Redactieblog

141 x bekeken 10 reacties

Internetapplicatie gecombineerde opgave onbereikbaar

Nog vijf dagen en dan moet de gecombineerde opgave 2006 bij Dienst Regelingen liggen. Ruim 96.000 boeren hebben de dikke enveloppen ontvangen van de uitvoeringsorganisatie.

Nog vijf dagen en dan moet de gecombineerde opgave 2006 bij Dienst Regelingen (DR) liggen. Ruim 96.000 boeren hebben de dikke enveloppen ontvangen van de uitvoeringsorganisatie. Daarvan is nu ‘slechts’ een kwart van binnen. Veel boeren moeten deze week dus nog achter de computer springen of in de papieren duiken

Ik volg de ontwikkelingen bij DR nauwlettend. Ik heb de indruk dat de organisatie echt veel werk verzet om alles soepel te laten verlopen. Toch krijg ik elke week wel een paar boeren aan de lijn die klagen over de slechte bereikbaarheid van het LNV-Loket per telefoon én via internet. En juist de onbereikbaarheid van internet verbaast me. Alles is toch mogelijk met internet?

Gisteravond trok ik de stoute schoenen aan; ik heb geprobeerd de Gecombineerde opgave voor mijn broer (hij heeft een melkveebedrijf) in te vullen via internet. Juist, geprobeerd. Om 20.45 uur ben ik begonnen. Na het invullen van enkele algemene gegevens over het bedrijfshoofd en de vragen van het CBS begon de ellende. Om 21.15 werd ik eruit gegooid toen ik naar het hoofdstuk perceelsregistratie wilde gaan. Anderhalf uur heb ik geprobeerd om überhaupt weer in de internetapplicatie van de Gecombineerde opgave te komen. Ik logde tien keer opnieuw in, tevergeefs. Misschien ligt het aan de computer? Computer aan en uit. Ook geen succes. Rond 22.45 uur vond ik het welletjes. Mijn broer vulde de opgave in op papier. Hij zat om 22.00 uur al achter de televisie.

DR geeft toe dat er gisteravond problemen waren met de bereikbaarheid van het LNV-Loket via telefoon en internet. Maandag is traditioneel de drukste dag laat een woordvoerder weten. Gisteren zijn 5.000 telefoontjes afgehandeld, ruim 1.500 telefoontjes konden niet beantwoord worden. Vanavond maar weer even achter internet, kijken of het nu wel lukt.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Rob van der Heijden

    Klopt, ik zelf heb de eerste dag al de opgave via internet gedaan, ging perfect. Gister avond heb ik een vriend geholpen met het invullen maar de server was eerst niet bereikbaar, maar de aanhouder wint, rond 23:15 uur waren we ingelogd en is alles verstuurt. Persoonlijk ben ik zeer enthousiast over de mogelijkheid van internet opgave en het intekenen van de kaartjes, maar het moet niet irritant slecht gaan. Het verbaasd mij dat na 5 weken de kinderziektes er nog niet uit zijn!

  • no-profile-image

    johan

    Meestal wacht ik tot de laatste dag, maar bang geworden door de negatieve publiciteit heb ik woensdagavond de opgave via internet gedaan. Acht uur begonnen 10 uur klaar, ideaal via internet, alles kan online: samenvoegen, opmeten, toevoegen en splitsen. Wel werd de verbinding twee keer verbroken.

  • no-profile-image

    robbert

    Ik heb vrijwel vanaf het begin geprobeerd om via internet de opgave in te vullen. Alles ging goed tot de perceelsregistratie. Daar begon de ellende. Ik heb via de telefonische helpdesk geprobeerd om hulp te krijgen. In totaal heb ik 5 uur aan de telefoon gehangen om er door te komen. Vaak werd automatisch de verbinding verbroken en als ik er door kwam hing ik vlot anderhalf uur in de wacht. Uiteindelijk, de aanhouder wint, kreeg ik contact. Echter ze konden het probleem niet opgelost krijgen. Diverse mensen hebben 2 uur lang van alles geprobeerd. Tevergeefs. Uiteindelijk kreeg ik het advies om het via de papieren formulieren, met een begeleidend schrijven, de opgave in te sturen. De medewerkers van DR hebben het echt geprobeerd maar de fouten waren niet op te lossen. Wat ik wel jammer vindt is dat er continu gedreigd wordt met de termijn en sancties terwijl DR het de boeren niet echt makkelijk maakt met een systeem dat vol zit met kinderziektes. Eerst zelf de zaakjes goed op orde brengen voordat je met sancties gaat dreigen.

  • no-profile-image

    BEREND BOS

    Ik heb de opgave gedaan online. 's Avonds kom je niet binnen of je word er uitgegooid, is ook mijn ervaring. De opgave riep bij mij soms vragen op. De telefonische bereikbaarheid van de helpdesk is slecht, ik heb op verschillende tijdstippen geprobeerd maar nooit(!) contact gekregen. Uiteindelijk na veel puzzelen en grondig(!) lezen de opgave zelfstandig ingevuld. Ben benieuwd naar het resultaat.

  • no-profile-image

    Jan Moggré

    Naast mijn akkerbouwbedrijf ben ik werkzaam bij ZLTO-advies. Het eerste weekend heb ik gelijk mijn eigen opgave via internet ingevuld. Er waren toen nog geen storingen. Het heeft wel even geduurd voordat je de handigheid had om aanpassingen op percelen door te voeren. Vooral in de akkerbouw moeten percelen nogal eens worden aangepast. Vooral met akkerranden en wijzigingen tussen pacht en eigendom op een perceel viel het niet mee. Als ZLTO-advies hebben we voor onze klanten enkele honderden gecombineerde opgaves ingevuld. Zelf heb ik er een tiental via de computer gedaan. Het was alleen zinvol om met de computer te werken als er minder dan 15 percelen waren en slecht een gering aantal wijzigingen waren in de percelen. Voldeed het niet aan deze voorwaarde dan ging het op papier sneller. Circa 1 - 1,5 uur. De snelste via internet ging in 20 minuten. Sommige perceelswijzigingen waren niet uit te voeren, met het gevolg dat je op papier verder moest. Als de kinderziektes worden opgelost en het intekenen wordt verbeterd is het een prima systeem. De landbouwtelling ging perfect.

  • no-profile-image

    Pieter

    Invullen op internet is mooi, maar ik kan zelf niet mijn preceelsvolgnummers bepalen, tenminste zover ik kon zien. En dat zou handig zijn omdat voor Avebe de papieren eerder ingevuld worden en dat moet overeenstemmen.

  • no-profile-image

    Jan Neutkens

    Het invullen gaat prima, behalve de perceelsregistratie is een crime als je met akkerranden e.d. te maken hebt. Verder is de bereikbaarheid op veel momenten superslecht (telefoon, regelmatig wordt de verbinding verbroken, ook als je wilt wachten). Van internet wordt de verbinding ook regelmatig verbroken. Het risico dat het echt fout gaat met veel percelen kun je door de dreigementen die DR uit dat je meteen gekort wordt echt niet nemen. Verder heb ik 4 keer moeten bellen voor ik al mijn info binnen heb. Het grote probleem is daarbij dat het bij DR gemiddeld 4 à 5 werkdagen duurt voor je de info hebt, en de boeren worden al gekort als ze geheel door hun schuld om (post etc) één dag te laat zijn; een grote rechtsongelijkheid! De wil bij de mensen bij Dienst Regelingen is er echt wel, maar je merkt ook dat er veel zijn, die weinig weten van de regelingen. Ook krijg je vaak verschillende antwoorden op dezelfde vragen; m.a.w. nog veel werk aan de winkel voor DR om alles goed voor elkaar te hebben.

  • no-profile-image

    Bart

    Ben ook prima te spreken over internet opgave, alleen de onmogelijkheid om een perceelsvorm te wijzigen in enkele gevallen is irritant. Zeker omdat er nergens een verklaring wordt gegeven waarom dat dan niet moglijk is. Verder is misschien een manier om de bestuurlijke openheid te vergroten het aangeven bij ieder perceel van iedereen wat er overheidstechnisch over is geregistreerd, zoals subsidie verlening, beheersregime, etc.

  • no-profile-image

    Brutus

    Heb het gewoon ingevuld op papier, na een klein half uurtje kreeg ik de eerste vragen al, direct gebeld. Dan kom je in die wachtrij, onder die tijd gewoon verder ingevuld. Na 55 min. kreeg ik er een ambtenaar aan de lijn, had onder tussen meer vragen gekregen. Ze werden netjes beantwoord en na 1 uur en 20 minuten was ik er mee klaar.

  • no-profile-image

    Gerrit-Jan

    enkele weken geleden al via internet ingevuld en moet zeggen, een grote verbetering t.o.v. vorig jaar. Toen ook na 2 uur zwoegen op de computer maar op papier verder gegaan. Dit keer ging het in 1 keer goed, alleen het opnieuw intekenen van percelen was lastig. Als je een perceel splitst is het toch logisch dat de twee nieuwe percelen samen even groot zijn als het oude, maar dat blijkt niet altijd het geval.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.