Desnoods tot honderd. Want ook al zijn zij onvoorzichtig, de kans is groot dat de rechter dat ook van u vindt als u ze bij het inhalen van de weg drukt.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    rik

    Wat heeft een fikkie stoken nou weer met dit onderwerp te maken? elke burger kan dat doen en is niet vak gebonden

  • no-profile-image

    klaas

    Gun die boer en of loonwerker de ruimte. Hij is bezig zijn brood te verdienen, en het is maar tijdelijk tot de oogsten binnen gehaald zijn. Dan heeft de automobilist(wat doet hij/zij in de polder?)fietsers en wandelaars de weg weer alleen.

  • no-profile-image

    vandamme

    Herkenbare situatie in Vlaanderen. Fietsers en voetgangers hebben gewoon té veel rechten en té weinig plichten: daar maken ze soms misbruik van en komen op die manier door hun kwetbare situatie soms in gevaarlijke situaties terecht, jammer.

  • no-profile-image

    mzee

    De wegen zijn niet meegegroeid met de breedte van de materialen. Dus bredere wegen maar dan verzetten de boeren zich weer vanwege het feit dat ze grond kwijt raken. Dus toch maar voorrang geven!!

  • no-profile-image

    nico

    De berm indrukken vind ik nou ook weer zo negatief klinken. Allebei uiwijken zoveel als er plaats is, is niet zo moeilijk. Is er te weinig plaats dan kunnen we alijd nog ergens op een inrit gaan staan, die zijn er toch genoeg. Als we allemaal een klein beetje ons gezonde verstand gebruiken dan hoeven we niet te drukken, niet te kauwen en niet te tellen. En dan kan ik mijn stadse neefjes van 5 en 6 ook leren dat we op het platteland nog aan delen doen.

  • no-profile-image

    chris

    wanneer schrijft u eens een artikel over het vuil wat burgers allemaal dumpen op het platteland dit word immers alleen maar erger ik vind bij ons in de buurt bankstellen,vuilniszakken bouw platen,matrassen ,ja en pas nog in de mais een compleet bed dus boeren voor u met de mais oogst begint kijk goed rond in uw perceel schade is zo gemaakt aan machines

  • no-profile-image

    malf

    Voor wie is het het gemakkelijkst om eens eventjes in de berm te wachten denk je? Een fiets van 100 kg die 20 km/h rijdt of een tractor met aanhanger die tientallen tonnen weegt en soms 2 maal zo snel rijdt!!! Dan spreken we nog niet over de extra CO2-uitstoot als die weer helemaal moet optrekken!

  • no-profile-image

    leo

    Plattelandswegen zijn aangelegd als ontsluiting van agrarische percelen. Het is daarom niet meer dan logisch dat weggebruikers rekening dienen te houden met landbouwverkeer. Voor fietsers zou dit naar mijn idee in moeten houden dat zij af dienen te stappen als een trekker hun passeert. Dit zou voor iedereen veel veiliger zijn!

  • no-profile-image

    herman

    Het is soms onmogelijk om met de steeds zware landbouwcombinaties een drassige berm in te gaan. In Flevoland proberen we op elkaar te wachten op de smalle polderwegen bij een inrit of wegverbreding. Werk erg goed. Of geef bij een afslag achteropkomende auto's even voorrang. Geeft bijna altijd een vriendelijk gebaar van de automobilist. Zorg ervoor dat de grote landbouwmachines bestuurt worden door mensen met kennis van zaken.

  • no-profile-image

    mariska

    Ik rij dagelijks met een gewone personenauto over plattelandswegen (wonende op een boerderij) en zelfs weigeren andere automobilisten om ook maar enigszins aan de kant te gaan. Zelfs al is er een inrit voor handen, men rijdt gewoon door. Een beetje wederzijds respect lijkt mij niet meer dan normaal. Voor landbouwverkeer ga ik dus ook netjes aan de kant. Zo ben ik opgevoed, maar ik ben schijnbaar een van de weinigen.

  • no-profile-image

    J.Noordam

    Sinds 2 jaar woon ik op Voorne-Putten.Daarvoor in de stad gewoond.Ook hier kom je regelmatig voertuigen van loonwerkers tegen en het is opvallend dat veel mede-weggebruikers niet beseffen dat die beperkt zijn in wendbaarheid.Gevolg: gevaarlijke situaties door inhaalpogingen,niet opzij gaan e.d.Het platteland is tegenwoordig 'in ', (zie boer zoekt vrouw),misschien daar op in spelen door in zulke programmaas wat informatie toe te voegen over b.v. de oogsttijd.

  • no-profile-image

    s.braaksma Balk

    Trekkers met landbouwvoertuigen hebben alle recht op een behoorlijk weggedeelte, maar veel jonge bestuurders rijden zo snel voorbij dat er levensgevaarlijke situaties ontstaan.

  • no-profile-image

    anton

    Als iedereen een beetje rekening met elkaar houd komen we veel verder met elkaar. Enkele personen hebben nog begrip voor een andere weggebruiker en wachten geduldig op de andere weggebruiker, zodat deze veilig kan passeren. In schotland hebben ze smalle single roads, maar ook passeer stroken gemaakt waar je het tegemoet komend verkeer kunt passeren. Hier in Nederland kunnen we de zijwegen en inritten voor gebruiken. Probeer hier als automobilist hier op tijd in te gaan staan zodat het landbouw verkeer rustig zijn weg kan vervolgen wat ook weer een vriendelijke groet kan opleveren. Kijk ook eens naar de motorrijders laat je een groep voor gaan (zonder te door kruisen ook al heb je voorrang) ze bedanken de automobilist door het opsteken van een hand.

  • no-profile-image

    rené den ham

    Wat lees ik hier? Trekkers die 40km/uur rijden? Plattelandswegen als ontsluiting van agrarische percelen, en daarom hebben trekkers voorrang? 25km/uur is maximaal toegestaan voor trekkers, en plattelandswegen zijn gewoon openbare wegen waar de normale verkeersregels gelden. Neemt niet weg dat een beetje meer begrip voor elkaar goed zou zijn. Het zou dus mooi (en terecht) zijn als het overige verkeer uitwijkt voor zware voertuigen, maar je gewoon zit fout als je het afdwingt.

  • no-profile-image

    math

    Op heel veel plaatsen is het als tractor met grondbewerkingsmachine erachter helemaal niet mogelijk om ver de berm in te gaan omdat deze machine's dan achter bomen kunnen blijven haken. Dus dan moet de tegenligger wel opzij, wel ben ik van mening dat je moet proberen het andere verkeer zo min mogelijk tot last te zijn.

  • no-profile-image

    harrie

    De (veelal) jonge bestuurders van landbouwvoertuigen bij loonwerkers maken het toch wel vaak erg bont door te hard te rijden en het recht in eigen hand te nemen. Af en toe krijg ik het vermoeden dat zij hun trekkerrijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen. Daarnaast zie je vaak de oudere bestuurders van landbouwwerktuigen wel goed uitkijken.

  • no-profile-image

    bas

    We moeten gewoon rekening met elkaar houden, er zijn automobilisten die doorhebben hoe groot en zwaar landbouwvoertuigen zijn. En die schatten de situatie goed in, en wijken netjes en rustig uit of gaan stil staan. Als ik zo iemand tegenkom met mijn trekker, dan rij ik er rustig langs en bedank die automobilist door mijn hand op te steken. Je hebt jammer genoeg ook mensen die het verkeer niet zo goed door hebben en met de auto stug op de weg blijven rijden en de situatie verkeerd inschatten. Dan wordt het moeilijk, maarja, het is geven en nemen in het verkeer. Groeten

  • no-profile-image

    freddie

    De wegen die in de tijd na de ruilverkaveing zijn aangelegd zijn veel te smal, terwijl er aan weerszijden nog grond genoeg vrij ligt. Nu staat er maar wat gras op en hier en daar een boompje gepland. Een aantal jaren geleden werd het verkeer hier omgeleid i.v.m. wegwerkzaamheden. Nou, dat had je moeten zien. Karresporen aan beide kanten van het asfalt van wel 25 cm diep, en het asfalt aan de randen lelijk beschadigd, hebben ze daarna weer dagen werk aan gehad om ze weer dicht te maken. Hadden ze toendertijd die wegen breed genoeg gemaakt, dan was dat allemaal niet nodig geweest. Zuinigheid bedriegt nou eenmaal de wijsheid.

  • no-profile-image

    jos

    Ja, dat inhalen dan? Die burgers snappen niet dat een trekker met dieplader met 30 ton een langere remweg nodig hebben als een auto bijv nog net voor het stoplicht inhalen met 5 auto's of voor een vluchtheuvel ze kunnen wel glad dood zijn.

  • no-profile-image

    Han van Riel

    Ik krijg het gevoel dat we met dit probleem een veel groter probleem aansnijden en wel; de intolerantie van de bevolking en het ikke-en-de-rest-kan-stikke-gevoel. Hier is niet de boer of vrachtwagenchauffeur de schuldige, maar iedereen die over het feit van: "Hij gaat niet aan de kant en ik heb recht op 50 % van de weg", etc. Volgens mij is er een vuistregel binnen het verkeer en wel: houdt rekening met de omstandigheden en pas uw snelheid aan aan deze omstandigheden. Ik ga er van uit dat de personenauto in de berm minder kwaad doet en minder kwaad overkomt, dan een 40 tons combinatie en dus geef de groten de ruimte en erger je niet aan hun "gedrag" dit geeft geen pas, zij doen hun best het verkeer zo goed mogelijk te laten verlopen op de smalle wegen met niet al te stevige bermen. Ik huldig het standpunt beter iets later aankomen dan samen in de sloot.

  • no-profile-image

    Anneke van den IJssel

    Het is inderdaad een kwestie van geven en nemen, beleefdheid, en samenwerken, en vooral de kunst verstaan je aan te passen aan de verkeersOMSTANDIGHEDEN, voor alle partijen. Soms werkt het in je voordeel en soms niet. In Amerika zijn er Farm market Roads waar een boer in principe geen schuld heeft (binnen bepaalde limieten uiteraard), want je kan er verwachten dat er werktuigen en beesten rondgaan. Er wonen te veel mensen op een kluitje in deze wereld, maar ook schijnt men niet te begrijpen dat de boeren en hun werktuigen nodig zijn om al die produkten in de winkel te krijgen waar nog zo snel even voor geshopt moet worden of voor naar huis gezoeft wordt.

  • no-profile-image

    ik

    Het ergste vind ik de fietsers die in de zelfde richting gaan. Het is onmogelijk om die in te halen. Ze fietsen met een snelheid van 12 km/u en gaan als je achterop komt 300 meter voor een kruispunt omkijken. Dan fietsen ze nog langzamer, terwijl ik ze niet in kan halen. De meeste bermen zijn hier zo slecht en hobbelig dat je hoogstens 10 km/u kunt rijden. Als die fietsers een slag meer trappen zijn we zo bij het kruispunt, maar ze blijven maar achterom kijken. Ik kom er gewoon niet voorbij door die slechte berm

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.