Redactieblog

397 x bekeken 19 reacties

Halal: onverdoofd doodgaan

Dieren schijnen veel te lijden van een dood door verbloeding, zoals bij een Halal-slachting. Maar is dat wel zo? Is een verdrinkingsdood, het lot dat 18 paarden in het Friese Marrum trof, niet veel gruwelijker?

Vroeger fokte ik konijnen. Ik vond jonge konijntjes namelijk zo leuk. Maar ja… konijnen vermeerderen zich snel en wat moet je met al dat grut als het groot wordt? En Vlaamse Reuzen worden heel groot. Dus gingen ze weg voor de slacht. Daar had ik geen moeite mee, ze hadden immers een goed leven gehad. Tot de handelaar kwam. Die pakte ze met tien tegelijk in hun nek en kwakte ze in een mand. De poten en oren staken aan alle kanten door de mazen. Geen stijl vond ik dat en dat zei ik ook. Doodgaan kan ook netjes.

Eerst flauwte, daarna dood

Een Halal-dood schijnt niet netjes te zijn. Er is de laatste tijd veel over te doen. Halal slachten is een vorm van ritueel slachten. Dieren worden hierbij niet eerst verdoofd. Hun halsader wordt doorgesneden en zo bloeden ze langzaam dood. Maar kom op zeg. Is dat nou zo erg? Volgens mij val je door het bloedverlies op een bepaald moment gewoon flauw. Dat gevoel ken ik en het is niet heel akelig.

Verdrinken nog erger

Wat me wel akelig lijkt, is verdrinken. Deze week zorgde een zware storm voor hoog water op de Waddenzee. Een groep van 100 paarden kroop op een hoog stukje om het hoofd boven water te houden. Niettemin verdronken er een paar. Op het moment dat ik dit schrijf staat de teller op 18. Ik zie het voor me. Langzaam word je koud en moe. Je wilt nog wel zwemmen, maar het gaat niet meer. Dan zak je onder water. Je wilt ademen maar er is geen lucht, alleen maar water. Zó aan je einde komen, dat lijkt me veel erger dan een officiële onverdoofde Halal-dood.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    harm

    Hoe kun je dit nu met elkaar vergelijken. De paarden die verdronken zijn is toch niet met opzet gebeurd, dat was een ongeluk. Het ritueel slachten is echt niet meer van deze tijd, dit moet verboden worden in Nederland. En die vergelijking met mensen gaat ook absoluut niet op, een mens valt misschien flauw als er veel bloedverlies is maar bij dieren werkt dit anders. Wel eens een kip zien rondlopen waar de kop van afgehakt is? Dit zie ik een mens nog niet doen.

  • no-profile-image

    reinier

    Als je alles in de wind slaat,.....en de wind steekt op,........TE LAAT!! Wat zullen sommige mensen het op Ameland weer moeilijk hebben.

  • no-profile-image

    laurens Vermue

    Een Halal dood is en blijft gruwelijk (niet dat het niet zonde is voor die paarden!)

  • no-profile-image

    gjj feije

    Alle schuld niet aan de boer eigenaar. Dit is overmacht; dit is zelden of nooit gebeurd. Nogmaals: hadden de paarden nog tot januari kunnen lopen. De paarden zagen er nog goed uit. Geen paniek. Terugkomst was een film.

  • no-profile-image

    Antoon van der Gun

    Wat is een humane dood, in mijn ogen een snelle dood. Bij het doorsnijden van de halsslagader, mits dit goed gebeurt, krijg het dier "zwart voor de ogen binnen 10 seconden". De rest zijn stuiptrekkingen. dus halal slachten of gangbaar slachten maakt mij niet uit, het is beide snel. Wat betreft de verdronken paarden, zielig voor die dieren, maar zoek eerst de achtergronden goed uit voor je een oordeel geeft.

  • no-profile-image

    Marcel Rijkers

    Wat een belachelijk vergelijk, dit is appels met peren vergelijken! Als je op zo'n manier geld kunt verdienen is het tijd om het lidmaatschap van de boerderij op te zeggen!

  • no-profile-image

    jan

    Ik vind het allemaal heel overtrokken, een mediaverhaal. Wat te denken van de honderden dieren die jaarlijks sterven door verhongering in de Oostvaardersplassen. Dan valt het verdrinken van "enkele" paarden het het ritueel slachten in het niet.

  • no-profile-image

    rianne

    Dit kan je echt niet met elkaar vergelijken! Zijn totaal verschillende dingen!

  • no-profile-image

    henny van dijk

    De vergelijking met de paarden klopt natuurlijk van geen kant. Dat was voorzover we nu weten gewoon pech, maar wel koren op de molen van de media en makkelijk commentaar geven voor mensen die zelf geen vee hebben en meestal ook niet veel presteren. Wat dat ritueel slachten betreft: als men dat wil moeten ze dat maar in het Verre Oosten doen. We leven hier in Nederland met veel dierwelzijnsregels (deels waanzin) daar kan zomaar aan een levend beest snijden volgens mij niet meer bij.

  • no-profile-image

    ab h

    Niet te vergelijken: de paarden was overmacht door de natuur. Het ritueel slachten is niet meer van deze tijd. Ook de koran moet herschreven worden, zoals ook met de bijbel is gebeurd.

  • no-profile-image

    sjouke

    De paarden hadden al voor 15 oktober daar weg gemoeten. Omdat na deze periode zee verder naar het land komt. De eigenaar is vaak genoeg gewaarschuwd dat dit kon gebeuren. Dus daarom snap ik dat mensen zeggen dat de eigenaar van de paarden er niks aan kon doen!!

  • no-profile-image

    lambert

    Wat een onzinnigheid. Alsof ik of Margreet Weelink iets zinnigs kan zeggen over het doodgaan van een dier. In de eerste plaats heb ik en heeft niemand in het land der levenden ervaring met doodgaan. In de tweede plaats als er al ervaring zou zijn, is dat nog steeds geen ervaring van een verdronken paard of halal schaap. Laten we ophouden met die onzinnige excercities waarbij we doen alsof dieren mensen zijn.

  • no-profile-image

    pieter de jong

    Een verschil tussen overleven en over (het) lijden. Net als bij een nuchter kalf de speen van de moeder vindt. Zo zijn er ingebaken natuurwetten. Dat paarden in zo'n situatie blijven staan, immers ze putten de kennis uit het morfische veld om te overleven. Een soort hardeschijf waar dieren nog kontakt mee hebben. De eerste "reddingsatie" zonder boerenverstand was een verstoring van deze universele wet en gaf kadavers. Ritueel slachten met een spreuk heeft iets een soort dankgebed. Net als een leeuw met respect wacht met eten. De prooi moet zich eerst overgeven. Moet over het lijden zijn. Verdoving is onnatuurlijk: mist de faktor tijd.

  • no-profile-image

    michelle

    Waarom moeten bepaalde typen van sterven überhaupt met elkaar vergeleken worden? Dieren halal slachten is mijns inziens verkeerd. Traditie dient zowiezo te eindigen waar dierenleed begint. En wat de paarden betreft, deze hadden al lange tijd eerder geëvacueerd moeten worden, dan had dit leed hun bespaard kunnen blijven.

  • no-profile-image

    kareltje

    Wat een onzinnige vergelijking, de verdrinking van paarden door noodweer of overdoofd slachten!

  • no-profile-image

    gerrit

    Natuurlijk is het verdrinken van paarden vervelender dan halal-slachten van dieren. Het slachten moet blijvend kunnen vind ik, dieren zijn er om onder andere gegeten te worden. Wel zijn alelbei de voorbeelden speeltjes van mensen.

  • no-profile-image

    ben

    Lijden van dieren moet zoveel mogelijk vermeden worden, daarom is het ook onbegrijpelijk dat in het natuurgebied de Oostvaarderplassen jaarlijks honderden Koningspaarden en hekrunderen en herten creperen doordat er geen vreten voor die dieren is. Hier hoor ik de dierwelzijnsorganisaties niet over. Juist deze dieren die gewoon uitgehongerd worden en vele dagen met de dood in de ogen lopen, tot ze er bij neervallen. En dit jaar op jaar. Dit is ongelovelijk. Dan zijn beide stellingvragen niets bij, al verschillen ze veel van elkaar.

  • no-profile-image

    jan moed

    Dit had niet mogen gebeuren was ook te voorkomen geweest, maar om een slachterij met paarden vergelijken gaat mij tever. Deze organisatie moet morgen stoppen met eten waneer uw mensen eens eerlijk vertelden hoe het buiten Europa is gesteld met voetselveiligheid/dierwelzijn, zelfs het gebruik van DDT wordt nog toe gestaan. Het is aantoonbaar, dit is ondenkbaar in de EU. Advies: verbeter UW kennis, u praat als een kip zonder kop. Kom maar eens langs.

  • no-profile-image

    chris

    voor dat u iets schrijft moet u de zaak onderzoeken het is namelijk zo dat de boer geen schuld heeft hij wou de paarden immers binnen doen maar dit mocht niet van de natuur mensen die het beter wisten ik geloof het frieske paard maar de boer krijgt weer de schuld laat de boeren voor de natuur zorgen dit gaat al eeuwen goed maar toen de mensen die denken dat ze het weten zich ermee gingen bemoeien ging het fout

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.