Redactieblog

218 x bekeken 27 reacties

Het platteland is levensgevaarlijk (2)

De reacties op mijn vorige weblog vegen alle twijfels van tafel. Iedereen moet aan de kant als er een trekker met wagen aankomt en niet andersom.

Stel u voor: een smal plattelandsweggetje. Van de ene kant komt een grote trekker aanrijden met een volle wagen erachter. Aan de andere kant een personenauto. Er is net geen plek om elkaar te passeren. Wat nu? Eén van de twee moet ruimte maken, maar wie? De reacties op mijn vorige weblog laten daarover geen twijfel bestaan.

Verontwaardigde reacties

,,Ze kunnen dus mooi vergeten dat ik op een klein smal wegje achteruit ga”, meldde een lezer verontwaardigd. ,,Ze moeten maar eens een dagje mee op de trekker, dan weten ze wat het is”, vond een ander. ,,Weet je wel hoeveel kracht het kost om vanuit stilstand weer op te trekken als je 16 ton graan bij je hebt?” En: ,,Als andere mensen zo graag willen genieten van het mooie platteland moeten ze maar stil gaan staan op de daarvoor bestemde plaatsen.”

Teneur is duidelijk

Wat voor plaatsen deze lezer bedoelt is me een raadsel, maar los daarvan is de teneur wel duidelijk. Chauffeurs van landbouwvoertuigen hebben het niet erg op al dat andere volk op de weg. Dat gedraagt zich alsof de hele wereld en dus ook de weg van hun is. De brutaliteit en de arrogantie! Hoe halen ze het in hun hoofd? Iedereen moet juist aan de kant als er een trekker met wagen aankomt en niet andersom. Immers, de chauffeurs zijn bezig met hun werk en daar behoort men rekening mee te houden.

Fietsers en langzame bejaarden

Tja. Het is misschien wel begrijpelijk, maar wat doe je eraan? Ze zijn er nou eenmaal: de fietsers, de langzame bejaarden met hun caravan en de traag rondtoerende personenauto’s. Al die weggebruikers hebben hetzelfde recht om op dat smalle plattelandsweggetje te rijden. Like it or not. En als die personenauto het verrekt om aan de kant te gaan, dan zal de trekker het moeten doen. Niet leuk, maar anders komt de oogst nooit in de schuur.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    jan

    De trekker zakt weg in de berm en een auto niet dus is heel makkelijk. Auto achteruit.

  • no-profile-image

    wouter

    Ik waardeer het dat je in je weblogs het gedrag van boeren (waarvan sommige idd lomp) eens kritisch bekijk. Er wordt idd door 16 jarige jochies wel eens lomp gereden met trekkers. Maar met een volle kieper kan er in veel veen en klei gebieden in NL niet de kant in worden gegaan. Het risico is simpelweg te groot dat het hele spul wegzakt of erger omslaat. Dus dan zal de automobilist of fietser toch echt de kant in moeten hoe lullig het misschien ook is

  • no-profile-image

    bert

    De plaatsen om stil te gaan staan, zijn daarvoor bestemde passeerstroken bij zeer smalle wegen. De trekkerbestuurder moet daar indien mogelijk natuurlijk ook gebruik van maken en er niet vanuit gaan dat de automobilist maar een stuk verder terug op een passeerstrook aan zijn weghelft moet gaan staan.

  • no-profile-image

    rudi

    In de Noordoostpolder is het goed te doen, de meesten gaan netjes aan de kant of wachten op de daarvoor bestemde plaatsen en de mensen die niet de berm in willen...... een trekker is toch een stuk groter als een auto.... ????

  • no-profile-image

    maddy

    Heb het ook meerdere malen meegemaakt dat je met een volle kar op een smalle weg een strijd uit voert met een flinke jeep, die wil dat jij de kant in gaat. Niet dus. Maar ik vind wel dat de landbouwers eens een voorbeeld mogen nemen aan vrachtwagenchauffeurs. Als je voor hen opzij gaat zullen ze altijd even vriendelijk een hand opsteken om te bedanken. Dat doen trekkerchauffeurs veel te weinig. Met een vriendelijk gebaar kweek je meer begrip dan met bot gedrag.

  • no-profile-image

    rik

    Je moet elkaar wat gunnen. ik als trekker chaffeur ga heus wel aan de kant voor auto's zolang auto's dat ook maar voor mij doen, dat ligt maar net aan de situatie. Het is een kwestie van geven en nemen. Maar ik moet wel zeggen veel mensen snappen het 'grote' verkeer niet altijd

  • no-profile-image

    wilbert

    ik begrijp uit de reacties dat veel bestuurders van landbouwwerktuigen problemen hebben met de overige verkeersdeelnemers en vise versa. Ikzelf ervaar dit toch niet (of in ieder geval niet zo sterk). Een reactie ging over oude bejaarden met caravans, deze mensen worden vaak een beetje angstig wanneer een groot gevaarte op hun afkomt en weten in de gauwigheid niet precies wat ze moeten doen. Geef deze mensen een beetje de tijd en ga zelf een beetje in de berm. Ik rij zelf regelmatig met groot materieel, gezamenlijk gewicht van over de 25 ton, over de kleine weggetjes en het is geen probleem om even in de berm te rijden. Natuurlijk ken ik de voorbeelden van omgevallen wagens, maar kan mij niet aan de indruk ontrekken dat deze excessen geheel te wijten zijn aan zachte drassige bermen. Wat ik ervaar dat als je zelf het goede voorbeeld geeft, de andere verkeersdeelnemer ook wel aan de kant gaat. Net als overal in het verkeer geldt het is een kwestie van een beetje geven en nemen. Voor de niet landbouwers/loonwerkers; over het algemeen hebben zelfs de jongens van 16 jarenlange ervaring met het omgaan met deze machines en weten dus wat kan en niet kan. Op de vraag wie er achteruit moet kan ik duidelijk zijn. Auto achteruit, is allemaal veel overzichtelijker en veiliger.

  • no-profile-image

    klaas

    Ik rij ook door de polder met de fiets, maar ga wel op dam staan vroegtijdig dan loopt ik geen risoco en de tractor met zware vracht kan z'n gang gaan, allemaal aan de kant voor landbouwvoertuigen dat moest de andere weg gebruikers duidelijk gemaakt worden en de automobilist die in de polder rijd moet zeker dat hij daar niet thuis hoort neem de grote weg.

  • no-profile-image

    cees

    Het is in het veenweidegebied inderdaad niet verantwoord om met een zware combinatie in de berm te gaan dus zal de auto uit moeten wijken. En om het raadsel op te lossen er zijn verschillende wegen met om de 300 meter passeerplaatsen waar je goed kunt uit wijken, maar je wilt niet weten hoeveel chauffeurs liever doorrijden tot je mekaar tegen komt(en dan schelden dat je de kant niet in gaat) dan 30 seconden te wachten en vlot te passeren.

  • no-profile-image

    j jansen

    Een goede zaak dat men met de tractor met weggebruikers rekening houdt, echter de toerist zal dat ook moeten, zij komen voor de lusten van het platteland maar zullen ook de lasten moeten nemen en zich aan het platteland aanpassen of anders thuis blijven.

  • no-profile-image

    alex

    Het moet natuurlijk altijd een samenwerking zijn tussen automobilist en de de trekkerchauffeur. Maar de wegbeheerder kan natuurlijk hier en daar de weg ook gemakkelijk wat breder maken. Zodat de passeer mogelijkheden groter worden. Maar als je op een smalle weg met een trekker met wagens rijdt en de automobilist wil niet aan de kant blijf je gewoon wachten, wedden dat hij/zij een oplossing bedenkt en wel de achteruit kan vinden. Maar verder is het toch de wegbeheerder (overheid) die meer ruimte moet maken op de wegen, want het wordt overal steeds drukker.

  • no-profile-image

    lennard

    De auto zal toch achteruit moeten gaan want hoe kan een trekker en wagen met 16 ton graan + eigen gewicht nou op een bermpje van nog geen meter aan de kant gaan dan zak je weg of kiep je om de sloot in en nee dan komt het niet in de schuur maar in de sloot en wat heb je daar aan niks dus automobilisten enz ga aub aan de kant.

  • no-profile-image

    maarten

    In deze tijd word er geoogst en de trekkers zijn volop bezig, rijden naar de verschillende akkers en de auto's verrekken van aan de kant te gaan. Dat zijn dus simpel mensen die niets kennen van de situatie en niet weten wat het is zo'n gewicht te stoppen en even aan de kant te gaan en in de berm te wachten. Dus blijf rustig zou ik zeggen en passeer elkaar hoffelijk. En met de jochies van 16 zijn er veel bij die al van kindsaf met de trekker rijden en dus er beter mee overweg kunnen als sommige seizoensarbeiders, dus die verdienen het niet aangepakt te worden.

  • no-profile-image

    bert

    De berm ingaan doe je maar één keer als je een zware vracht hebt. Ben zelf één keer uitgeweken voor een militaire vrachtauto, en ik kwam vast te zitten. Maar die gasten zijn te beroerd om je even los te slepen. Ik vind sowieso dat mensen eens meer rekening moeten gaan houden met zwaar verkeer. De ruimte geven om een inrit in te draaien is al iets wat teveel moeite kost.

  • no-profile-image

    job

    Magreet heeft de juiste snaar geraakt, aan de reacties te zien... Ik ben zelf ook medewerker op een loonbedrijf en het is heel herkenbaar wat iedereen hier schrijft. Ik kom zelf ook vaak genoeg tegen dat mensen niet begrijpen waarom je niet aan de kant gaat. Maar als ik met een 28 kuub transporttank hier in het veen de berm in ga, was dat wel mijn laatste vracht voor die dag. En met 40 km/h de kant in, denk dat ik een stukje door het dakluik vlieg, terwijl een auto veel beter geveerd is en nagenoeg niks voelt bij dezelfde snelheid. Fietsers inhalen is ook niet leukste, je moet afremmen en hopen dat ze zien dat je een aanhanger of werktuig achter je trekker hebt en ze niet meteen weer terug de weg opsturen als ze je achterwiel zien. Er is eigenlijk bijna altijd haast bij...soms lijkt het wel een competitie, ik doe een vracht meer op een dag...je bent ook geen uur eerder thuis als je de auto's en fietsers de kant in jaagt... "Hard werken wordt niet betaald, lang werken wel"

  • no-profile-image

    steven

    Ik rij ook met een trekker met wagens enz. en ik vind dat sommige van die wielertoeristen echt denken dat de straat van hun is. Rijden ze daar met twee in het midden van de baan en als je claxoneert passen ze nog niet op.

  • no-profile-image

    Sjoerd Munsterman

    Welink laat de stereotypen wederom over de electronische weblog-tafel vliegen. De lompe boer en de trage toerist. Ik blijf echter bij het standpunt dat het besturen van een tractor een zeer serieuze zaak is. Het is wellicht zelfs een aanbeveling om boven een beplaald tonnage strengere eisen aan de opleiding van de chauffeur te stellen. Als de maïsoogst aanvangt, zal dit punt nogmaals besproken moeten worden. Een tractor met volle lading kan echter niet altijd uitwijken. Zeker niet op smalle landwegen.

  • no-profile-image

    rik

    Dat valt wel wat mee hoor, je kipper valt maar zo niet om in de berm. Als er weinig ruimte is moet je gewoon rustig aan doen.

  • no-profile-image

    zandboer

    Beetje vreemde reacties af en toe. We kunnen best wel een stukje in de berm. Zo niet, dan vraag ik me af wat je vervoerd, zelf rij ik met akkerbouwproducten, en die komen van het land. Dat ging ook prima, daar kon ik ook rijden. En ga anders even stilstaan op de weg, dan komt de oplossing vanzelf. Van even stilstaan is de wereld nog nooit vergaan. Daarbij betalen we geen wegenbelasting, rijden we met zeer groot en breed materiaal, waar geen weg op aan te passen is. Mijn loonwerker zegt vaak dat je beter vaak even kort kunt wachten, dan 1x brokken veroorzaken.

  • no-profile-image

    boertie

    Maar als ik weet dat aan beide kanten een berm is gevormd van veen. Dan verrek ik het om aan de kant te gaan voor een auto. Ze kunnen voor mij part de hele dag wachten, maar ik ga niet aan de kant totdat zij aan de kant gaan of achteruit. Ze gaan maar op de fiets dan kunnen ze misschien net op het asfalt blijven als ze toch niet aan de kant willen gaan. That is the way how it is. Als ik in de auto zit en ik zie een trekker of een vrachtwagen aankomen dan zorg ik dat ik aan de kant ben zodat zij niet af hoeven te remmen.

  • no-profile-image

    dennis

    Ook al heb je een 16-tons kieper, je kunt makkelijk ietsje aan de kant en kun je dat niet dan wacht je heel even en wacht je tot de auto je ziet. Dat je niet aan de kant gaat dan werkt de auto heus wel mee. Zoals al gezegd werd; hard werk wordt niet betaald lang wel en netjes werk wordt op den duur ook wel betaald. Dus auto's: als je ziet dat een trekker echt niet aan de kant kan ga dan aub ietsje opzij zodat beide partijen door kunnen.

  • no-profile-image

    ramon

    Een auto kan veel makkelijker de berm weer uit met een trekker kom je heel snel vast te zitten en dan zit de boer met de gebakken peren, en het is net zo makkelijk als die auto even stopt!

  • no-profile-image

    ellen

    Wij zitten in een gebied met veel sluipverkeer. De ene automibilist meent dat de polder van hem is, en blijft midden op de weg rijden. Gas eterug nemen en net niet ver genieg aan de kant gaan, doen wonderen voor hun inzicht in de situaie. Als ze zo'n kolosale trekkerband langzaam dichterbij zien komen, blijkty de auto toch nog een ietsje in de berm te kunnen. Maar gelukkig zijn er ook heel veel mensen die even meedenken, flink in de berm gaan, misshien bang voor een vrouw achter het stuur, of bv even wachten bij de afslag tot je weg af of juist opkunt. Het staat of valt allemaal met een beetje geduld en begrip voor elkaar!

  • no-profile-image

    gerrit

    Mens ga toch koken!

  • no-profile-image

    thomas

    Rust is inderdaad de enige oplossing. Even stilstaan als je echt niet aan de kant kunt voor de tegenligger. Wanneer de tegenligger het helemaal niet wil snappen, gewoon de broodtrommel pakken en zo duidelijk mogelijk de indruk wekken deze helemaal leeg te willen gaan eten. Dan gaat ook deze enkele tegenligger die het niet wil snappen vroeg of laat in zijn achteruit.

  • no-profile-image

    chris

    ik heb in mijn vorige reactie al verteld dat 1 op de 10 automobilisten het verekt om ook aan de kant te gaan en dat zijn nu net de mensen die het hardst klagen over die lompe tractor rijders maar een dag stage doet veel wonderen voor u mevrouw

  • no-profile-image

    chris

    Ik snap trouwens niet waarom deze verhalen in de boerderij moeten. Ik geloof dat het toch een vakblad vóór boeren is en niet tégen boeren. En niet voor automobilisten en fietsers; daar hebben we toch de ANWB voor?

Laad alle reacties (23)

Of registreer je om te kunnen reageren.