139 x bekeken

Kiezerswelzijn

Election Day, hoogtijdag van de democratie. Voordat ik de auto in moest naar een interview in Brabant, heb ik vanmorgen mijn democratische burgerplicht vervuld in het stemlokaal om de hoek.

Election Day, hoogtijdag van de democratie. Voordat ik de auto in moest naar een interview in Brabant, heb ik vanmorgen mijn democratische burgerplicht vervuld in het stemlokaal om de hoek. Een ijskoude regen zorgde behalve voor een bobbelige stemkaart voor een matig kiezerswelzijn. Tijd dat daar eens iemand voor opkomt. Op de reis van het Gelderse naar Breda werd me weer duidelijk hoe meer dan ooit bij de verkiezingen aanwezigheid in de media allesbepalend is. Lijsttrekkers doen álles om in beeld te komen. Balkenende in RTL Boulevard, Bos bij Paul de Leeuw. Smaken verschillen, maar ik vond het geen staaltje van kijkerswelzijn. Als het grappig moet zijn, is het zelden echt lollig.

Veel spotjes

Nooit ook heb ik in aanloop voor de verkiezingen zoveel politieke reclamespotjes op radio en tv gehoord en gezien als dit jaar. Ze zijn ook steeds informeler en populairder. Heeft u bijvoorbeeld ook al gehoord van stemanton.nl? Het is de site van een EénNL’er. En de dreigend tikkende klokken van de VVD heb ik ook al uitentreuren zien langskomen op tv. Ik werd er getikt van. Maar van wie hoorde ik met afstand de meeste radiospotjes? Van de dierenlobby. Bekende Nederlanders wezen me er in door Wakker Dier betaalde zendtijd meermaals op welke partij wanneer dieronvriendelijke maatregelen had gesteund. Marianne Thieme kwam ook meermaals tot mij door de ether, met haar pleidooi om op de Partij voor de Dieren te stemmen. En dan was daar nog een spotje van een dierenvriendenkoepel, die me aanrieden op de website www.stemdiervriendelijk.nl te kijken waarop ik dierwelzijnstechnisch mijn stem zou moeten uitbrengen. Dat gaat lastig in de auto. Op de terugweg naar de redactie in Doetinchem was het niet anders. Er vloog veel politieke propaganda door de ether, en het was vooral voor de dieren.

Debat

De praktijk is overigens anders dan de zorgvuldig uitgeschreven spotjes. In het lijsttrekkersdebat met de kleinere partijen van de NOS gisteravond vond ik Marianne Thieme van de PvdD niet helemaal uit de verf komen. Het kostte haar soms moeite uit te leggen dat beter dierenwelzijn geen smalle basis is voor een heuse politieke partji met een heus verkiezingsprogramma. Maar één ding is zeker: als het om de reclamecampagne ging, en het aantal bekende stemmen en hoofden dat zich aan een partij verbond, zou de dierenlobby volgens mij de winnaar zijn. Want de frequente radio1-luisteraar kan de dierenspotjes inmiddels wel dromen. Het is bij de wilde beesten af.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.