Redactieblog

243 x bekeken 30 reacties

Het platteland is levensgevaarlijk (1)

Volgens mij is het echt iets voor jongens en mannen: lekker ronddenderen op grote machines. Het zal wel een machtig gevoel geven als je als relatief klein mens zo’n groot monster precies kunt laten doen wat je wilt.

Hendeltje naar voren en hup, de hele handel gaat harder. Of juist zachter. Met je pink het stuur aanraken en zie: het gevaarte buigt naar links. Of naar rechts.

Waas voor de ogen

Zolang dat maar met beleid gaat, heb ik er niets over te mekkeren. Maar aan dat beleid twijfel ik. Het is net of het machtige gevoel bij de chauffeurs ook een beetje een waas voor de ogen veroorzaakt. De afgelopen weken heb ik daar een sterk staaltje van gezien tijdens de graanoogst. Die grote combine kon niet zoveel kwaad. Tenminste, zolang hij in het land bezig was. Maar de enorme trekkers met kipwagens die af en aan reden, gingen heel wat onbenulliger te werk. Klabang, de weg op. Zoef, de bocht door. En aangezien veel plattelandsweggetjes nogal smal zijn, ging het soms flink door de berm.

Roekeloos rijgedrag

Laat daar nou net een jong stel fietsen. Ze konden nog net op tijd uitwijken, anders had je ze nu van de weg af kunnen schrapen. Ik vroeg me af of de chauffeur het wel in de gaten had gehad. Vast niet. Hij reed namelijk gewoon door. Goed, er was haast bij want er zat regen in de lucht. Maar is dat een excuus voor roekeloos gedrag? Wat mij betreft niet.

Levensgevaarlijk gebied

Tja, boeren en loonwerkers, het zal wel onhandig zijn, maar het is nu eenmaal een feit dat er op die smalle weggetjes ook wel eens mensen fietsen. Onder meer om te genieten van het mooie platteland. Maar datzelfde mooie platteland kan tijdens de oogst zomaar veranderen in een levensgevaarlijk gebied.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    chris

    Inderdaad, er rijden idioten rond maar is dat niet in auto's? Dan nog maar te zwijgen over die brave fietsertjes. Ik kan je vertellen dat ik de ervaring heb dat

    mensen met hun personenauto's niet weten wat de breedte van een tractor met machine is.
    Als je je zwaailampen aan hebt staan is dit niet voor de lol, maar menig mens in een auto denkt dat dat maar voor de lol is en vervolgens gaat men geen meter aan de kant en dat terwijl je al met machine en al in de bomen hangt. Gevolg: spiegels kapot en nog veel meer ellende. Ik heb ooit wel eens het idee dat men bewust niet aan de kant gaat. Maar mevrouw dat kunt u meemaken door eens een dagje mee te gaan, dan is uw mening wel anders. Ik ben vrachtwagenchauffeur en maak dit ook elke dag mee. Tevens rijd ik ook vaak op een tractor.
    Met vriendelijke groet, Chris

  • no-profile-image

    haesen

    Het ligt niet altijd aan de boer; als de fietsers gewoon aan de kant gaan als wij aankomen kunnen we rustig langs, maar als zij voor ons blijven op een smal wegje kan het idd gevaarlijk worden.

  • no-profile-image

    F-J ter Beek

    Kan het helaas niet helemaal oneens met je zijn, toch vind ik dat ook fietsers verantwoording hebben voor hun eigen veiligheid. Een landweggetje is geen fietspad, je kunt dus landbouwverkeer verwachten. Neem dan ook de moeite om je hoofd om te draaien om te kijken wat er achter je zit en slinger niet zodra het achterwiel van de trekker voorbij is weer de weg op. Ik heb hierdoor al twee keer een vervelende aanrijding meegemaakt, terwijl ik bijna stapvoets passeerde. Ik denk dat fietsers van dit gevaar bewuster moeten worden gemaakt door voorlichting.

  • no-profile-image

    marco

    Ik rijd ook elke dag op een trekker met een grote machine erachter en mensen in de auto of op de fiets denken vaak dat de weg van hun is en gaan ze geen meter aan de kant. Gevolg: spiegel kapot en dat is dan hun eigen schuld.

  • no-profile-image

    wim

    Ik rij zelf heel vaak met zware vrachten en je kunt dan niet vol gas door de berm. Dan lig je met de hele handel allang op de kop. De fietsers en auto's moeten meer rekening houden met het landbouwverkeer.

  • no-profile-image

    michiel

    Als ze willen genieten van het platteland, dan moeten ze maar stil gaan staan op de daarvoor bestemde plaatsen. Boeren en loonwerkers moeten hun werk ook doen en dat moet doorgaan. Als er een vrachtwagen aankomt met zwaailampen gaan andere verkeersdeelnemers aan de kant, maar als landbouwmachines er aan komen met zwaailampen gaan ze niet tot nauwlijks aan de kant. En dat terwijl een landbouwmachine soms meer dan 30 ton vervoert.

  • no-profile-image

    Henk Hissink

    Wij hebben een loonbedrijf midden in de Achterhoek waar het soms stikt van de toeristen, op zich niet verkeerd want zij geven toch hun geld hier uit. Maar wat zij vergeten is dat wanneer zij hier rondfietsen in Hengelo en omgeving dat er ook nog mensen zijn die de kost moeten verdienen door lang en hard te werken. Dan stoor je je wel eens aan dat soort mensen die dat niet waarderen als je ze moet passeren met een hakselaar of zodenbemester of wat dan ook.

  • no-profile-image

    mathilde

    Ik fin het soms maar ff eng alleen als z langs me heen kome maar daar raak j wel an gewend en um wat kun j dr an verdanderen z moeten dr toch rijden!:) maar bij ons kijken z echt wel uit of z nie over iemand heen rijden duzz xjuh mathilde.

  • no-profile-image

    henri

    De fietsers doen net dat het altijd aan de trekkerchauffeur ligt. Nou echt niet, heel vaak fietsen mensen met hun tweeën naast elkaar en moet je er langs rouzen denken ze. Maar dat kan niet want met een container carrier in de berm vol met zand. En tenslotte is er niet voor niks een berm maar ja zie dat de fietsers en de mensen met auto maar eens wijs te maken.

  • no-profile-image

    bas

    Idd ze moeten maar eens een dagje mee rijden in een trekker of oogstmachine..dan weten ze wat het is.

  • no-profile-image

    Lennard Klap

    Inderdaad: sommige mensen hebben geen idee wat zo'n combinatie weegt als je met 16 ton graan en je trekker en wagen aan komt rijden. Ze denken dan:"Die gaat wel in de berm." En als ze dan voor je staan stappen ze soms nog boos uit ook. Ze kunnen dus mooi vergeten dat ik op een klein smal wegje achteruit ga, mooi niet dus. Ook heb je soms van die mensen die je tegemoet komen en dan nog gauw voor je afslaan en je volop in de remmen moet die mensen kloppen niet echt. Ook de politie is niet echt slim; komt er geen verkeer en rij je door en proberen ze je nog een bon te geven ook omdat je niet stopte. (WAT DENK JE WAT DAT NIET AAN KRACHT KOST OM WEER OP TE TREKKEN VAN UIT JE STILSTAANDE POSITIE.) groeten lennard

  • no-profile-image

    sander

    Het meest erge wat je tegen kan komen zijn oude mensen met een caravan die denken dat ze de hele weg voor zichzelf hebben (want met zoon grote caravan kun je niet uitwijken?). Ze gaan dus geen meter aan de kant als en een trekker met volle giertank van 26 kuub; alles samen is 49 ton en wat weegt nou die caravan?

  • no-profile-image

    tom

    Ja, ik heb ook een groot hekel aan fietsers. Ik stop ook niet meer voor hun, dan moeten ze maar uitkijken. Gewoon groot licht erop claxoneren en keihard doorrijden.

  • no-profile-image

    Sjoerd Munsterman

    Magreet raakt duidelijk een gevoelige snaar. Ik denk dat loonwerkers en boeren echter op het moment van oogst veel sterker in hun recht staan. In principe is een akker tijdens de oogst een industrie-gebied. En dan moet er eigenlijk helemaal geen recreatie plaatsvinden. Vergelijk het met fietsen over een industrieterrein. Op het moment van oogsten, en dat is vaak maximaal 1 dag op 1 locatie, moet de weg misschien wel gedeeltelijk afgesloten worden. Uiteraard dienen beide belangen gewogen te worden en moet veiligheid voorop staan. Het is echter wel zo dat het besturen van grote machines en tractoren geen stoer jongens gedrag is, maar een serieuze zaak waar je soms knap druk mee bent. Zeker als je onverwacht ernstig moet uitwijken.

  • no-profile-image

    Martino

    Uit de reacties blijkt wel dat dat de gemiddelde trekkerchauffeur niet wordt gehinderd door te veel hersenen!

  • no-profile-image

    newholland boer

    Ik stop nergens meer voor. Dan moeten ze maar uitkijken. Ze menen direkt dat de hele weg van hun is. Heb er 1 onder gehad, is allemaal wel goed gegaan en zat die te schelden tegen mij joh! het ging erop! Ben maar doorgereden, maar je wordt er toch niet goed van van die lui.

  • no-profile-image

    dirk

    Volgens mij vergeten heren loonwerkers en trekkerbestuurders nog één groep fietsers die van plattelandswegen gebruikmaken: de kinderen van hun eigen klanten. Voor trekkerchauffeurs geldt ook: als je iemand doodrijdt heb je écht een probleem. Naast het feit dat je nachtrust er ook nog eens wat minder van wordt. Dus laat dat (onbegrijpelijke) stoere gedrag maar varen. Ook maak ik me zorgen om het feit dat bestuurders vanaf 16 jaar al zulke zware machines mogen besturen. We praten hier wel over gewichten van 16 ton en meer. Er zijn wel allerlei regels omtrent autorijden, maar trekkergebruik kent eigenlijk geen regels.

  • no-profile-image

    gerda

    De plattelandswegen zijn niet alleen gevaarlijk door grote tractoren maar ook door het gedrag van andere weggebruikers. als je een kwetsbare weggebruiker bent zoals een fietser, realiseer je dan ook dat je niet met 2 naast elkaar kan blijven rijden. En stap desnoods even af als je zo'n monster ziet komen. Ook als tractorchauffeur ben je altijd weer blij dat je zonder moeite een fietser kan passeren.

  • no-profile-image

    danny

    Tussen de gewone fietsers zitten er nog wel die hun verstand gebruiken en even aan de kant gaan maar als je die hebt met hun hun blitse pakjes aan zit het meestal fout, die gaan ervan uit dat heel de weg van hun is. Nog erger is het als je zon'n groepje van die wielertouristen tegenkomt, dan ligt de eerste al van verre te zwaaien van "aan de kant want wij hebben hier heel de weg nodig". Goed gek zeker. Dan verplicht ik ze zeker van achter mekaar te gaan rijden. Das gewoon tuig joh.

  • no-profile-image

    cyriel

    Vind wel dat landbouwwerktuigen ruimte op de weg nodig hebben en in het buitengebied respect verdienen. Ik ben burger, woonachtig in het buitengebied van Groningen, maar ik ga graag opzij voor een agrariër in het buitengebied. Ook heb ik alle begrip voor de loonwerkers die de weg zogenaamd blokkeren, omdat ze naar hun klus gaan. Ze rijden langzaam, maar dat kan niet anders. Wel is het tof en wenselijk, dat ze opzij gaan waar dat kan om het normale verkeer door te laten! Met normale omgangsvormen hoeft dit geen probleem te zijn. Men kiest er ook voor om in een buitengebied te wonen.

  • no-profile-image

    eijmert

    Ik weet er alles van; ik rij elke keer met de trekker en mensen hebben echt geen idee als je met groot materiaal komt dat ze aan de kant moeten. Ik ga nooit de berm in ga altijd midden op de weg rijden en dan gaan ze wel aan de kanten. Bij ons en anders zet ik hem midden op de weg stil en stap ik uit en dat helpt ok wel hoor dan gaan ze wel grt newhollandboer eijmert

  • no-profile-image

    steven

    Ik ben 17 jaar en mijn vader is loonwerker. Ik rij ook al mee en ik vind dat sommige fietsers echt denken dat het maar simpel is om met een trekker van 260 pk en een wagen van 24 ton mais ff lekker voorbij te rijden. Als iedereen oppast en uit de weg gaat zijn er minder/geen problemen. Ik had laatst bijna een caravan met onze verdeelwagen aangereden; ik reed traag want er was een draai en komt die ineens tegen 60 70 km per uur er doorgezoefd.

  • no-profile-image

    tineke

    De reactie van Dirk: "Naast het feit dat je nachtrust er ook nog eens wat minder van wordt." vindt ik erg kortzichtig. Woon je in ht buiten gebied bij landerijen kun je dit verwachten en zul je op de koop toe moeten nemen. Ga anders verhuizen... Naar de stad bijv. Boeren werken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. En als er gehooid, gemaaid etc. moet worden, wordt er vaak doorgewerkt tot vaak midden in de nacht. Zij zijn weersafhankelijk. Dat bestuurders vanaf 16 jaar al zulke zware machines mogen besturen, is mij onbekend. Dat zou dan beter geregeld moeten worden.

  • no-profile-image

    dirk

    @Tineke: goed lezen is maar weinigen gegeven.... Ik kom zelf van "de boer", dus ik weet wat hard en lang werken is. Ik heb meer dan menig ander begrip voor de situatie.

    Ik bedoelde met de opmerking: "Naast het feit dat je nachtrust er ook nog eens wat minder van wordt!" Als je iemand doodrijdt, is je gemoedsrust volgens mij zó aangetast dat het slapen er niet beter van wordt.

  • no-profile-image

    Deutz-Rider //

    Mensen moeten gewoon niet zo zeiken vind ik en een beetje respect voor ons hebben als bestuurders!! Mensen weten neit half hoe het is om een trekker te besturen en denken alleen maar aan doorrijden en daar zit het probleem! Mvg, een ervaren trekkerchauffeur!

  • no-profile-image

    brutes

    Ik vind dat het wel meevalt. Als je soms ziet waar die toeristen allemaal fietsen; midden op de weg. Als je nou mensen hier uit de buurt hebt, die stappen even af zodat de werknemers door kunnen. Maar misschien moet je dat nog leren.

  • no-profile-image

    FENDTfarmer

    Wat is dit voor onzin? Het ligt hier aan de trekkerchauffeurs? Nee, die vrachtwagens zijn lekker. Alsof die uitwijken voor een fietser. Hier in de regio wijkt men wel uit. En wat ik helemaal van de zotte vind is dat de bestuurders van auto's klagen; trekkers moeten aan de kant, terwijl ze geen centimeter de berm in gaan. nou... ik ook niet meer.

  • no-profile-image

    joop

    ja beetje jammer om zo te reageren maar mischien is het verstandig dat je zelf is op een groot landbouw voertuig stapt en dan is een dag rond rijdt dan merk je hoeveel ruimte je nodig hebt hoe zwaar of je bent en hoe weinig auto's er niet de berm in willen omdat hun auto smerig wordt als je anderen voorang geeft verwacht je dat ook een keer terug het moet wel van twee kanten komen anders moet je wel voorang (gaan) nemen

  • no-profile-image

    bolle

    @ tineke, er mag vanaf 16 op een landbouwvoertuig worden gereden, mits je een tractorcertificaat hebt. Vanaf 18 mag je zonder certificaat gewoon op de tractor rijden..

  • no-profile-image

    erik

    Fietsers zijn zwakke weggebruikers dus horen ze zich ook zwak op te stellen. Ze zijn werkelijk een plaag in de polder

Laad alle reacties (26)

Of registreer je om te kunnen reageren.